رمز موفقیت سردار سلیمانی چیست / تفکری که باید از نو شناخته شود
کد خبر: 3946226
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
در نشست ایکنای آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

رمز موفقیت سردار سلیمانی چیست / تفکری که باید از نو شناخته شود

در نشست تخصصی «مکتب سلیمانی» که به همت ایکنای آذربایجان‌شرقی برگزار شد مباحثی در خصوص تفکر و اندیشه سردار دل‌ها و همچنین ابعاد و ویژگی‌های مکتب ایشان مطرح شد که در این مجال، مشروح میزگرد تقدیم مخاطبان می‌شود.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

سردار سلیمانی، شخصیتی بی‌نظیر است که ابعاد و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری وی به عنوان یک مکتب اصیل و عینی مطرح شده است که بعد از گذشت یک سال از شهادت جانسوز آن سردار عزیز، بحث الگو‌سازی و بهره‌گیری از این مکتب اصیل مورد توجه قرار دارد.

خبرگزاری ایکنای آذربایجان شرقی همزمان با نخستین سالروز شهادت سردار دل‌ها، سپهبد شهید قاسم سلیمانی،‌ حسب وظایف و رسالت‌ خود در این رابطه روز گذشته، 17 دی میزگردی تحت عنوان «مکتب شهید سلیمانی» در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاددانشگاهی استان در محورهای نقش شهید سلیمانی در وحدت و انسجام جبهه مقاومت اسلامی، شاخص‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی، نقش شهید سلیمانی در نابودی داعش و امنیت و ثبات منطقه، رسالت دانشگاه‌ها در تبیین شخصیت و مکتب شهید سلیمانی و همچنین ولایتمداری و بصیرت شهید سلیمانی با حضور اساتید و کارشناسان برگزار کرد.

میهمانان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رضا محمدی، رئیس سازمان بسیج اساتید و جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان بودند. در ادامه مشروح کامل میزگرد تقدیم مخاطبان می‌شود:

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در این نشست با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی یک مکتب بود، اظهار کرد: جامعه دانشگاهی کشور، در کنار فعالیت‌های علمی وظیفه دارد که همواره یاد و خاطر چنین انسان‌هایی را زنده نگه‌داشته و در جامعه معرفی کند.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

وی با تأکید بر اینکه مشی و منش سردار سلیمانی به عنوان یک مکتب اصیل و عینی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سردار سلیمانی، نابغه علمی در عرصه نظامی بود و حتی دشمنان نیز به این امر اذعان داشتند. او حقیقتاً استحقاق دریافت جایزه نوبل را داشت، اما ایران اسلامی همیشه در تحریم بوده است.

محسنی با اشاره به اینکه دشمنان بسیار بهتر از ما از افراد ارزشمند و مؤثر ما شناخت داشته و آنان را از ما گرفته است، گفت: سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده از جمله این انسان‌ها هستند که دشمن با شناخت کامل از اثرات آنان، اقدام به ترور و به شهادت رساندن آنان کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تشییع میلیونی سردار سلیمانی در کشورها و شهرهای مختلف، نشان داد که این بزرگ‌مرد چه جایگاه والایی برای خود بین ملت‌ها ایجاد کرده است. جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی حسب رسالت‌های خود، در ایام شهادت سردار سلیمانی نیز وظیفه خود می‌داند که این شخصیت والامقام و اثرگذار را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و بشناساند.

انسجام محور مقاومت

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی، محور مقاومت به چشم آمد و شفاف شد، گفت: بعد از شهادت آن بزرگ‌مرد، محور مقاومت انسجام پیدا کرد و محور مقاومت احیا شد.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

وی با بیان اینکه محور مقاومت از این به بعد بیشتر اثرگذار خواهد شد و نقش آن را در آینده در عراق، سوریه و جبهه مقاومت خواهیم دید، افزود: خیال می‌کنند که با شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت نابود می‌شود، اما بعد از شهادت ایشان، خون تازه‌ای در رگ‌های این محور جریان یافته و پویاتر هم خواهد شد.

جوانپور با اشاره به اینکه چرا حضرت آقا از سردار سلیمانی به عنوان «مکتب» یاد می‌کنند، ادامه داد: مشی سلیمانی، مشی خاصی است و رفتارهای اخلاقی، اعتقادی و نظامی او همه از سبک خاصی برخوردار است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی برنده میدان ولایتمداری است و اگر به مکتب سلیمانی توجه کنیم، راست و چپ جایگاهی نخواهد داشت، گفت: در مکتب شهید سلیمانی «نه غزه نه لبنان» معنایی ندارد و سلیمانی در عراق، سوریه و لبنان، جانش را برای ایران فدا کرد؛ او همه جا حضور داشت و با حرکاتش بر تفکر «نه غزه نه لبنان» خط بطلان زد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در طول حیاتش به گونه‌ای برخورد کرد که هیچ جناحی نتوانست او را برای خود مصادره کند، افزود: سردار، فردی جامع‌نگر بود و در حوزه اخلاقی، تربیت، سیاست و نظامی حرف برای گفتن داشت؛ او نبوغ بسیار بالایی داشت و ولایی‌ترین فرد است که در تبعیت از رهبرش، جان را فدا می‌کند.

جوانپور با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد، افزود: شاید او نقد بسیاری به دولت داشت، درحالیکه هرگز علیه دولت حرف نمی‌زد و حتی روزهای سه‌شنبه با وزیر خارجه جلسه داشت، اما بدون هوچی‌گری، در عمل نشان می‌داد که مسیر و خط مشخص بوده و ولایت، مسیر را مشخص کرده است، لذا ولایتمداری شاخصه اصلی مکتب سلیمانی است.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رمز موفقیت سردار سلیمانی این است که از خط ولایت خارج نشد و این بزرگ‌ترین درس برای جناح‌های مختلف سیاسی است، ادامه داد: حول محور ولایت می‌توانیم حرکت‌های بزرگی را انجام دهیم، لذا اگر حضرت آقا از سردار سلیمانی به عنوان یک مکتب یاد می‌کنند، برای این است که او فراتر از جناح‌ها بوده و تفکری است که باید از نو شناخته و بررسی شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها وظیفه دارند که شخصیت، تفکر و مکتب شهید سلیمانی را تبیین کنند، اظهار کرد: اگر مکتب سلیمانی به طور دقیق تبیین شود، در انتخابات آینده ریاست جمهوری فردی انتخاب خواهد شد که ولایتمدار بوده و شاخص‌های سردار سلیمانی را داشته باشد، چراکه سردار سلیمانی، قهرمان ملی است و قله‌های اخلاق، ایمان، شجاعت و رشادت را فتح کرده و می‌تواند الگو باشد.

جوانپور با بیان اینکه اگر یک شخصیت را به الگو تبدیل کنیم، اثرگذاری خواهد داشت، متذکر شد: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از قهرمانانمان الگوسازی کنیم، در حالی که عملکرد سردار سلیمانی در دوره‌های مختلف ۴۰ سال انقلاب را می‌توان الگوسازی کرد.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های گام دوم انقلاب را در رفتار و شخصیت سردار سلیمانی می‌توان دید، گفت: اگر این شخصیت از سوی دانشگاه‌ها خوب تبیین شده و این قهرمان ملی به یک الگو تبدیل شود، جوانان تبعیت خواهند کرد؛ این وظیفه دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی است که سلیمانی به عنوان الگو نگاه شود.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه مکتب و شخصیت سردار سلیمانی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و ... قابلیت تبدیل شدن به یک الگو را دارد و در گام دوم انقلاب می‌تواند یک چراغ راهنما باشد، ادامه داد: سردار سلیمانی، مجسمه عینی از یک الگوی تمام عیار است.

اتحاد غیرقابل وصف در جبهه مقاومت اسلامی 

رضا محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم نقش شهید سلیمانی را در جبهه مقاومت ببینیم باید گریزی به بهمن ۸۹ بزنیم که داعش به وجود آمد و خیال می‌کردند که طی شش ماه سوریه را و سپس عراق را خواهند گرفت و با ایران همسایه خواهند شد؛ متأسفانه در آن برهه برخی سیاسیون کم آورده بودند و حضرت آقا، سیدحسن نصرالله و سردار سلیمانی تنها افرادی بودند که در این جبهه باقی ماندند.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

وی با تأکید بر اینکه با درایت و تیزبینی رهبر معظم انقلاب نشان داده شد که مقاومت اولین و آخرین مسیر بوده و با مقاومت، پیروز خواهیم شد، افزود: در سال ۲۰۲۰ داعشی وجود ندارد و این موضوع از اثرات و برکات جبهه مقاومت و ایستادگی، نبوغ نظامی، ولایتمداری و توکل برخداوند است.

محمدی با اشاره به اینکه جامعه امروز امنیت و اقتدار خود را مدیون سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم هست، گفت: تشییع میلیونی سردار سلیمانی بزرگ‌ترین تشییع تاریخ است، او دست‌پرورده و شاگرد امام راحل است که خود نیز به یک مکتب تبدیل شده و منشأخیر خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سردار سلیمانی اتحادی غیرقابل وصف در جبهه مقاومت اسلامی ایجاد کرد، افزود: انسجامی که در جبهه مقاومت از یمن گرفته تا لبنان، سوریه و عراق، به برکت جبهه مقاومت و خون شهید سلیمانی و شهدای مدافعان حرم است.

وی با بیان اینکه وصیت‌نامه شهید سلیمانی، یک وصیت‌نامه سیاسی الهی است و ابتدای آن با شکرگزاری از خداوند شروع می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که سردار سلیمانی یک فرد خودساخته و معنوی بوده و بر جنبه‌های مختلف فکری، اعتقادی، معرفتی، دینی، نظامی و سیاسی تسلط کامل دارد.

محمدی با بیان اینکه اکثر خطابه‌ها و کلیدواژه‌های سردار سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش در مورد جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و خیمه ولایت است که خود نیز هم می‌گوید و هم عمل می‌کند، افزود: او، همواره بر صیانت از خیمه ولایت تأکید داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به بخشی از وصیت‌نامه سردار سلیمانی خطاب به سیاسیون، ادامه داد: سردار سلیمانی در این رابطه پنج اصل را توصیه می‌کند که اعتقاد عملی به ولایت فقیه اصل اول آن بوده و خود در عمل این ولایتمداری را نشان داد و یکی از رموز اصلی موفقیت سردار سلیمانی، ولایتمداری اوست.

وی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی هرگز شعار نداد، بلکه حرف و عمل او یکی بود، اضافه کرد: دومین اصل سردار سلیمانی خطاب به سیاسیون و مدیران، داشتن اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و مبنای این نظام است؛ همچنین سومین اصل نیز به کار گیری افراد پاک‌دست، معتقد و خدمتگزار به ملت بوده و هرکجا مدیرانی با این ویژگی‌ها روی کار آمدند، موفق شده‌ایم و اگر این روند در جای جای ارکان حکومت پیاده شود، منشأ خیر خواهد بود.

محمدی چهارمین اصل مورد تأکید سردار سلیمانی خطاب به سیاسیون و مدیران را مقابله با فساد، دوری از فساد و تجملات بیان کرد و گفت: این اصل نیز در برخی مسئولان مورد غفلت واقع شده و از آنجا ضربه می‌خوریم؛ اگر ساده‌زیستی و دوری از فساد و تجملاتی که رهبر معظم انقلاب دارد در مسئولان هم بود، اثرات بسیاری در جامعه احساس می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه پنجمین اصل سردار سلیمانی نیز این است، کسی که مسئولیتی را برعهده می‌گیرد باید احترام و خدمت به مردم را عبادت حساب کند، ادامه داد: شهید سلیمانی خود عامل پنج اصلی است که خطاب به سیاسیون و مدیران در وصیت‌نامه خود نوشته است و در حقیقت مشکلات جامعه ما نیز در نتیجه رعایت نشدن همین پنج اصل بوده است.

محمدی با بیان اینکه هر وقت این پنج اصل رعایت شده به شخصیت‌هایی چون طهرانی‌مقدم، فخری‌زاده، سردار سلیمانی، باکری و همت رسیده‌ایم، گفت: در جایی هم که به این اصول توجه نشده، به یک سری سیاسیونی رسیده‌ایم که جزو خواص مردود هستند و از آن ناحیه ضربه خورده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در حا ل حاضر باید در مکتب سلیمانی تلاش کنیم تا مدیران انقلابی از جنس شهید سلیمانی در این کشور روی کار باشند و برای خدمت‌گزاری به مردم آماده باشند، ادامه داد: اگر واقعاً وصیت‌نامه شهید سلیمانی خوب تبیین شده و روی کلید‌واژه‌هایش کار شود، نتایج بسیار خوبی در جامعه خواهد داشت.

وی در مورد ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی نیز گفت: تلاش بی‌وقفه در طول سالیان خدمت، تسلط بر عرصه نظامی، سخن اثرگذار و قانع‌کننده «به جهت حرف و عمل یکی بودن»، حفظ تقوا و معنویت در دوران جنگ و بعد از دفاع مقدس، راحت‌طلب نبودن، شجاعت و تدبیر در میدان‌های نظامی و سیاسی، مراقبت از حدود شرعی حتی در سخت‌ترین شرایط و... از جمله این ویژگی‌ها است.

محمدی با اشاره به اینکه دستاورد بزرگ زندگی شهید سلیمانی، خنثی‌کردن نقشه‌های آمریکا بود، افزود: رئیس جمهور آمریکا خود اعتراف کرد که هزینه‌های بسیاری در منطقه خرج کرده است، اما دستاوردی به دست نیاورده‌اند و سد و مانع بزرگ این دستاورد حضور سپاه قدس و سردار سلیمانی در منطقه بود.

سردار سلیمانی یک عارف تجربی بود

حجت‌الاسلام علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سردار سلیمانی چگونه به یک مکتب تبدیل شد و رهبر معظم انقلاب چرا به عنوان مکتب، درس و راه از ایشان تعبیر کردند؟ گفت: قطعاً سردار سلیمانی شدن به این آسانی‌ها نیست و مکتب یعنی چیزی که قابلیت تکثیر، تدریس و تحقیق دارد، همانند شهید مطهری که امام راحل در موردشان فرمود: تمام کتاب‌ها و اندیشه‌های وی مورد تأیید است. سردار سلیمانی چنین جایگاهی دارد که از وی به مکتب تعبیر می‌شود.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

وی با بیان اینکه وقتی یک فرد به عنوان مکتب معرفی می‌شود، دیگر نیازی به تقطیع و آرایش ندارد و یک بسته کامل و درست است، افزود: سردار سلیمانی محصول مکتب اسلام، امام راحل و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب بوده و این را با تمام توان در زندگی خود نشان داده است که نسبت به اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب باور قلبی ارد.

حجت‌الاسلام خدیوی با بیان اینکه سردار سلیمانی یک عارف تجربی و دارای تجربه معنوی بود، افزود: سردار، شخصیتی است که امدادهای غیبی و نصرت را در عرصه‌های مختلف و طی ۴۰ سال از دوران دفاع مقدس گرفته تا جبهه مقاومت، دیده است، لذا کسی که عرفان تجربی دارد، خداوند را در زندگی خود حس می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تأکید بر اینکه تجربه معنوی غیر از تجربه دینی است، افزود: سردار سلیمانی علاوه بر مناجات و نماز شب، اهل تجربه معنوی است و باور قلبی دارد. او، شخصیتی فرانظامی بوده و با باور و اعتقاد سخن می‌گفت.

