شکوه وارستگی + فیلم
کد خبر: 4154195
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶

شکوه وارستگی + فیلم

آیت‌الله حاج شیخ جعفر شمس لنگرودی از روحانیان سرشناس و از خطبای محبوب استان گیلان و از یادگاران قدیمی و شاگردان ارزشمند آیت‌الله العظمی حائری یزدی رحمه الله بود که پس از ۸۸ سال عمر با برکت به دلیل کهولت سن به دیار باقی شتافت.      

آیت الله شیخ جعفر لنگرودی

آیت‌الله حاج شیخ جعفر شمس لنگرودی در جمادی‌الثانی سال 1334ق. مصادف با میلاد کوثر رسالت، حضرت فاطمه زهرا(س) در قریه «وَلیسه» از توابع شهرستان رودسر و در میان خانواده روحانی و مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش آقا شیخ محمدعلی جواهری، معروف به «رئیس العلماء» از روحانیان متعهد و جلیل القدر و از زاهدان آن دیار به‌شمار می‌رفت و مادرش از زنان زحمت‌کش و متدین و آشنا به مسائل اسلامی و متخلق به اخلاق الهی بود. هنوز 6 بهار از عمر ارزشمند این مولود پاک نگذشته بود که پدرش دارفانی را وداع گفت. از آن پس، وی تحت سرپرستی مادر والامقامش قرار گرفت و ایستادگی و استقامت آن بانوی پارسا و پاکدامن در مقابل ناملایمات روزگار، غم و اندوه را از قلب پاک و روح لطیف این کودک زدود و عزم راسخ و همت والای آن بانو بود که فرزند یازده ساله‌اش را راهی حوزه علمیه قم کرد تا با آموختن علوم الهی ادامه دهنده راه همسرش که از شاگردان مکتب امام صادق(ع) بود، باشد.

یکی از تحولات مهم سیاسی و اجتماعی دوران شیخ جعفر تأسیس و پایه‌گذاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز آموزشی جهان تشیع به دست توانا و با کفایت آیت‌الله حائری یزدی در قم است. شیخ جعفر شمس لنگرودی در حالی وارد قم شد که چیزی حدود شش سال از عمر با برکت حوزه علمیه قم می‌گذشت و اساتید و بزرگان و استوانه‌های کم نظیر علم و فضیلت در جوار حرم کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) رحل اقامت افکنده و مشغول تحصیل و تدریس شده بودند. آیت‌الله شیخ جعفر لنگرودی در طول دوران اقامت خویش در قم، علاوه بر تحصیل و کسب دانش و فضائل و کمالات به تدریس سطوح پایین‌تر نیز اشتغال داشتند و همچنین به مناسبت‌هایی در اطراف قم منبر می‌رفتند.

وی بعد از شهریور سال 1320ش. به گیلان مهاجرت کرد و برای همیشه در شهرستان لنگرود رحل اقامت افکند و در این شهر و سایر شهرهای همجوار مشغول خدمت به اسلام عزیز و مکتب حیات بخش تشیع شد و از آنجایی که نفس گرم و مواعظ سودمندی داشت، در اندک زمانی شهرت منابر و مواعظ شیوای این عالم ربانی زبانزد عام و خاص شد. وی به‌عنوان چهره محبوب و مورد علاقه مردم در سال 1359 ش از سوی حضرت امام خمینی(ره) به سمت امامت جمعه شهرستان لنگرود منصوب شد و سال‌های طولانی ضمن ارشاد و هدایت مردم، نقش بسزایی در وحدت و انسجام نیروهای متعهد و حزب اللهی داشت؛ خصوصاً در ایام دفاع مقدس، در اعزام نیرو و کمک‌های مردمی همواره فعال و کوشا بود. آیت‌الله شیخ جعفر شمس لنگرودی سرانجام پس از 88 سال عمر با برکت به دلیل کهولت سن روز جمعه هنگام ادای فریضه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع لنگرود به دیار باقی شتافت.      

                             

انتهای پیام
captcha