حجتالاسلام مجید آقاجانی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با تسلیت فرارسیدن ایام رحلت پیامبر خاتم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، این وقایع را سرشار از پیامهای راهبردی برای عبور از بحرانهای کنونی امت اسلامی دانست و گفت: رحلت پیامبر(ص) مصیبت بزرگی برای جهان اسلام بود و همه مسلمانان بعد از این مصیبت عزادار شدند.
وی با اشاره به ایجاد خلأ رهبری پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) بیان کرد: این واقعه به مسلمانان میآموزد که نبود یک رهبری مشورتی و عادلانه میتواند جامعه نوپای اسلامی را دچار پراکندگی و هرج و مرج کند. درس بزرگ دیگر این حادثه، عواقب شوم اولویت دادن به منافع فردی و قبیلهای بر مصالح کلی امت اسلام است که متأسفانه در واقعه سقیفه بنیساعده شاهد آن بودیم. احترام به وصیت و خواست رهبری الهی، سومین درس این برهه حساس است که برای حفظ وحدت، لازم است در فضایی محترمانه به تفاهم رسید.
آقاجانی در ادامه به تحلیل شرایط پیچیده صلح امام حسن(ع) پرداخت و گفت: امام دوم شیعیان در شرایطی امامت را بر عهده گرفتند که جامعه اسلامی پس از شهادت امام علی(ع) به شدت دچار تفرقه و جنگ داخلی شده بود. اقدام قهرمانانه امام حسن(ع) در پذیرش صلح نماد بارز ایثار و گذشت از قدرت برای حفظ کیان اسلام است.
مدیر ستاد اقامه نماز آذربایجانشرقی با رد هرگونه تفسیر منفعلانه از این صلح اظهار کرد: صلح امام حسن مجتبی(ع) یک استراتژی هوشمندانه و فعال بود که با الزام تعهد و تعیین شروط دقیق، ماهیت غاصبانه و غیرمشروع حکومت معاویه را برای همگان آشکار کرد. نقض سیستماتیک پیمان صلح توسط معاویه و سپس شهادت مظلومانه امام حسن(ع)، چهره واقعی دشمن داخلی را نشان داد و زمینه را برای قیام حماسی عاشورا فراهم کرد.
وی تفاوت استراتژی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را ناشی از تفاوت شرایط زمانی و مصلحتسنجی دقیق آن بزرگواران دانست و گفت: گاه مصلحت در صلح است و گاه در قیام؛ تشخیص این امر نیاز به رهبری آگاه و دلسوز دارد.
آقاجانی بر لزوم تمایز قائل شدن بین دشمن اصلی (استکبار و صهیونیسم) و رقبای داخلی تأکید و تصریح کرد: اولویت باید مقابله با پروژههای نابودگرایانه دشمنان اصلی باشد. نقش رسانهها و عالمان دین در ایجاد فضای احترامآمیز بین مذاهب حیاتی است و با پرهیز از سخنان تحریکآمیز باید بر اشتراکات اساسی تأکید شود.
این مدرس حوزه و دانشگاه سرمایهگذاری بر روی نسل جوان را کلید تحقق وحدت دانست و پیشنهاد کرد: تاریخنگاری مشترک و عادلانه توسط مورخان برجسته سنی و شیعه و بازنویسی کتب درسی بدون تحقیر دیگر مذاهب، باید در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام