حمایت دولت از صنعت چاپ سرمایه‌گذاری برای کشور است
کد خبر: 4163203
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰

حمایت دولت از صنعت چاپ سرمایه‌گذاری برای کشور است

مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و هزینه‌های سنگین در این عرصه نیارمند آن است که دولت توجه ویژه‌ای به صنعت مادر و تأثیرگذار چاپ داشته باشد و حمایت دولت از صنعت چاپ در واقع سرمایه‌گذاری برای نظام و کشور است.

ابراهیمی، مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل ارشاد استان، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته، 26 مردادماه، در نشست هم‌اندیشی رؤسای اتحادیه چاپخانه‌داران کشور با موضوع «بررسی راهکارهای تحقق مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» در تبریز، با ارائه مطالبی پیرامون برگزاری نشست‌های متعدد در حوزه چاپ گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری و راهبردی صنعت چاپ که قاطبه‌ فعالان این حوزه عضو این شورا هستند، اتفاق مبارکی است و امیدواریم ثمرات خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در قانون صنعت چاپ از معافیت مالیاتی برخوردار است اما این قانون مغفول مانده است، افزود: مشکلاتی برای فعالان صنعت چاپ در کیفیت مبلغ پرداختی مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که وزارت ارشاد از طریق مجلس و با وضع قوانین لازم در حال پیگیری است.

ابراهیمی، همچنین مکلف کردن شعبه‌های شهرستانی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به پوشش بیمه‌ای فعالان صنعت چاپ را از جمله اقدامات وزارت ارشاد دانست و افزود: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی است و لازم است خدمات حمایتی مناسبی از آن صورت گیرد.

مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر اینکه صنعت چاپ صنعتی گسترده و بزرگ و پیشران در تمام عرصه‌هاست گفت: هویت هر تولیدی بسته به صنعت چاپ است و مواد اولیه در این حوزه گران است و با تسهیلات اندک نمی ‌توان کاری از پیش برد.

وی تأکید کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و هزینه‌های سنگین در این عرصه نیارمند آن است که دولت توجه ویژه‌ای به صنعت مادر و تاثیرگذار چاپ داشته باشد و حمایت دولت از صنعت چاپ در واقع سرمایه گذاری برای نظام و کشور است.

مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه عدم شناخت نسبت به قدرت و توان صنعت چاپ مشکلاتی را بوجود آورده است، افزود: اعطای وام تبصره ۱۶ و ۱۸ شامل سرمایه در گردش و تجهیز در حال اجراست اما درواقع  تسهیلات در نظر گرفته شده برای چاپ در حد و شان این صنعت نیست و باید گفت این مقدار به اندازه‌ای کم است که تنها مصرف یک روز کاغذ چاپخانه است.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه صنعت چاپ جزو گرانترین صنعت‌ها است، تصریح کرد: اعطای تسهیلات به میزان ۳۵۰ میلیون تومان به واحدهای چاپی کفاف هزینه‌های تجهیز و بهسازی ماشین آلات را نمی دهد.

وی افزود: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی درصدد است تا نرخ تسهیلات به میزانی که نیاز فعالان چاپ را کفایت کند را  افزایش دهد و در همین راستا از صندوق توسعه نیز برای بهسازی ماشین آلات، تسهیلاتی اعطا می شود.

ابراهیمی، در ادامه به سه حوزه برنامه ریزی شده دفتر امور چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: حوزه مهارتی یکی از این حوزه‌ها است که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت‌های آن در حال پیگیری است و  در حوزه متوسطه نیز  راه‌اندازی رشته چاپ در هنرستانها مورد نظر است و حوزه پژوهشی و تاسیس انیستیتو چاپ در دانشگاه امیرکبیر نیز از جمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده در این راستا است.

مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبریز یکی از قطب‌های صنعت کشور بوده و ظرفیت‌های متعددی را در حوزه صنعت چاپ به عنوان صنعت راهبردی و مکمل سایر صنایع دارد و صادرات قابل توجهی در حوزه محصولات چاپی و سایر محصولات غیرنفتی در آذربایجان‌شرقی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام
captcha