وی با تأکید بر اینکه اگر سردار سلیمانی به اهل بیت توسل می‌کند، مقدس بازی نیست، بلکه اعتقاد و باور قلبی اوست، افزود: این فرد وقتی در زندگی خود تجربه کرده که تدبیر خداوند فوق تدبیرها و تقدیرها است، جایی که لازم است از آن تجربه‌ها و معنویت‌ها بهره می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی واژه مرگ را بری خود حل کرده بود، ادامه داد: انسان به واسطه تعلقاتش دچار ضعف و خستگی می‌شود و این ضعف خود را جایی نشان می‌دهد، اما چرا سردار سلیمانی طی ۴۰ سال مجاهدت و تلاش، هرگز خسته نمی‌شود؟ چیزی که انسان را خسته می‌کند تعلقات است، وقتی این تعلقات در وجود انسان نباشد، انسان خسته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام خدیوی با بیان اینکه در روایت آمده که «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا؛ بمیرید قبل از آن که شما را بکشند» تعبیر این روایت یعنی قبل از اینکه که انسان به تعلقات و مسائلی که با مرگ به سراغ انسان می‌آید، بمیرد، باید در وهله اول آن را حل کند، چراکه بعد از مرگ، خودخواهی‌ها، خودپسندی‌ها، رقابت‌ها، خواسته‌های نفسانی و... از وجود انسان پاک می‌شود و نهایتاً یاد و نامی می‌ماند، کسی پیش از مرگ این مسائل را در خود حل کند، دیگر تعلقاتی نخواهد داشت و خستگی هم حس نخواهد کرد.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی چنین تعلقاتی را در وجود خود حل کرده بود و تعلقی به دنیا نداشت، گفت: وقتی به او می‌گویند که در انتخابات شرکت کنید، می‌گوید: من کاندیدای گلوله‌های دشمنم. این‌ها شعار نبود و سردار در عمل نشان داد؛ او توانسته بود مسئله مرگ را برای خود حل کرده و با اخلاص تمام کار کند.

وی با بیان اینکه انگیزه‌های یک انسان مادی همان هوای نفس، پول، شهرت و قدرت است، اما این‌ها برای یک انسان‌ معنوی به مثابه تعلق و زنجیر است و نمی‌گذارد رشد کند، اضافه کرد: سردار سلیمانی از ابتدا تا انتهای حیاتش هدف داشت و ارزش‌ها را می‌دانست، لذا کسی که متوجه این‌ موارد است، طی ۴۰ سال افراط و تفریط نکرده و سبک زندگی مشخصی هم دارد. سردار سلیمانی سبک و سیاق روشنی داشت و گاهی اشرافی و گاهی زاهدانه نبود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در زندگی خود ثابت قدم بود، چراکه از ابتدا متوجه معنای زندگی بوده و روی آن معنا نیز ایستادگی کرده است، افزود: او، شهادت عاقلانه، با تدبیر و با حساب و کتاب را بالاترین هدف خود می‌دانست، در حالی که تمام مسائل امنیتی را هم رعایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی را یک شخصیت بین‌المللی جبهه مقاومت دانسته‌اند و بعضی‌ها تعبیر فرامرزی نیز به کار بردند، گفت: فرامرزی و بین‌المللی بودن از دو جهت حائز معناست، یکی اینکه او از کارگردانان اصلی جبهه مقاومت در مقابل مستکبران بود و از این جهت یک شخصیت بین‌المللی از منظر سیاسی و اجتماعی است، اما فرامرزی بودن یعنی سعه وجودی داشتن. سردار سلیمانی با سعه وجودی و وسعت روحی و قلبی در دفاع از مظلومان جهان می‌ایستد و در منظومه فکری او مظلومان جهان بدون توجه به زبان، ملیت، مذهب و... جای دارند؛ به مانند شهید چمران که آسایش و رفاه را رها کرد تا در لبنان بجنگد، چراکه سعه وجودی‌اش قبول نمی‌کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی در این رابطه تشریح کرد: چند هفته قبل، ایزدی‌های عراق نامه‌ای به آیت‌الله سیستانی نوشتند و از ایشان قدردانی کردند که ناموسشان تحت ذمه مرجعیت شیعه و با فتوای او حفظ شده است؛ این یعنی سعه وجودی آیت‌الله سیستانی به حدی است که شامل حال ایزدی‌های غیرمسلمان هم شده است. این‌ها یعنی فرامرزی بودن.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی به کمک مظلومان شتافت و مظلومان نیز به او دل‌بستند، افزود: چنانچه در شهادتش هم دیدیم که غرب آسیا متحول شد. به چنین شخصیتی، شخصیت فرامرزی می‌گویند که سعه وجودی دارد، اما انسان خودخواه فقط خود و اطرافش را می‌بیند.

