بهره‌مندی از زبان هنر برای مقابله با جنگ روانی دشمن ضروری است
کد خبر: 4209327
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
استاندار آذربایجان‌شرقی:

بهره‌مندی از زبان هنر برای مقابله با جنگ روانی دشمن ضروری است

مالک رحمتی با اشاره به تلاش نظام سلطه در تولید محتوا در همه زوایای هنری گفت: آنچه جامعه کنونی ما نیاز دارد استفاده از زبان هنر با تمام ابزار و معناست تا با جنگ روانی دشمن در این عرصه مقابله کند.

مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان‌شرقی، شامگاه 19 فروردین‌ماه، در جشن هنر انقلاب اسلامی استان، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی همواره جریان‌ساز و تمدن‌ساز بوده و نقش بی‌بدیلی را در ۱۰۰ سال گذشته داشته و در همه حرکت‌های جریان‌ساز کشور شامل انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطه، دفاع مقدس، دوران سازندگی، توسعه صنعتی کشور و مدیریت صنایع حرفی برای گفتن و همواره سردارانی در این زمینه‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه گاه گوشه‌هایی از این تاریخ را یکی از هنرمندان ریزبین ورق زده و اتفاق مهمی را مثل فیلم آپاراتچی در کشور رقم می‌زند، افزود: آذربایجان همه اضلاع هنری، فرهنگی، ادبی و تمدنی را یکجا دارد و امروز همه را در قالب هنر انقلابی نام می‌بریم و می‌بینیم که همه موفقیت‌ها در دل انقلاب نهفته است و باید از آن بهره‌مند شده و به دنیا معرفی کنیم.

رحمتی، با طرح این سؤال که آیا توانسته‌ایم انقلاب و دستاوردهای آن را بیان کنیم؟ اظهار کرد: آنچه که معلوم است، نتوانسته‌ایم در حق و تراز انقلاب اسلامی، زوایای متعدد اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی و هنری آن‌را در داخل و خارج کشور معرفی کنیم. امروز زبان معرفی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و پیشرفت‌ها در دنیا، زبان هنر بوده و کشورهای دارای ادبیات، گفتمان و تاریخ توسط هنر، دنیا را اداره می‌کنند که سینمای هالیوود و بالیوود نمونه‌ای از آن است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه اکنون کشورها پیش از نفوذ سیاسی به کشورهای دیگر، ابتدا سیاست هنری را در آن کشور پیاده و در همه زوایای هنری تولید محتوا می‌کنند، گفت: با زبان هنر توانسته‌اند جای مظلوم و ظالم را تغییر دهند و ما آن چیزی که کم داریم‌، نگاه، هنر، شجاعت، بصیرت، ابتکار عمل، ظرافت‌ها و دقایق آوینی‌ها است که با یک نگاه بلند برای آینده برنامه تولید کرد و هنوز هم کتاب‌ها و روایت فتح او مطلبی برای گفتن دارد.

وی تأکید کرد: ما در استفاده از زبان هنر برای بیان معارف انقلاب و دستاوردهای آن، تربیت جامعه و رساندن پیام انقلاب، شهدا و امامین انقلاب خوب عمل نمی‌کنیم و داشته‌های ما کفایت نمی‌کند زیرا جوانان ما تشنه هستند و وقتی این خلأ را پر نمی‌کنیم به‌دنبال هنرهای وارداتی می‌روند و آن‌ها خلأ ما را پر می‌کنند و به جای تماشای فیلم‌های معرفتی و دارای پیام، پرفروش‌ترین آثار هنری ما فیلم هری پاتر می‌شود.

رحمتی افزود: به‌طور قطع زحمات بسیاری کشیده شده و باید از هنرمندان و ادارات و ارگان‌هایی که در این راستا نقش‌آفرینی می‌کنند تقدیر کنیم اما جامعه کنونی، پیامی برای ما دارد آن‌هم این است که نتوانستیم به اندازه‌ای که جوانان و جامعه نیاز دارند، مباحث ادبی، هنری و رسانه‌ای تولید کرده و با جنگ روانی و حقیقی در رسانه و فرهنگ مقابله کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به فیلم‌هایی که در جامعه امروز عرضه می‌شوند، گفت: آیا نمی‌توانیم از تاریخ سراسر دلاوری، قهرمانی و غیرتمندی خود، فیلم‌های تاریخی بسازیم تا با تاریخ انباشته با جعل و واقعیت عثمانی مقابله کند؟ امروز با روایت خود فیلم‌هایی می‌سازند و بسیاری از حقایق را جعل می‌کنند و به بهانه سبک رئالیسم جادویی، فیلم‌هایشان را به خورد جوامع می‌دهند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ابزار هنر، گفت: امروز که در عرصه مقاومت و بیداری کشورهای دنیا شاهد محکومیت رژیم جعلی اسرائیل هستیم به‌خاطر استفاده از زبان هنر است. امسال روز جهانی قدس متفاوت از سال‌های قبل بود، زیرا هنر مقاومت در دنیا شکل گرفته است و از آفریقا تا آمریکا و کشورهای اروپایی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

رحمتی، با بیان اینکه گاه یک عکس از یک صحنه جنایات رژیم صهیونیستی کاری می‌کند که هزاران سخنرانی انجام نمی‌دهند، افزود: اگر نتوانیم از زبان روز دنیا یعنی هنر استفاده کنیم، نمی‌توانیم تاریخ و تمدن و پیام خود را به دنیا معرفی کنیم و در عرصه داخلی و خارجی اثرگذار باشیم.

وی با اشاره به تاریخ و صحنه‌هایی که در عرصه انقلاب اسلامی تا به امروز شکل گرفته‌اند، گفت: سوژه‌هایی داریم که هر یک می‌توانند دنیایی را به لرزه درآورند و این امر فقط با زبان هنر میسر است.

رحمتی با اشاره به انتقال پیام مقاومت به دنیا، گفت: اگر کوتاهی کنیم، تاریخ را جابه‌جا می‌کنند. حداقل دین ما به شهدا و خانواده جانبازان و ایثارگران این است که نگذاریم زیبایی‌هایی که در لا به لای تاریخ خوابیده است، خاک بخورد. که البته آقای طاهری فرد نیز روی یکی از این زیبایی‌ها دست گذاشته است.

انتهای پیام
captcha