اشعار شهریار سرشار از معنویت و دیانت بود
کد خبر: 3998122
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
حداد عادل:

اشعار شهریار سرشار از معنویت و دیانت بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به اینکه اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است، گفت: اشعار هیچ‌ شاعر معاصری مانند شهریار نتوانسته است در میان مردم نفوذ کند و اکنون مردم در سراسر ایران شعرهای او را در حافظه دارند.

اشعار شهریار سرشار از معنویت و دیانت بودبه گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شامگاه 26 شهریورماه، در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در مقبره الشعرای تبریز، با اشاره به اینکه اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است، متذکر شد: اشعار هیچ‌ شاعر معاصری مانند شهریار نتوانسته است در میان مردم نفوذ کند و اکنون مردم در سراسر ایران شعرهای او را در حافظه دارند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره تبریز سخن بگوییم باید هفته‌ها و ماه‌ها از این شهر بزرگ تاریخی یاد کنیم چرا که در هر برهه از تاریخ پر حادثه‌ ایران، نام تبریز می‌درخشد.

حدادعادل ادامه داد: از دوران صفویه، جنگ ایران و روس در دوره‌ قاجار، دوران مشروطیت و همچنین در انقلاب اسلامی، ثقه‌الاسلام‌ها، ستارخان‌ها، باقرخان‌ها، امام جمعه‌های شهید و سرداران بزرگ جنگ همچون ستاره‌ درخشیده‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با بیان اینکه تبریز شهر علم، هنر، صنعت و تجارت بوده است، افزود: در طول تاریخ بزرگان بسیاری از همه جای ایران خود را به این دیار رسانده‌اند و این مقبره الشعرا گنجینه‌ای از بزرگان همه‌ ایران زمین است که جاذبه تبریز آنها را به اینجا می‌کشانده است.

وی در تشریح نام کسانی که در مقبره‌الشعرا مدفون شده‌اند، گفت: اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شروانی، ظهیرالدین فاریابی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی، شکیبی تبریزی، لسانی شیرازی، شهریار و غیره بزرگانی هستند که در این محل دفن شده‌اند.

حدادعادل اضافه کرد: گمان نمی‌کنم در هیچ شهری مقبره الشعرایی به قدمت و غنای این مکان وجود داشته باشد چرا که این خاک گوهرهایی را در خود نهان کرده است ‌که سند اصالت و عظمت آذربایجان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در شهری به عظمت تبریز شاعری چون شهریار متولد می‌شود که متعلق به ایران و افتخار آذربایجان و تبریز است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: شهریار با شعر کهن انس داشت و بر تاریح ادب فارسی و شعر معاصر مسلط و آشنا بود و نه تنها دل در گروی سعدی و حافظ داشت، بلکه با ملک الشعرای بهار و نیما نیز انس داشت.

وی ادامه داد: شهریار از حوادث مهم دوران خود غافل نبود و رد پای همه حوادث در دیوان او دیده می‌شود و شهریار هرگز از ملامت کنندگان خود نهراسید و انقلاب اسلامی را برای خود یک بشارت می‌دانست.

حدادعادل اضافه کرد: شهریار زمانی شعر ترکی می‌سرود که نوشتن شعر و چاپ کردن کتاب ترکی جرم محسوب می‌شد اما او به وسیله‌ شعر «حیدربابا» جان تازه ای به شعر ترکی داد و بخاطر این دلایل، شورای عالی انقلاب فرهنگی روز بزرگداشت شهریار را روز شعر و ادب فارسی نامید و همه‌ ما شهریار را نمونه‌ کامل یک آذربایجانی و تبریزی تمام عیار و یک ایرانی غیرتمند می‌دانیم.

وی یادآور شد: شهریار به همان اندازه که به زبان مادری علاقه داشت، دلبسته‌ زبان فارسی نیز بود و اگر کسی بخواهد سیاست ایران درباره زبان فارسی و ترکی را بداند، ما می‌گوئیم شهریار الگوی ما است که به زبان فارسی و ترکی شعر گفته است و اصلاً سیاست نظام نیز همین است که زبان ترکی به‌عنوان زبان آذربایجان و زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی و ملی محترم شمرده شود و اصلاً دوگانه‌ای بنام ترکی ـ فارسی نداریم چرا که زبان ترکی و سایر زبان‌های غیر فارسی سرمایه‌های فرهنگی ایران هستند.

وی در پایان گفت: زبان فارسی در طول تاریخ پیوند همه‌ ایرانیان و مایه افتخار همه‌ ایرانیان در جهان است و ما خوشحال هستیم که نام شهریار را به‌عنوان یک تبریزی بزرگ و ایرانی عزیز گرامی می‌داریم.

انتهای پیام
captcha