گام دوم انقلاب همان مشی سلیمانی است

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در بخش جمع‌بندی میزگرد گفت: عظمت وجودی سردار به حدی بالاست که ابعاد بسیار متنوع و متعددی دارد، از این رو برای مکتب سلیمانی باید یک کار علمی و دانشگاهی جدی انجام شود.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

وی با بیان اینکه اگر مکتب سلیمانی تبیین شود، گام دوم را جهت و سرعت خواهد داد، افزود: گام دوم انقلاب، در حقیقت همان مشی سلیمانی است. معتقدم دانشگاه‌ها باید تلاش بسیاری کرده و توفیق یابند که مکتب سلیمانی را خوب تبیین کنند؛ اگر این مکتب به درستی تبیین شود، یک موفقیت بزرگ برای نظام است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به تبریز، افزود: بر این اساس، رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید مکتب شهید سلیمانی را ترویج و تبیین کنیم؛ چنانچه بعد از شهادت امام حسین(ع)، اگر زینب(س) نبود، مکتب امام حسین(ع) هم نبود.

رضا محمدی، رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی نیز در بخش جمع‌بندی میزگرد، تأکید کرد: مکتب سلیمانی هم باید محافظت شود و هم تبیین؛ در حال حاضر متأسفانه یک سری تحریف‌ها و مصادره‌ها شروع شده است.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی یک شخصیت انقلابی و سیاسی به تمام معنا بود، افزود: یک سری بحث‌ها در راستای تحریف و مصادره این شخصیت مطرح می‌شود؛ باید مانع آن شویم، چراکه متأسفانه کسانی که پشت پرده هیچ‌گونه اعتقادی به مکتب سلیمانی ندارند، بحث تحریف و مصادره به مطلوب را دامن زده‌اند که در مقابل آن به‌ویژه دانشگاه‌ها نقش بیشتری به عنوان محل مراجعه دارند.

محمدی با تأکید بر اینکه دانشگاهیان، خواص جامعه بوده و باید بدون حب و بغض و نگاه حزبی، سردار سلیمانی را معرفی کنند، ادامه داد: برای خروج از مشکلات راهی جز مکتب سلیمانی نداریم و اگر این مکتب در کشور جا بیافتد، به عنوان یک کشور ابرقدرت در منطقه و دنیا شناخته خواهیم شد و مشکلات جامعه نیز حل خواهد شد.

بررسی ابعاد و ویژگی‌های مکتب سلیمانی/ حاج قاسم در حرف و عمل ولایی بودن را نشان داد

حجت‌الاسلام علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی نیز در بخش پایانی میزگرد، اظهار کرد: رابطه مکتب سلیمانی با بیانیه گام دوم انقلاب مهم است و در حوزه «فردسازی، جامعه‌پروری، تمدن‌سازی» می‌توان از مکتب سلیمانی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب در رابطه با فردسازی و کادرسازی به الگو نیاز داریم که همان سردار سلیمانی است، افزود: اگر بخواهیم امروز در جامعه تأثیرگذار باشیم، باید از خودمان شروع کنیم و افرادی که به نوعی انقلابی شناخته می‌شوند، همانند سردار سلیمانی، مسائل خود را تا حدودی حل کنند.

حجت‌الاسلام خدیوی با تأکید بر اینکه در جامعه‌پروری نیز ارزش‌ها را باید در جامعه گفتمان کنیم و معیار عمل قرار دهیم، اضافه کرد: در تمدن‌سازی نیز ظرفیت‌های نظام که در چهار حوزه «نیروی انسانی، منابع طبیعی، تجربه ۴۰ ساله و دامنه تمدن‌سازی» است، باید به نقش سردار سلیمانی و تداوم راه او تمرکز کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دامنه تمدن‌سازی یعنی اینکه دامنه انقلاب به کجا رسیده است؟ افزود: سردار سلیمانی جبهه مقاومت را تشکیل داده و سهم خود را ادا کرد؛ ما نیز در تمدن‌سازی باید به جبهه مقاومت اسلامی، نگاه تمدنی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha