رئیس دانشگاه تهران در نخستین نشست خبری خود با اشاره به اینکه بخش عظیمی از نیروی انسانی کشور توسط دانشگاه تهران تأمین میشود به نقش ملی دانشگاه در تربیت نیروی انسانی در حل مسائل کشور و ارتقای سطح علمی در زمینه بینالمللی اشاره کرد.
مرحوم شیخ طوسی در نقل زیارت عاشورا در نسخه نقاش رازی عبارت را از سر کلمه «و معاویه» حذف کرده است و این خودش یک رمز است زیرا در بغداد نمیشده است که زعیم شیعه در یک کتاب عمومی شیعیان، معاویه را مورد لعن و نفرین قرار دهد.
از آنجایی که معاویه در دوره شیخ طوسی در بغداد مورد تکریم بوده است، از روی تقیه از واژه وفات به جای هلاک و موت برای او استفاده کرده است در حالی که شیخ مفید چون نیازی به این تقیه نداشته است آورده است که او در فلان روز به هلاکت رسید.
استاد حوزه علمیه گفت: برخلاف برخی تصورات، همه ائمه(ع) هدفشان تشکیل حکومت برای اقامه دین بود ولی جز دوره کوتاه حضرت علی(ع) مابقی ائمه(ع) موفق به این کار نشدند.
استاد تفسیر تدبری قرآن کریم تأکید کرد: براساس آیات 15 تا 26 سوره فجر، دوستی دنیا، عشق به مال، موقعیت،ثروت و قدرت در تضاد آشکار با سبک زندگی حسینی(ع) است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: پیام سیاسی که زنان تولید میکنند، میتواند بر جهات سیاسی مؤثر باشد و این روایتسازی بر گفتمانسازی هم مؤثر است لذا حادثه عاشورا به جای اینکه صرفاً یک امر سیاسی باشد، به یک گفتمان انقلابی و مقاومت تبدیل شده است.
شواهد نشان میدهد شیخ طوسی در بغداد اهل تقیه و مدارا بوده است؛ ایشان در تفسیر تبیان بیش از هزار و 800 بار از قتاده از مفسران و محدثان اهل سنت و بیش از هزار و 500 بار از مجاهد نام برده است و به ندرت شاهدیم روایاتی از اهل بیت(ع) نقل شده باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحلیل مفهوم فرهنگ، تاریخ، جامعه و تمدن گفت: این مفاهیم، چندوجهی، دارای هویتی جمعی و بینالاذهانی هستند و واقعیت آنها در قلمرو زندگی جمعی و اجتماعی شکل میگیرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیهای ترور دانشمندان برجسته در خط مقدم تمدنسازی نوین ایران را، هدف تروریسم علمی رژیمهای آمریکا و اسرائیل دانست و این اقدامات را نماد آشکار ماهیت ضدانسانی و ضدعلمی نظام سلطه مطرح کرد.
مدرس و پژوهشگر مهدویت گفت: توسعهزدگی و رشد بی حد و حصر اقتصادی از یک سو و فقر و نداری از سوی دیگر، همچنین سکولاریسم، اومانیسم، فردگرایی و پایان دنیای بدون معاد نقش مهمی در دینگریزی افراد دارد.
محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی کشور تایلند گفت: شیعیان تایلند به دو گروه تقسیم میشوند؛ گروهی که تحت تأثیر تبلیغات شیخ احمد قمی، چهار قرن پیش به تشیع گرویدند و نسل به نسل شیعه ماندهاند، و گروهی که پس از انقلاب اسلامی و آشنایی با امام خمینی(ره) به مذهب اهلبیت(ع) پیوستند.