سقوط حکومت طاغوتی + فیلم
کد خبر: 4199101
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
روز شمار انقلاب

سقوط حکومت طاغوتی + فیلم

سرانجام مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) به بار نشست و با اعلام بی‌طرفی ارتش، حکومت ۵۷ ساله پهلوی فروپاشید و اساس نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفت.

22 بهمن سال 57، تهران

سرانجام مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره) به بار نشست و با اعلام بی‌طرفی ارتش، حکومت 57 ساله پهلوی فروپاشید و اساس نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفت. قرار بود امروز صبح به دستور بختیار، محدوده اسلحه سازی(شرق تهران در حوالی پایگاه نیروی هوایی فرح آباد) توسط نیروی هوایی بمباران شود. این عملیات در حدود ساعت 6 روز 22 بهمن به مراحل نهایی رسیده بود. اما به دنبال بحث‌های متعدد میان رهبران دولت و سران ارتش، حدود ساعت 9 این عملیات لغو شد.

محل اسلحه‌سازی که دیشب مورد حمله قرار گرفته بود، امروز حدود ساعت 8 صبح سقوط کرد. در اثر حمله به تسلیحات ارتش، کارخانه‌‌ها و مخازن اسلحه به دست مردم افتاد. درگیری ارتش با مردم مسلح در خیابان‌ها به اوج خود رسید. ساعت ده و سی دقیقه شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان، تشکیل جلسه داد و پس از مذاکره، بی طرفی خود را در مناقشات اعلام کرد و به یگان‌های نظامی دستور داد به پادگان‌های خود مراجعه کنند.

غالب خیابان‌های تهران سنگربندی شده و در تصرف افراد مسلح مردمی قرار گرفته بود. ستاد ژاندارمری واقع در خیابان 24 اسفند (انقلاب) سقوط کرد. شهربانی کل کشور سقوط کرد و به دست مردم افتاد. زندان قصر توسط نیروهای مسلح گشوده شد و زندانیان از آن خارج شدند. زندان و پادگان حشمتیه پس از چهار ساعت زد و خورد، تصرف شد. فرمانداری نظامی آخرین اعلامیه خود را صادر کرد. از نظامیان خواسته شد که به پادگان‌های خود برگردند. سرلشگر ریاحی فرمانده گارد در میدان امام حسین گلوله خورد.

بختیار قرار بود ساعت 4 بعدازظهر، در حضور مهندس بازرگان در منزل مهندس جفرودی، استعفایش را بدهد. اما وی در این جلسه حاضر نشد و حدود ساعت 2 بعدازظهر، پس از محاصره نخست وزیری به دانشکده افسری(در همان نزدیکی)رفته و از آنجا با هلی کوپتر به منزل یکی از آشنایانش می‌رود و پس از 6ماه به‌طور مخفیانه از ایران خارج می‌شود.

تمام کلانتری‌ها، پایگاه‌های ژاندارمری و قرارگاه‌های پلیس به تصرف مردم درآمد. بعداز ظهر روز یک‌شنبه، حدود ساعت 6 ابتدا مرکز رادیو و سپس جام جم به دست نیروهای انقلابی افتاد. سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به دست مردم دستگیر شدند. صدای گوینده رادیو، این چنین نغمه پیروزی را اعلام کرد: توجه توجه ... این صدای انقلاب ملت ایران است...

انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، نظام دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد. امام خمینی طی پیام دیگری خطاب به مردم گفتند: توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهره‌مند است و توطئه‌ها در کمین است. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمان‌های رهبری و دولت موقت اسلامی است که توطئه‌ها را نقش بر آب می‌سازد ... با دولت موقت اسلامی همکاری کنند تا با حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.

انتهای پیام
captcha