اهمیت گرامیداشت روز قدس
کد خبر: 3969829
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

اهمیت گرامیداشت روز قدس

روز قدس، مناسبتی رسمی در جمهوری اسلامی ایران است که بیش از ۸۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی در این روز راهپیمایی برگزار می‌کنند، در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی است.

اهمیت گرامیداشت روز قدس

روز قدس، روز شناختن یک باید است، بایدی که بر دوش همه ما سنگینی میکند و آن اینکه باید جنگید، باید در برابر اسرائیل ایستاد. اسرائیل دشمن فلسطین نیست، دشمن اسلام است، باید در قهر و خشم خود، خردش کنیم و این باید، نه فقط ناظر به جنگ نظامی که مستلزم مبارزه با فرهنگ اسرائیل است، مبارزه با آنچه او میخواهد مبارزه با تفکر، نوع لباس آرایش مو و رفتارهای اسرائیلی؛ باید بشناسیم و عمل کنیم که خطر در پیش است و راه رسیدن بسیار پرفراز.

روز قدس، مناسبتی رسمی در جمهوری اسلامی ایران است که بیش از ۸۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی در این روز راهپیمایی برگزار می‌کنند، در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی است. روز ایستادگی مستضعفان عالم، علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.

متأسفانه امسال به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، راهپیمایی این روز عزیز برگزار نمی‌شود اما هرگز ذره‌ای از آرمانخواهی و عدالت‌طلبی ملت جمهوری اسلامی ایران نسبت به مستضعفین جهان علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین کاسته نخواهد شد.

غلامرضا حاجی نوری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین می‌گوید: اشتراک در مهم‌ترین اهداف موجب شد تا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به فلسطینی‌ها تحویل داده شود و حرکتی عملی در مخالفت با دولت نامیدن رژیم غاصب صهیونیستی آغاز شود.

وی ادامه داد: این آغاز راه بود چراکه هفت ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در حرکتی هوشمندانه، آخرین جمعه‌ ماه رمضان را روز قدس اعلام فرمودند که موجب گسترش فرهنگ صهیونیسم ستیزی به‌ شکل جهانی شد و این روز نقطه آغازی بر نگارش مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری و برگزاری نشست‌ها، کنگره‌ها و اجتماعات متعدد مردمی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و افشاگری جنایات وحشیانه‌ای شد که صهیونیسم جهانی به دور از چشم جهانیان سال ها مرتکب آن ها می‌شد.

حاجی نوری بیان کرد: حمایت از جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران و تلاش بر تضعیف کشورهای منطقه به‌ویژه ایران عزیز و توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی با شعار از نیل تا فرات موجب شد تا به‌دنبال دستیابی به فناوری‌های نوین، جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از مظلوم و جلوگیری از فزون‌طلبی‌های تمام نشدنی رژیم صهیونیستی، سلاح‌های نظامی حماس را نیز تأمین کند که این امر به‌نوعی منجر به خروج رژیم صهیونیستی از غزه در سال ۲۰۰۵ شد.

استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه تبریز افزود: از زمان پیروزی حماس در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ که کمک‌های خارجی به این منطقه قطع شد، تهران حمایت‌های خود را از حماس توسعه داد که نهایتا شاهد شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در حملات به غزه و پا گرفتن حکومتی قوی در غزه و آرامش پایدار در جنوب لبنان شدیم.

وی متذکر شد: در شرایطی که از سال ۱۹۹۳ تمامی نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی با اتخاذ سیاست‌های ابزاری و بدون توجه به وجود زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم به بزرگنمایی برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک می‌پردازند تا از این طریق حمایت همه جانبه آمریکا و اروپا را جلب کند و با بی‌توجه به کمترین تعهدات خود تا حد امکان از توافقنامه اسلو دو منتفع شوند، جمهوری اسلامی با بهره‌مندی از تمامی راه‌های ممکن و با نشان دادن چهره‌ واقعی این رژیم در کودک‌کشی، شکنجه و آزار زندانیان فلسطینی و تخریب خانه‌ها و مزارع و محیط زیست فلسطینیان بسیج همگانی جهانیان را در مقابله با این رژیم فراهم کرده است؛ تا جایی که به‌دنبال هر اعتراضی جنایات این رژیم محکوم و راه بر مشروعیت بخشی این رژیم دشوارتر می‌شود.

حاجی‌نوری در رابطه با مهم‌ترین ابزار جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نیز گفت: در پاسخ به این سؤال لازم است ابتدا به تلاش چند ساله‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با تفکرات امنیت‌ساز ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی و کشورهای هم پیمان آن بپردازیم که موفقیت در رسیدن به این هدف، پیروزی اقتصادی مهمی را برای جمهوری اسلامی ایران بدنبال دارد.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: در سوم مرداد سال ۱۳۹۱ و به‌دنبال توافق اولیه ۲۵ جولای سال ۲۰۱۱ وزرای نفت سوریه، عراق و ایران موافقتنامه‌ای امضا کردند که بر طبق آن خط لوله‌ گازی ۵۶ اینچی به طول ۴۹۰۰ کیلومتر، گاز ایران را به مدیترانه و از آنجا به اروپا می‌رساند و سه کشور می‌توانستند با این تدبیر، امنیتی پایدار و اقتصادی شکوفا ایجاد کرده و گاز فراوان سه کشور را به بازارهای اروپا برسانند؛ کاری که پایانی بر نفوذ مطلق و یکجانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها با اتخاذ جنگی نیابتی و استفاده از تمامی امکانات به نابودی دولت‌های سوریه و عراق کمر بسته و با استقرار داعش در این کشورها، وارد مرزهای جمهوری اسلامی ایران شوند و برای این منظور، به تعبیر ترامپ، هفت تریلیون دلار در هفت سال هزینه کردند اما تلاش‌های سردار شهید سلیمانی و حمایت مرجعیت عراق با آزاد کردن شهرهای سوریه و عراق، یکی پس از دیگری و نهایتا شهر استراتژیکی بوکمال، خلافت داعش را به پایان رسانده و راه ایران به سواحل مدیترانه باز و شکست سنگینی نصیب آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.

استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه تبریز بیان کرد: البته در آغاز به‌دلیل نبود اطلاع‌رسانی و تلاش‌های امپراطوری خبری صهیونیستی چنین القا می‌شد که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش‌آفرینی و حمایت از حکومتی خود کامه در سوریه است، غافل از اینکه نابودی کامل داعش نه تنها به‌دلیل نیاز اروپا به گاز طبیعی موجب رونق اقتصادی است، بلکه راه مهار هژمونی غرب بر منابع انرژی خاورمیانه نیز هموار می‌کند و با کمک میدانی، تعادل بر میز مذاکره ایران با غرب حاکم می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش دولت بشار اسد در ایجاد کریدور اقتصادی امن برای جمهوری اسلامی ایران نکته بسیار مهمی بود و از این رو صهیونیسم جهانی این دولت را آماج حملات سنگین خبری قرار داد در حالی که پرونده‌ جنایات رژیم‌های منطقه‌ای در نقض حقوق مسلم بشری بر کسی پوشیده نیست.

حاجی‌نوری، در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش شهید سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران در جلوگیری از نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: بحران‌های منطقه‌ای از افغانستان و پاکستان تا عراق و یمن و سوریه همگی در صدد تضعیف جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند و جنگ‌های نیابتی، ایجاد ناامنی، بی‌خانمان کردن ملت‌های مناطق تحت اشغال و تروریسم در غرب آسیا، همواره عواملی برای نا امنی ایران بوده است.

‎عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: در این میان سپاه قدس و در رأس آن، فرماندهانی چون سردار شهید سلیمانی نقشی سرنوشت‌ساز در عبور از بحران‌ها ایفا کردند که به تناسب شرایط، نقش این افراد ممکن است بهره‌برداری از قدرت نرم یا دیپلماسی و یا ایجاد و ساماندهی نیروهای مقاومت و یا اقدامات مستشاری باشد و علاوه بر این، تجربه هشت سال دفاع مقدس و حضور میدانی فرماندهان در قلب معرکه نبرد را نیز، از دیگر دلایل موفقیت سپاه قدس می‌توان برشمرد و اگر بخواهیم در یک جمله به لزوم بقای این سپاه بپردازیم، بایستی به موفقیت‌های همیشگی این نیرو در حل پیچیده‌ترین بحران‌ها اشاره کنیم.

وی در ادامه در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: برخلاف نتایج تحریم‌های اقتصادی علیه لیبی و عراق، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نه تنها قدرت‌های استکباری را موفق به دستیابی به اهداف آنان نکرد، بلکه سبب توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها شد.

حاجی‌نوری اظهار کرد: از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی، بازارهایی را که توسط شرکت‌های معروف دنیا در داخل کشور و توسط واسطه‌های ایرانی در کشورهای مجاور ایجاد شده بود، نابود کرد و زمینه‌ اعتراض هم‌پیمانان آمریکا به این یکجانبه‌گرایی را فراهم کرد ‌و اضطرار ناشی از فضای تحریم، نگاه‌ها را به توانایی‌های داخلی معطوف کرد که هم می‌تواند آینده‌ اشتغال را تأمین کند و هم توان و ظرفیت تولید داخلی را به رخ کشورهای دارای تکنولوژی بکشد و بستری مناسب برای گسترش تولیدات داخلی فراهم کند.

انتهای پیام
captcha