«الله»؛ اسم علم خاص خداوند که تمام صفات کمال و جلال را داراست
کد خبر: 4124950
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

«الله»؛ اسم علم خاص خداوند که تمام صفات کمال و جلال را داراست

امام جمعه همدان با بیان اینکه ذات الهی یک هویت غیبی است که با اسامی خودش در عالم بروز پیدا می‌کند، گفت: «الله» اسم علم خاص خداوند است که تمام صفات کمال و جلال را بدون حد داراست.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، در پنجاه و یکمین جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد مهدیه همدان، با اشاره به تفسیر آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، اظهار کرد: در زبان عربی حرف «ب» 17 نوع معنا می‌شود، اولین معنای آن کمک گرفتن است یعنی من از اسم خداوند کمک می‌گیرم. از آنجا که ما موجود ناقصی هستیم و کارهای ما در دست خداست باید از خدا طلب کمک داشته باشیم.

وی افزود: معنای دوم این حرف «شروع کردن» است همچنان که خداوند در سوره علق فرمود «اقرا بسم ربک» شروع رسالت پیامبر(ص) با خواندن است. بسم‌الله الرحمن الرحیم در اول هر سوره به تنهایی معنای کاملی ندارد و باید عبارات دیگر آن را کامل کند. به عقیده امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی معنای «بسم‌الله الرحمن رحیم» با آیات سوره بعدی آن کامل می‌شود.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه هر سوره‌ای یک حرف و پیام اصلی دارد، اظهار کرد: به‌طور مثال در سوره حمد آیه بسم الله الرحمن الرحیم اظهار عبودیت است که با بقیه سوره حمد تکمیل می‌شود.

شعبانی با اشاره به معنای کلمه «اسم» تصریح کرد: یکی از معانی این کلمه علامت است، هر چیزی در این عالم علامت و نشانی دارد؛ امام صادق(ع) فرمودند: وقتی عبدی بسم‌الله می‌گوید یعنی یکی از علامت خدا را بر روی خود گذاشته ‌است.

وی تصریح کرد: معنای دوم اسم «برتری» است، وقتی چیزی از قبل مخفی بوده و بعد ظهور و بروز پیدا می‌کند به آن اسم می‌گویند. ذات الهی یک هویت غیبی است که با اسامی خودش در عالم بروز پیدا می‌کند. حتی پیامبر(ص) هم نمی‌دانست که خدا چیست، ذات خداوند در این دنیا برای ما قابل دسترسی و فهم نیست.

شعبانی با اشاره به کلمه «الله» گفت: ترجمه فارسی «بسم الله» یعنی «به نام خدا» ترجمه غلطی است خدا در زبان فارسی یعنی «خود آ» یعنی چیزی که از خود و واجب‌الوجود است از دیگری نیست و بی‌نیاز است. اما کلمه الله با خدا تفاوت دارد، الله غیر از واجب‌الوجود است خداوند یعنی صاحب و پروردگار و کلمه الله به معنی صاحب نیست این کلمه علم خاص برای خداست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه الله به معنای معبود و بعد به معنای تحیر است، تصریح کرد: انسان‌ها و ملائکه از ذات الهی متحیرند و سرگردان، نمی‌دانند خداوند چگونه است. اگر هزار اسم، صفات کمالی و جلالی که بی‌نهایت در خدا وجود دارد و در دعای جوشن کبیر نیز آمده است را با هم جمع کنیم تمام آن اسامی در «الله» جمع می‌شود، بنابراین این اسم علم خاص خداوند است که تمام صفات کمال و جلال را بدون حد داراست.

وی افزود: کسی که کلمه الله را بر زبان جاری می‌کند تمام اسامی خدا را گفته است، در روایت داریم کسی هفت مرتبه یا الله بگوید دعایش برآورده خواهد شد.

شعبانی با اشاره به فتوای امام(ره) افزود: اگر کسی در نماز به قصد سوره توحید بسم الله بگوید اما بعد از گفتن بسم الله نظرش عوض شود و سوره دیگری را بخواند نمازش باطل است. بنابراین، بسم‌الله متعلق به آن سوره است و با آن سوره معنایش کامل می‌شود.

وی در پایان گفت: اولین آیاتی که بر پیغمبر نازل شد با «بسم‌الله رحمان رحیم» بود؛ خود پیغمبر فرمودند هر کار مهمی اگر می‌خواهید شروع کنید با بسم‌الله باشد در غیر این صورت ثمره نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha