به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، اسفندیارصادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، امروز، 11 اسفندماه، در ششمین اجلاس نماز دانشآموزان استان، با اشاره به اهمیت ترویج آموزههای دینی با استفاده از فناوریهای جدید و هوش مصنوعی تصریح کرد: راهکارهای جذاب و خلاقانهای در آموزش وجود دارد که میتوان از آنها بهره برد. برای نمونه آموزش نماز را میتوان با فناوریهای نوین، به شیوهای جذابتر و دقیقتر به دانشآموزان ارائه داد.
وی با بیان اینکه برای عدم اجرای برنامههای تربیتی هیچ توجیهی پذیرفته نیست، تأکید کرد: تعلیم و تربیت باید بهطور جامع و فراگیر پیش برود، چراکه این خواسته قلبی همه ماست.
صادقی با اشاره به سند تحول بنیادین و ضرورت توجه به همه ساحتهای تربیتی، ساحت اعتقادی و عبادی را یکی از مهمترین این حوزهها دانست و افزود: امروز باید نسبت به اجرای صحیح نماز در تمام مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی، حساس باشیم. در مدارس غیردولتی نیز، همپای مدارس دولتی، برنامههای تربیتی و پرورشی اجرا میشود، اما لازم است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی از رؤسای نواحی و مناطق خواست تا به اجرای برنامههای تربیتی در مدارس غیردولتی اهتمام ویژه داشته باشند و گفت: خوشبختانه در بسیاری از مدارس، نماز به یکی از اولویتهای اصلی تبدیل شده است.
وی با اشاره به اهمیت نقش دانشآموزان در ترویج آموزههای دینی بیان کرد: آنها نهتنها به یکدیگر در درسها کمک میکنند، بلکه در انجام فعالیتهای پرورشی نیز مشارکت دارند. لازم است فرصت حضور در کارهای جمعی برای دانشآموزان فراهم شود، چرا که این امر در رشد شخصیت آنها تأثیر بسزایی دارد.
صادقی با اشاره به برنامههای توسعهای در راستای تجهیز نمازخانههای مدارس، از ادارهکل نوسازی مدارس خواست تا در این زمینه گامهای اساسی بردارند و اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی ما در این حوزه، ایجاد و تجهیز مساجد و نمازخانههای مدارس به تجهیزات استاندارد است. تصمیم گرفتهایم که مدارس دارای بیش از ۱۰۰ دانشآموز، در یک بازه زمانی یکساله، به نمازخانههای استاندارد مجهز شوند. این اقدام، گامی مهم در راستای ارتقای فرهنگ نماز در مدارس خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی با تأکید بر اهمیت نقش معلمان و عوامل اجرایی مدارس در الگوی رفتاری دانشآموزان گفت: در تمامی جلسات آموزشی و پرورشی بر این موضوع تأکید کردهام که معلمان عزیز و همکاران گرامی باید همواره الگوهای مثبتی برای دانشآموزان باشند.
وی همچنین نقش خانوادهها را در تربیت دانشآموزان اساسی دانست و افزود: هرچه ارتباط بین مدارس و خانوادهها قویتر باشد، مشکلات آموزشی و تربیتی کمتر خواهد شد و به همان نسبت، موفقیتهای بیشتری حاصل میشود. ارتباط میان مدارس و مساجد نیز باید تقویت شود و خوشبختانه، هماکنون در سطح استان، بیش از ۳۵۰ مسجد با مدارس در ارتباط هستند.
صادقی گزارشی از وضعیت نمازخانههای مدارس ارائه داد و گفت: در سطح استان، چهار هزار و ۳۲۴ مدرسه دارای نمازخانه هستند. از این تعداد، دو هزار و ۹۳۰ نمازخانه بهصورت مستقل و اختصاصی ایجاد شدهاند. همچنین، هزار و ۱۸۲ نمازخانه از کلاسهای درس تبدیل شدهاند و بخشی از سالنهای چندمنظوره نیز بهعنوان نمازخانه مورد استفاده قرار میگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی از ثبت سه هزار و ۶۲۳ نفر بهعنوان ائمه جماعات مدارس در سامانه خبر داد و افزود: از این تعداد یک هزار ۳۱۵ نفر روحانی و 2 هزار و 72 نفر از همکاران فرهنگی مدارس وظیفه اقامه نماز جماعت را بر عهده دارند. علاوه بر این، در ۲۳۶ مدرسه، نماز جماعت توسط دانشآموزان یا اولیای دانشآموزان برگزار میشود که نشاندهنده مشارکت فعال جامعه در ترویج فرهنگ نماز در مدارس است.
وی سرانه فضای نمازخانههای مدارس استان را پایینتر از استاندارد کشوری دانست و توضیح داد: سرانه استاندارد کشوری ۵۰ سانتیمتر مربع به ازای هر دانشآموز است، درحالیکه این رقم در استان ما ۳۳ سانتیمتر مربع است. امیدوارم با حمایت مسئولان و اختصاص بودجههای مناسب، بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.
انتهای پیام