نماد جمهوریت + فیلم
کد خبر: 4144033
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
به مناسبت شروع اولین دوره مجلس شورای اسلامی

نماد جمهوریت + فیلم

هفتم خرداد ۱۳۵۹ یادآور افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی است. مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام(ره) آن را «خانه ملت» و «در رأس همه امور» می‌دانستند.

شروع اولین دوره مجلس

روز هفتم خرداد، یادآور هفتم خرداد ۱۳۵۹ شمسی است که این روز اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. به همین مناسبت این روز، روز قانون و آغاز هفته مجلس است.

انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و ملت در این انتخابات با شرکت حدود ۱۱ میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادند. بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا ۲۶۳ نماینده به مجلس راه یافتند.

با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در سیزدهم رجب ۱۴۰۰ ه. ق برابر هفتم خرداد ۱۳۵۹ در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسما افتتاح شد. امام خمینی(ره) در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: «شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.»

انتهای پیام
captcha