تنها روستای صخره‌ای زنده جهان + فیلم
کد خبر: 4173425
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
به بهانه روز روستا و عشایر

تنها روستای صخره‌ای زنده جهان + فیلم

كندوان تنها روستای صخره‌ای درحال سکونت جهان است که زندگی در بافت طبیعی آن ۶ هزار سال ادامه‌ دارد. صخره‌های این روستا میلیون‌ها سال قبل از توده‌ها و گدازه‌های آتشفشانی کوه سهند به وجود آمده‌اند. این روستا در جنوب غربی تبریز قرار دارد.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز سکونت انسان‌ها روی زمین است. این روستا جزو معدود روستاهای صخره‌ای جهان است که به‌عنوان اولین روستا برای سکونت انتخاب شده است. به همین علت است که می‌گوییم در کندوان زندگی در میان صخره‌ها جریان دارد. صخره‌های این روستا بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی کوه سهند شکل گرفته است و در طول سالیان دراز و واکنش‌های طبیعی به این شکل در آمده است. زمانی که این روستا توسط عده‌ای برای سکونت انتخاب شد هیچ مصالح خاصی برای ساخت خانه‌های آن استفاده نشد و مردم  با وسایل ابتدایی شروع به کندن صخره‌ها کردند تا بتوانند در دل آنها پناه بگیرند. این روستا امروزه به یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان آذربایجان‌شرقی تبدیل شده است. بسیاری از گردشگران از داخل و خارج کشور برای دیدن این روستای صخره‌ای به این استان سفر می‌کنند.

در کنار ظاهر و معماری جذاب کندوان، جاذبه‌های دیدنی فراوان، آب و هوای کوهستانی و دلپذیر، مردمی با سبک زندگی متفاوت و سوغاتی به شیرینی عسل همگی عواملی هستند که باعث انتخاب کندوان برای سفر می‌شوند. 

در رابطه با پیشینه روستای کندوان نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند قدمت این روستا به ۶ هزار سال قبل و عده‌ای دیگر می‌گویند به ۳ هزار سال قبل می‌رسد. در مورد نام روستای کندوان نیز مانند داستان شکل‌گیری‌اش، نظریه‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند کندوان ترکیب واژه «کند» به معنای روستا و «وان» اشاره به مکان است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند کندوان از واژه کندو گرفته شده است. چرا که در گذشته در این منطقه زنبور پرورش می‌دادند. برخی دیگر نیز می‌گویند به‌خاطر شکل و ظاهر صخره‌های کندوان که شبیه به کندو عسل است این نام را بر این روستا گذاشته‌اند.

همانطور که از شواهد نیز پیداست منحصر به فردترین ویژگی کندوان معماری آن است. معماری این روستا از نوع صخره‌ای است و خانه‌های کندوان مثل خانه‌های دیگر روستاهای تپه‌ای در ایران به‌صورت پلکانی ساخته شده است و کوچه‌هایی باریک با شیب تند، این خانه‌ها را با هم مرتبط می‌کنند. این صخره‌ها که به آن کران و به زبان محلی قبه می‌گویند، بدون هیچ دخالت انسانی و به‌صورت طبیعی به این شکل درآمدند.

بدون شک یکی از جاذبه‌های دیدنی روستای کندوان مردم بومی این منطقه هستند. مردمی که شاید در نگاه اول کمی خجالتی و کم حرف به نظر برسند اما وقتی پای صحبت آنها می‌نشینید متوجه گذر زمان نمی‌شوید. مردم روستای کندوان نیز از اقوام شریف ترک هستند و به زبان آذری صحبت می‌کنند. به علت شرایط جغرافیایی کندوان پیشه مردم این روستا اغلب دامداری و فروش محصولات دامی و خشکبار و گاهاً صنایع دستی است.

انتهای پیام
captcha