تربیت باکری‌ها و سلیمانی‌ها از ثمرات انقلاب اسلامی است
کد خبر: 3951559
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

تربیت باکری‌ها و سلیمانی‌ها از ثمرات انقلاب اسلامی است

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه تربیت باکری‌ها و سلیمانی‌ها از جمله ثمرات انقلاب اسلامی است، گفت: باید به دنبال راه این شهدا بوده و ارزیابی کنیم که چقدر توانسته‌ایم با اندیشه سلیمانی و رفتار باکری‌ مسیر این شهدا را طی کنیم.

تربیت باکری‌ها و سلیمانی‌ها از جمله ثمرات انقلاب اسلامی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، امروز، 14 بهمن‌، در وبینار تخصصی «بررسی نقش اساتید بسیجی در پیشرفت‌های علمی کشور»، در دانشگاه تبریز، با اشاره به وضعیت علمی کشور پس از انقلاب اسلامی، گفت: افتخار می‌کنیم که با وجود نبود امکانات مناسب در دانشگاه‌ها و عدم تجهیز کامل آزمایشگاه‌ها در شرایط تحریم، دانشگاه‌ها به پیشرفت‌های علمی رسیده‌اند و توانستیم دانشگاه‌های خود را به رتبه نخست علمی در منطقه و رتبه ۱۵ از نظر جایگاه علمی در دنیا ارتقا دهیم.

وی با بیان این‌که کشور ما مشکلی از نظر تولید علم ندارد و تمامی دانشگاه‌ها در مسیر ارتقای درجه علمی خود زحمت می‌کشند، افزود: اساتیدی که در کشور به تدریس مشغول بوده و حتی برخی نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های اروپایی و در سطوح بالا هستند، با وجود دریافت درآمد کمتر از برخی کشورهای دنیا مثل ترکیه، هنوز به تدریس ادامه داده و حرکتی بسیجی را در عرصه علم و دانش کشور رقم می‌زنند.

مجیدی، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دلایل وقوع انقلاب اسلامی در ایران، گفت: بسیاری از مردم و به‌ویژه جوانان دغدغه دارند که بدانند، چرا انقلاب کردیم و با چه اهدافی توانستیم در این انقلاب اسلامی پیروز شویم؛ در این راستا باید در جامعه مطرح شود که پیش از انقلاب، کشور ما در رفاه و آسایش قرار نداشت و جمعی از مردم و احزابی که به مبارزه با رژیم استبدادگر برخاستند، جان خود را در این راه فدا کرده و سال‌های بسیاری را در تبعید و زیر شکنجه‌های ساواک و امثال آن بودند.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در آن زمان، مبارزه با استبداد و تشکیل حکومت اسلامی با چالش‌های بسیاری رو به رو بود و جریان‌های بسیاری برای به وقوع پیوستن این انقلاب رخ داد، ادامه داد: این مبارزات از زمان پیش از مشروطیت علیه استبداد آغاز شد و سپس در ۱۳۲۰، رضاخان که شاه وقت ایران بود با آن ابهت و زورگویی خود نتوانست در مقابل خواسته سفیر انگلیس و شوروی برای خلع ید بایستد و از سلطنت خود کنار رفت.

وی افزود: در زمان پیش از انقلاب، حکومت شاهنشاهی حتی توان مخالفت با حضور نیروهای خارجی و استقلال از کشورهای استعمارگر را نداشت؛ پس از کودتای ۲۸ مرداد و با تشکیل ساواک، جریانات مختلف سیاسی در کشور شروع شد که عمدتاً با تفکرات کمونیستی و مارکسیستی همراه بود و سپس مذهبی‌ها به صحنه ورود یافتند و جریان نهضت آزادی با رهبری شهید طالقانی تا سال ۴۲ در جامعه جاری بود.

مجیدی، با اشاره به تفکرات جوانان ایرانی در پیش از انقلاب اسلامی، گفت: جوانان در آن روزها به این فکر می‌کردند که نظر و برنامه اسلام در مورد هر حرکتی که در جامعه رخ می‌دهد، چه خواهد بود؛ در سال ۴۲ بود که امام (ره) وارد صحنه شد و به تنهایی حرکت خود را آغاز کرد که یک حرکت ارشادی بود و چون تنها بود، او را تبعید کردند.

وی اظهار کرد: در خرداد ۵۶ با گرامیداشت وفات همزمان آیت‌الله شریعتی و آیت‌الله خسروشاهی اولین حرکت دانشجویان مسلمان در تبریز رخ داد؛ در این سال به ذهن هیچ کسی خطور نمی‌کرد که حکومت پهلوی سال دیگر از بین می‌رود و جمهوری اسلامی جایگزین آن خواهد شد.

مجیدی افزود: شاید برخی ادعا کنند که وضعیت کشور در دوران پهلوی بسیار خوب بود، اما این افراد باید بدانند که در آن زمان با جمعیت ۳۵ میلیونی و صادرات سالانه ۵.۵ میلیون بشکه نفت، حکومت از دولت‌های خارجی وام می‌گرفت و قرض می‌کرد؛ درصدهای بسیار پایینی از روستاها مدرسه داشتند و وضعیت زیرساخت‌های کشور چندان جالب نبود.

وی با بیان اینکه در آن زمان، ۵۰ هزار مستشار خارجی در کشور ساکن بود و حتی اساتیدی از کشورهای هند و پاکستان به تدریس دانشجویان ما مشغول بودند، اظهار کرد: در حرکت ۲۹ بهمن تبریز که با دعوت علما و کمک دانشجویان تبریزی انجام شد، دانشجویان نقش فعالی داشتند و در این رابطه، برخی شعارها برای اولین بار از تبریز شروع شد و این جریان اولین حرکتی بود که توانست هیمنه‌ی رژیم پهلوی را بشکند.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: امام(ره) در ۱۲ بهمن و در بدو ورود به کشور، با بیان مطالبی به سؤال‌های جوانان امروزی در خصوص دلایل وقوع انقلاب پاسخ می‌دهد و سپس طی ۱۰ روز از ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن ماه، شالوده جمهوری اسلامی با شعار اصلی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» زده شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید به مردم میدان داد، بیان کرد: انتخابات جدیدی در پیش روی ما قرار دارد و باید اجازه دهیم که درصد بالایی از مردم در انتخابات شرکت کنند، چرا که قطعاً سلیقه‌های مختلفی به میدان می‌آیند و این مردم هستند که باید انتخاب کنند.

مجیدی، با تأکید بر اینکه تربیت باکری‌ها و سلیمانی‌ها از جمله ثمرات انقلاب اسلامی است، افزود: باید به دنبال راه این شهدا بوده و ارزیابی کنیم که چقدر توانسته‌ایم با اندیشه سلیمانی و رفتار باکری‌ها مسیر این شهدا را طی کنیم.

انتهای پیام
captcha