ضرورت حمایت از فلسطین از منظر قرآن و روایات
کد خبر: 4208656
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

ضرورت حمایت از فلسطین از منظر قرآن و روایات

یک مدرس حوزه و دانشگاه، با تبیین ضرورت حمایت از فلسطین از منظر قرآن و روایات، گفت: امروز روز قدس نه‌تنها متعلق به ملت مظلوم فلسطین بلکه متعلق به همه آزادگان جهان است تا ندای مظلومان و عدالت‌خواهان در گستره عالم طنین‌انداز شود. 

حجت الاسلام جلیلی، امام جمعه سردرود

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با اشاره به وعده‌های الهی در قرآن کریم در مورد سرنوشت مستکبران، اظهار کرد: قرآن کریم در این رابطه تصریح کرده است: این وعده الهی است که ظالمان به مقصود خود نخواهند رسید و طعم عذاب ظلمشان را خواهند چشید و قطعاً ضرر ستمگری به خود ظالم بر می‌گردد. 

وی با اشاره به سرنوشت تلخ مستکبران جهان از جمله رژیم صهیونیستی، افزود: مردم فلسطین در مقابل جنایات بی شمار رژیم غاصب صهیونیستی از پیام خداوند متعال تبعیت می‌کنند که در آیه ۱۱۲ سوره هود «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرمود: از مقاومت کردن، دست برندارید؛ پس همان‏گونه كه فرمان يافته‏‌اى، استقامت كن و همچنين كسانى كه با تو بسوى خدا آمده‌‏اند (بايد استقامت كنند)! و طغيان نكنيد، كه خداوند آنچه را انجام مى‏دهيد مى‏بيند.» 

جلیلی، تشریح کرد: مطابق این آیه، خداوند به پیامبر اسلام(ص) دستور می‌دهد که بر طریق دینداری و مقابله با معارضین شریعت اسلامی، پایداری کند و همچنین کسانى هم که از شرک، توبه کرده و به آن حضرت ایمان آورده‌اند نیز باید در این مسیر پایدارى کنند و در صورت عقب‌نشینی، به دنبالش شکست خواهد بود. 

امام جمعه سردرود، در ادامه سخنانش با تاکید بر این‌که هر انسان بر پایه اعتقادات خود تکالیفی عبادی و اخلاقی دارد و انسان مسلمان باید اینگونه تکالیف را رعایت کند، یادآور شد: در جامعه شبه جزیره عرب قبل از اسلام یعنی در عصر جاهلی اصل شهروندی و همبستگی اجتماعی بر پایه پیوندهای قبیله‌ای یا عشیره‌ای بود و افراد به انتساب‌های خونی خود افتخار می‌کردند، اما با آمدن دین مبین اسلام پایه همبستگی اجتماعی تغییر یافت و دین، مهم‌ترین مبنای تنظیم روابط‌ اجتماعی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَة مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذالِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» و شما در پرتگاه آتش قرار داشتید که خداوند شما را نجات داد و به نعمت خداوند برادر گشتید» این آیه نشان می‌دهد که جامعه قبل اسلام در پرتگاه اختلاف و واگرایی قرار داشت و اسلام آیین همگرایی و برادری دینی را جایگزین کرد. خداوند متعال در جای دیگر می‌فرمایند: «انما المؤمنون اخوه» «به راستی که مؤمنین برادر یکدیگر هستند.» این مفهوم اخوت اسلامی عملاً، دگرگونی وسیعی در جامعه جاهلی پدید آورد و مناسبات تازه‌ای بین افراد آن برقرار ساخت که بر پایه اسلام-شهروندی استوار بود.

اهمیت اخوت اسلامی در جهان

جلیلی، با اشاره به اهمیت اخوت اسلامی در جهان امروز در قبال جنایات علیه جهان اسلام، گفت: حادثه بزرگ هجرت از شهر مکه به یثرب (مدینه‌النبی) یکی از مهم‌ترین حوادث صدر اسلام است که مفهوم اخوت اسلامی را اجرا کرد و مصداق بخشید. هر شهروند مسلمان از انصار (اهل مدینه) با یک مهاجر (اهل مکه) عقد اخوت بست و مایملک خود را با او تقسیم کرد. این رفتار ایثارگرانه در آغاز هجرت عملی بی‌سابقه بود و در حوادث بعدی مصادیق بیشتری پیدا کرد. 

