تمام رحمت خداوند در روز قیامت تجلی پیدا می‌کند
کد خبر: 4126587
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

تمام رحمت خداوند در روز قیامت تجلی پیدا می‌کند

امام جمعه همدان گفت: خداوند رحمتش بر همه عالم افاضه می‌کند، تمام رحمت‌هایی که در عالم می‌بینیم یک درصد رحمت خداوند است، در روز قیامت کل رحمت خداوند تجلی پیدا می‌کند.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، شب گذشته، 15 اسفندماه در پنجاه‌و‌دومین جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد مهدیه همدان، با اشاره به تفسیر آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» اظهار کرد: این آیه جزء سوره‌های قرآنی است و بنابر نظر بسیاری از مفسران یا به معنای استعانت و یا به معنای نشانه و علامت است. تمام صفات و اسماء الهی توصیفی هستند و علامت نیستند.

وی افزود: اگر می‌گوییم «الله» و یا «رحمان» اشاره به یک حقیقتی است که در وجود پروردگار است. صفت رحمان و رحیم، 500 بار در قرآن کریم مطرح شده است. رحمت در انسان‌ها یک حالت قلبی است که باعث می‌شود نسبت به دیگران دلسوزی داشته باشید و نسبت به او لطف کنید؛ به‌طور مثال کسی که پول ندارد چیزی را تهیه کند و دارای یک نقص است، دیگری افاضه و لطف می‌کند و وابسته به دلسوزی آن است و این نقص را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: اما خداوند وقتی رحمان است به معنای افاضه و عنایت خیر برای رفع یک نقص است و وابسته به دلسوزی نیست. اصل رحمت در انسان به این معناست که کسی به دیگری خیر برساند و یک نقصی را در وجود دیگری برطرف کند.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه همدان گفت: رحمان و رحیم اولین صفتی است که خداوند قرآن را با آن شروع می‌کند و یا بهتر است بگوییم عالم را با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کرده است. همچنین در آیه 54 سوره اعراف هم اشاره می‌کند «ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ» یعنی خداوند عالم را با رحمانیت و رحیمی خود خلق کرده است، عالم بساط رحمت و تجلی رحمت خداوند است.

وی با بیان اینکه رحمت خدا به دو گونه رحمان و رحیم است، ادامه داد: رحمان صیغه مبالغه است و دلالت دارد بر زیادی و کثرت رحمت عامه خداوند که این رحمت نسبت به کافر و مسلمان وجود دارد. خداوند در عالم روزی فرد کافر را هم می‌دهد، یکی از تجلی‌های رحمانیت خدا این است که هر کس در دنیا هرچه بخواهد به او می‌دهد و او را در هر مسیری، حق یا باطل که بخواهد کمک می‌کند.

امام جمعه همدان یادآور شد: رحیم صفت مشبهه است و دلالت بر ماندگاری و پایداری رحمت خاصه الهی است، رحیم رحمتی است که مخصوص مؤمنان است مثل توفیق نماز شب خواندن این توفیق یعنی هماهنگ شدن با دعوت باطنی و هماهنگی با ندای ملکوتی باطنی.

شعبانی با اشاره به صفت رحمان ادامه داد: رحمان ناظر بر رحمت رحمانیه خداوند است، یعنی خدا بنا دارد رحمتش را بگستراند حتی عرفا و بزرگان ما می‌گویند جهنم هم مظهر رحمت خداست. به‌طور مثال، در یک بیمارستان همه قسمت‌های آن مفید است و ما هیچ‌وقت نمی‌گوییم اتاق تزریقات به درد نمی‌خورد و یا فایده ندارد، اما اتاق عمل بهتر است بلکه کل بیمارستان برای درمان و سلامتی است. بنابراین، این عالم نیز در کل رحمت است و رحمان بر کرسی تدبیر تکیه زده است.

وی با تأکید بر آیه 54 سوره اعراف توضیح داد: تدبیر این عالم در دست رحمان است، یعنی خدا بنا دارد با رحمتش این عالم را اداره کند نه با عصبانیت و غضب. لذا، اگر کسی جهنمی شد خودش رفته است؛ کسی که انتخاب کرده به گمراهی برود رحمان نیز به او در این مسیر کمک می‌کند، چراکه اصل وجود این عالم با رحمت رحمانی خدا شکل گرفته است.

امام جمعه همدان با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می‌فرمایند: «خدا صد درجه رحمت دارد»، گفت: خداوند رحمتش بر همه عالم افاضه می‌کند، تمام رحمت‌هایی که در عالم می‌بینیم یک درصد رحمت خداوند است، به‌طور مثال همه مادرهایی که در عالم هستند نسبت به فرزندان خود رحمت دارند این فقط مختص انسانها نیست بلکه حیوانات هم این رحمت را نسبت به فرزند خود دارند. اگر همه این محبت‌ها در عالم جمع شوند یک درصد است و 99 درصد آن را خدا ذخیره کرده است برای روز قیامت و در این روز است که کل رحمت خداوند تجلی پیدا می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: عالم مظهر و بساط رحمت خداست و بالاترین مظهر رحمت که خدا به انسان‌ها عنایت کرده است وجود نازنین محمد(ص) و آل محمد است.

انتهای پیام
captcha