دشمنان در تلاشند با وارونه نشان دادن حقایق جامعه را دچار تنش کنند
کد خبر: 4079000
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵

دشمنان در تلاشند با وارونه نشان دادن حقایق جامعه را دچار تنش کنند

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه باید ارزیابی کرد که تا چه حد رسانه‌های ارتباطی به خلق شعور عامه و خلق گفتمان رقیب کمک می‌کنند، گفت: چراکه دشمن ارزش‌های انسانی را تخریب کرده و سعی دارد، مسائل را وارونه نشان داده و جامعه را دچار تنش کند.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 27 مردادماه، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی و توانمندسازی گرا، اظهار کرد: رسانه‌ها تمام ابعاد زندگی ما را پوشش داده‌ و درگیر کرده‌اند و مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در زندگی روزمره انکارناپذیر است؛ بنابراین بهره‌مندی صحیح از رسانه‌ها و فضای مجازی باعث افزایش کیفیت زیست بشری می‌شود و در اغلب مواقع توانمندسازی و ارتقاء افراد از طریق رسانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جوانانی که مواجهه‌های روزانه‌ای با فضای مجازی دارند، باید در سطح بالاتری از سواد رسانه‌ای را در خود تقویت کنند؛ سواد رسانه‌ای باید ترکیبی از نگرش، دانش و مهارت باشد و پیمایش این راه مبارک را با برگزاری چنین دوره‌هایی هموارتر کرده و شرکت کنندگان را به سمتی هدایت کنیم که در آینده شغلی و زندگی آنان موثر باشد چراکه اگر سواد رسانه‌ای را درک متکی بر مهارت بدانیم، برگزاری چنین دوره‌هایی بشدت اهمیت پیدا می‌کند.

آل‌هاشم، با بیان اینکه سه اصل به توانمندسازی همه شهروندان در فضای مجازی منجر می‌شود، گفت: تحقق این سه مرحله به توانمندسازی همه شهروندان منجر می‌شود؛ مرحله اول زمانی تحقق می‌یابد که اهمیت مدیریت رژیم رسانه‌ای را مانند رژیم غذایی بدانیم و با آگاه و حساس کردن شهروندان نسبت به این‌که چه مقدار از وقت خود را صرف رسانه کرده‌اند تا قربانی اعتیاد رسانه‌ای نشوند، این رژیم را پیاده کنیم.

امام جمعه تبریز، افزود: مرحله‌ دوم نیز زمانی تحقق می‌یابد که فرد مهارت‌های خاص انتقادی به انواع محتواها را یاد بگیرد و یک متن رسانه‌ای را تجزیه و تحلیل کرده و خود را مورد نقد و پرسش قرار داده و درک کند چه چیزی در آن متن حاضر و غایب است. 

وی خاطرنشان کرد: مرحله سوم زمانی تحقق می‌یابد که افراد به مسائل عمیق‌تر فکر کرده و اهداف، نحوه بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی و سود و نفع مطلب را درک کند همچنین تجزیه‌ و تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حساب شده‌ای داشته باشند.

آل‌هاشم، یادآور شد: باید ارزیابی کرد که تا چه حد رسانه‌های ارتباطی به خلق شعور عامه و خلق گفتمان رقیب کمک می‌کنند چراکه دشمن ارزش‌های انسانی را تخریب کرده و سعی دارد، مسائل را وارونه نشان داده و جامعه را دچار تنش کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: ما استعدادهای بسیاری را برای غلبه بر حریف داریم و معتقدیم آرمان‌های انقلاب منطبق بر فطرت بشری است و آنچه باعث غلبه بر دشمن می‌شود، نقص در حوزه مهارت‌ها و تخصص‌ها است و این دوره به ارتقاء سطح سواد کنشگران مجازی منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: مخاطبان امروزی تنوع طلب هستند و باید در شکل ارائه محتوا دقت بیشتری داشته باشیم؛ ما در حوزه رسانه یک اصل داریم، مبنی بر اینکه جذابیت بر  فایده فائق شده است.

آل‌هاشم، یادآور شد: کلیدی‌ترین هدف در این دوره باید تبدیل مخاطب به کاربر شود و فعالیت کاربر در فضای مجازی ماندگار، اثرگذار و قابل رهگیری است؛ هرچند مخاطب در فضای مجازی به گونه‌ای است که سطحی و قشری بار بیاید. در فضای مجازی سعی کنید قول سدید داشته باشید.

امام جمعه تبریز در پایان تاکید کرد: رعایت اخلاق و آداب کنشگری را از جمله اصول کنشگری فعال دینی و انقلابی در فضای مجازی است و پرسش شما با اخلاق، منطق و آداب باشد چراکه کنشگر انقلابی باید خود را در محضر خدا ببیند، چنان‌که در آیات قرآن نیز بر اصول کلی جنگ ترم توجه شده است.

انتهای پیام
captcha