جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «تبریزیم» گشایش یافت
کد خبر: 4178151
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲

جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «تبریزیم» گشایش یافت

ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «تبریزیم» با حضور گروه‌های تئاتر خیابانی از ۱۰ استان کشور در محل پارک فرهنگی تاریخی ائل گلی تبریز گشایش یافت.

جشنواره سراسری، تئاتر خیابانی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «تبریزیم» با حضور گروه‌های تئاتر خیابانی از ۱۰ استان کشور امروز، پنجم آبان‌ماه، در محل پارک فرهنگی تاریخی ائل گلی تبریز گشایش یافت.

یونس فاتح، فرماندار تبریز در این مراسم، اظهار کرد: تبریز ۷۰۰ سال قبل در زمینه توریسم درمانی فعال بود و جراح و پزشک از دانشگاه ربع رشیدی این شهر به کشورهای مختلف صادر می‌شد.

وی با بیان این‌که تبریز توانسته در دوره‌های مختلف تاریخ با شخصیت‌های برجسته نقش ایفا کند، افزود: ما باید به مردم خدمت کنیم و پشت میز نشستن و صحبت کردن، دردی را دوا نمی‌کند زیرا آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، عضو شورای شهر تبریز نیز در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم از تئاتر صحبت کنیم باید تفاوت بین فرش دستبافت و ماشینی را مثال بزنیم. اکنون فیلم‌هایی را می‌بینیم که با دستگاه‌های آنچنانی ساخته می‌شوند ولی تئاتر در صحنه‌ای اجرا می‌شود که بازیگر آن می‌تواند به صورت زنده و ملموس و از نزدیک و نفس به نفس با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی افزود: اکنون همان طور که در جامعه، کالاهای لوکس و صنعتی طرفدار دارند، فیلم نیز طرفدار دارد و همان طور که طرفدار صنایع زیبای دستی کاهش یافته است، طرفدار تئاتر هم کم شده و باید هرچه در توان داریم بگذاریم و در توسعه این هنر اصیل بکوشیم و قدر هنر زیبای تئاتر را بدانیم.

وی در خصوص اهمیت تئاتر، گفت: آنقدر پیام‌های زیبا و حقایقی داریم که اگر بخواهیم به هزاران زبان آن‌ها را بیان کنیم، باز هم کم است. اگر هنر با تمام زبان‌هایش از خوشنویسی، نقاشی، موسیقی تا تئاتر بخواهد همه این زیبایی‌ها را به مخاطبان بفرستد، باز هم تمام نمی‌شود. 

زعفرانچیلر افزود: تئاتر یک مقوله انسانی است و اگر بخواهیم جامعه‌ای تکامل یافته داشته باشیم باید هنر نیز رشد کند وگرنه جامعه بدون هنر، صرفا یک جامعه کاریکاتوری خواهد بود.

مهدی لزیری، چهره شاخص هنرهای نمایشی و فعال فرهنگی تبریز نیز گفت: این جشنواره یک جشنواره بسیار عظیمی است از این لحاظ که معمولا، پزشکان در مطب می‌نشینند و بیماران به محضر آن‌ها می‌آیند ولی کسانی که در عالم تئاتر خیابانی هستند، پزشکی حاضر بوده و خودشان به محضر مردم می‌آیند.

وی با بیان این‌که جشنواره تئاتر تبریزیم یکی از جشنواره‌های بسیار ارزشمند است، افزود: برگزاری این جشنواره مقارن با برگزاری تئاتر صحنه‌ای استانی شده که این تقارن را به فال نیک می‌گیریم.

گفتنی است؛ ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، با حضور گروه‌های تئاتر از ۱۰ استان و ۲۵۰ هنرمند طی روزهای پنجم تا هفتم آبان ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha