رژیم صهیونیستی به دنبال دستاوردسازی از جنگ برای خود است
کد خبر: 4181284
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

رژیم صهیونیستی به دنبال دستاوردسازی از جنگ برای خود است

حمید خوش‌آیند، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال دستاوردسازی از جنگ برای خود است، گفت: آن‌ها ادعا می‌کنند که قصد از بین بردن حماس را دارند و این موضوع چیزی جز شوخی نیست چراکه حماس به آسانی از بین نمی‌رود.

حمید خوش‌آیند، تحیللی گر مسائل فلسطین

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حمید خوش‌آیند، تحلیل‌گر مسائل فلسطین و جبهه‌ مقاومت، روز گذشته، 21 آبان‌ماه، در کرسی آزاداندیشی با موضوع ابعاد، اهداف و پیامدهای  عملیات «طوفان الاقصی» در رابطه با  شهر غزه اظهار کرد: غزه یکی از نقاط بسیار مهم فلسطین اشغالی است که یک تا 1.5 درصد خاک فلسطین را به خود اختصاص داده است که بعد از سنگاپور یکی از متراکم‌ترین نقاط دنیا محسوب می‌شود. به طوری که در هر کیلومتر مربع حدود 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 300 نفر زندگی می‌کنند.

وی گفت: غزه شهری است که  بخش عمده‌ای از جمعیت آن جوان هستند و حدود 50 درصد آن را رده‌ سنی 14 تا 25 سال و 20 تا 25 درصد را رده‌ سنی 25 تا 40 سال تشکیل می‌دهد. این شهر مرکز حکومت حماس است و اکنون آخرین نقطه‌ اصلی درگیری‌ها منطقه شمالی غزه می‌باشد که منطقه‌ متراکمی است.

خوشایند، در ارتباط با حملات رژیم صهیونیستی نیز افزود: تمرکز اصلی ارتش رژیم صهیونیستی در حملاتی که طی روزهای اخیر انجام داده، بیشتر بر روی مناطق شمال، شمال‌غرب و شمال‌شرق غزه بوده و تمام توان و تجهیزاتی که ارتش رژیم صهیونیستی در این مدت  به کار گرفته، به شکل حمله‌ نظامی محدود بود که عمق نفوذ این حملات در مناطق شمالی دو الی سه کیلومتر است و این حملات همچنان تثبیت نشده و درگیری‌ها با شدت زیادی ادامه دارد.

این استاد دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: رژیم صهیونیستی در فکر یک تهاجم گسترده به غزه بود و هدف اصلی آن‌ها از بین بردن حماس بود و این را مشخص کرده بودند که تا وقتی که حماس در این منطقه است، جنگ را متوقف نخواهند کرد و حتی بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی و در جلسات شورای جنگ سعی داشت با تبیین عواقب حمله‌ نظامی آمریکا به ویتنام، افغانستان و عراق، سران رژیم صهیونیستی را متقاعد کند که حملات نظامی را به صورت گسترده انجام ندهند چرا که هرچقدر وضعیت جنگی گسترش پیدا کند، طرف شروع کننده‌ جنگ مشکلات زیادی را متحمل خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» بسیار متفاوت از تمامی مبارزات ملت فلسطین در 75 سال گذشته بود، افزود: از همان روزی که انگلیسی‌ها در 14 می 1947 کشوری بنام اسرائیل را تأسیس کردند، حدود پنج الی شش مرتبه با کشورهای عربی مبارزه کردند اما «طوفان الاقصی» به دلیل راهبردی بودن، یک عملیات متفاوتی بود. نبرد بین نیروی کلاسیکی مانند ارتش رژیم صهیونیستی با نیروهای چریکی و نامتقارن حماس، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به صورت دقیق گفت که این جنگ چه زمانی به اتمام می‌رسد. آنچه که وضعیت و تکلیف جنگ را تعیین می‌کند وضعیت میدان است و در میدان نیز آن چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، ابتکار عمل در دستان گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه است.

خوش‌آیند، با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی با مشارکت بین حماس و جهاد اسلامی در یک شرایط بسیار خاص انجام شد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند «ضربه‌ای که اسرائیلی‌ها در این عملیات خوردند، یک ضربه‌ ترمیم ناپذیر است». عملیات طوفان الاقصی به مدت یک سال طراحی شده است و این در حالی اتفاق افتاده است که اسرائیل 55 شهرک صهیونیست نشین در اطراف خطوط دیوار حائل دارد که با شش متر ارتفاع و قرار گرفتن در عمق چهار متری زمین، محکم‌ترین دیوار دنیا و یک دیوار کاملاً مغناطیسی محسوب می‌شود و پهبادها به صورت شبانه روزی رصد می‌کنند و نیروهای رژیم صهیونیستی در اطراف این دیوار مستقر هستند.

این تحلیل‌گر مسائل فلسطین، ادامه داد: تعداد این نیروهای اسرائیل بین هشت الی 10 هزار نفر است اما آن نفراتی که اسرائیل در اطراف غزه مستقر کرده، 15 هزار نفر هستند که به صورت کاملاً زرهی بوده و هر شش نفر یک نفربر، تانک خودرو و تجهیزات و ماشین‌های سنگین دارد و در یک چنین وضعیتی حماس عملیات طوفان الاقصی را شروع کرد. یک عملیاتی که از ساعت 6.20 الی 10 صبح به طول انجامید و همچنین مقطع خاصی را انتخاب کرده بودند که عبارت بود از پنجاهمین سالگرد جنگ یوم الکیپور سال 1973.

وی در خصوص اهمیت عملیات طوفان الاقصی بیان کرد: به گفته‌ منابع اسرائیلی،  این عملیات حدود 150 الی 300 کشته برجای گذاشته است؛ اما بر حسب اطلاعات میدانی، میزان تلفات رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات تاکنون حدود یک هزار و 700 کشته، 4 هزار مجروح  و 400 الی 500 اسیر می‌باشد که اکثریت این تعداد نظامی هستند و به طور میانگین روزانه 50 الی 60 نفر کشته دارند و برخلاف آماری که از شهدا و مجروحان فلسطینی داریم، بالای 98 درصد از این افراد غیر نظامی هستند.

خوشایند، یادآور شد: میزان تلفات رژیم غاصب صهیونیستی حتی در بزرگ‌ترین عملیات‌ها نیز حدود یک هزار نفر بود؛ اما اکنون بیشترین تلفات را در این عملیات داشته است. اکنون «تاب آوری» عنصر تعیین کننده در صحنه و میدان جنگ است که از آن در تعابیر قرآنی تحت عنوان «استقامت» نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال دستاوردسازی از این جنگ برای خود است، گفت: آن‌ها ادعا می‌کنند که قصد از بین بردن حماس را دارند و این موضوع چیزی جز شوخی نیست چراکه حماس به این آسانی از بین نمی‌رود. غزه با حدود 2.5 میلیون جمعیت ارادت خاصی به حماس دارد و به دلیل خدمات و کارهای عام المنفعه، از محبوبیت ویژه‌ای بین مردم برخودار است.

تحلیل‌گر مسائل فلسطین و جبهه‌ مقاومت با اشاره به اینکه، نقاطی که اسرائیل حمله می‌کند بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی هستند، افزود: آن‌ها در توجیه اقدامات خود می‌گویند، نقطه‌ ورود به تونل‌هایی که در غزه وجود دارد، در داخل ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان و مراکز درمانی است  و پاشنه آشیل اسرائیلی‌ها این است که حتی یک نفر هم از مناطقی که اشغال کرده‌اند کم نشود اما در این جنگ تقریبا این شهرک‌ها خالی از سکنه شده است و اسرائیلی‌ها اکثراً به کشورهای اروپایی گریخته‌اند.

وی در خصوص یکی دیگر از تحلیل‌ها در ارتباط با جنگ فلسطین و اسرائیل غاصب اظهار کرد: آن چیزی که مسلم است، تمام شواهد نشان از این دارد که دست آمریکا در پشت پرده این جنگ وجود دارد و از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند، این جنگ حداقل یک الی دو ماه طول خواهد کشید اما مطمئنا نقطه‌ پایان آن پیروزی اسرائیل نخواهد بود و بزرگ‌ترین مزیت اسرائیل آسیب پذیری آن است.

انتهای پیام
captcha