این مدرس حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: در جنگ بدر که مشرکین قصد نابودی دعوت و جامعه اسلامی را داشتند بسیاری از مسلمانان بر پایه اعتقادات اسلامی خود در برابر برادر یا پدر و یا خویشان مشرک خود قرار داشتند و با آنها جنگیدند و خویشاوندی‌های خونی را کاملا نادیده گرفتند. این حوادث نشان داد مناسبات اجتماعی در جامعه اسلامی با جامعه جاهلی بسیار متفاوت است. 

وی بی تفاوتی نسبت به اوضاع مسلمانان را برای جهان اسلام امری مذموم برشمرد و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» هرکس شب را به صبح برساند و به امور مسلمین بی‌تفاوت باشد مسلمان نیست و این نشان از یک رابطه مستحکم دینی است که مسلمانان را نسبت به یکدیگر مسئول می‌کند و آنان را عضو یک خانواده بزرگ امت اسلامی می‌شمارد. 

جلیلی، با تاکید بر این‌که امیرمؤمنان علی(ع) در کنار این دایره همبستگی، یک دایره دیگری نیز تعریف می‌کند، گفت: ایشان می‌فرمایند: «مردم دو دسته هستند یا برادر دینی و یا برادر در آفرینش و انسانیت.» این فرمایش امیرمؤمنان نشان می‌دهد که برادری انسانی نیز نوع دیگری از همبستگی است که انسان بر پایه آن نمی‌تواند نسبت به سرنوشت برادر مظلوم خود بی‌تفاوت باشد.

امام جمعه سردرود، با اشاره به این‌که در عمده روایات ظهور و جامعه آخر الزمانی از نگاه شیعی و سنی چهارچوب اصلی بر پایه تقابل عدل با ظلم است، خاطرنشان کرد: روایتی که از معصومین درباره امام زمان وارد شده «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» «دنیا را پر از عدل و داد می‌کند پس از آنکه پر از ظلم و جور شده بود»، بر این اساس وظیفه اول امام زمان اقامه عدل است و قطعا در این راستا امام زمان (عج) اسرائیل را که مظهر ظلم و جور در جهان است، قبول نخواهد کرد و قطعا با قدرت‌های استکباری که با غارتگری و زور، جهان طبقاتی را پدید آورده و از هر ظلمی در جهان از جمله اشغال فلسطین حمایت کرده‌اند، برخورد می‌کند.

هیچ انسانی نمی‌تواند نسبت به بحران واقع شده در غزه بی‌تفاوت باشد

وی با بیان این‌که حادثه فلسطین حقیقتاً یک بحران بزرگ و تلخ انسانی- اسلامی است که هیچ انسانی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، تاکید کرد: جامعه فلسطینی همانند دیگر جوامع جهان در سرزمین خود زندگی می‌کردند که ناگهان مجموعه‌ای از مهاجران صهیونیست اروپایی با کمک قدرت‌های استعماری به آنها یورش بردند و سرزمین آن‌ها را غصب کردند. نتیجه این تجاوز این است که نیمی از جامعه فلسطین در نتیجه کشتارها و ارعاب از سرزمین خود به بیرون رانده شده و از حدود ۷۶سال پیش تاکنون در اردوگاه در شرایط واقعاً غیر انسانی در خارج از سرزمین خود به سر می‌برند و نیم دیگر این جامعه در حال حاضر تحت اشغال و مقررات تبعیض نژادی در سرزمین خود قرار دارند. 

جلیلی تصریح کرد: عجیب اینجاست که به رغم گذشت هفت دهه از این فاجعه، جامعه بین‌الملل هیچ کاری برای پایان دادن به این فاجعه انجام نداده و حاضر نیست در جهت احقاق حقوق جامعه فلسطینی گام بردارد 

مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به این‌که جامعه فلسطینی امروز ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد که از ساده‌ترین حقوق انسانی از جمله تعیین حق سرنوشت و داشتن یک کشور مستقل در سرزمین خود محروم هستند، ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی این نامعادله این است که در یک طرف آن رژیم صهیونیستی با حمایت گسترده همه کشورهای غربی قرار دارند و در طرف مقابل آن‌ها، جامعه فلسطینی تک و تنها است.

انتهای پیام
captcha