نگین سپهر فرهنگ ایران + فیلم
کد خبر: 4146736
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
به بهانه روز صنایع دستی

نگین سپهر فرهنگ ایران + فیلم

آذربایجان‌شرقی با داشتن طیف متنوعی از صنایع دستی دارای «نشان ملی مرغوبیت» و «مهر اصالت یونسکو» به مانند نگینی بر تارک فرهنگ و هنر ایران زمین می‌درخشد.

صنایع دستی، آذربایجان شرقی

صنایع دستی به‌عنوان یكی از شاخص‌های مهم فرهنگی و معرفی تاریخ و فرهنگ آذربایجان‌شرقی از دیرباز سهم بسزایی در رونق اقتصاد و تجارت منطقه داشته اما هر چه به زمان معاصر نزدیک شده‌ایم از رونق آن كاسته و رویكرد ماشینی و صنعتی این صنایع افزوده شده است. خلاقیت، ذوق هنری و قدرت ابتكار صنعت­گران ایرانی موجب شده است ایران از دیرباز در تولید محصولات صنایع دستی از موقعیتی ممتاز و شهرتی عالم گیر برخوردار باشد.

در این میان واقع شدن تبریز به‌عنوان پایتخت فرش جهان در مجاورت مرزهای قفقاز، آسیای میانه و اروپا، شناخته شدن آن به‌عنوان دروازه اقتصادی ایران به اروپا، رونق صنایع دستی و بالندگی آن را موجب شده است، به طوری‌كه تجار و بازرگانان خارجی صنایع دستی این كهن شهر را به مثابه كالای ذی‌قیمت برای فروش به كشورهایشان می‌بردند.

پس از پیشرفت و توسعه جوامع و ایجاد راه‌های جدید ارتباطی به جای راه‌های مالروی زمینی، صنایع دستی در آذربایجان شرقی با محوریت تبریز نیز کنار رفت و جای خود را تا حدودی به صنایع ماشینی و پرزرق و برق داد.

در ایران 370 رشته­ صنایع ­دستی به ثبت رسیده است كه از این تعداد 75 رشته از قبیل قالی‌بافی، سفالگری، قلمزنی روی مس، كفش‌دوزی، كنده‌‌كاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌كاری، منبت‌كاری، نقاشی روی سرامیک، نقره ‌كاری و نگارگری در آذربایجان‌شرقی به دست هنرمندان این استان روح زیبایی یافته و چشم هر بیننده‌ای را می‌فریبد.

انتهای پیام
captcha