شهید قاضی طباطبایی تبریز را به پایگاه دفاع از اسلام تبدیل کرد
کد خبر: 4179297
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
ابوترابی فرد:

شهید قاضی طباطبایی تبریز را به پایگاه دفاع از اسلام تبدیل کرد

امام جمعه موقت تهران، گفت: شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی مردم را در برابر رضاخان و نظام مبتنی بر استبداد و استعمار پهلوی بسیج و تبریز را به پایگاه دفاع از اسلام و ایران و اقتدار ملت تبدیل کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، امروز، 10 آبان‌ماه، در مراسم چهل‌وچهارمین سالگرد شهادت اولین شهید محراب حضرت آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در مسجد مقبره تبریز، گفت: شهید آیتالله قاضی طباطبایی مردم را در برابر رضاخان و نظام مبتنی بر استبداد و استعمار پهلوی بسیج و تبریز را به پایگاه دفاع از اسلام و ایران و اقتدار ملت تبدیل کرد.

وی از آیت‌الله قاضی طباطبایی به عنوان عالم آراسته به ایمان و عمل صالح، فقیه مجاهد، جامعه پرداز و تاریخ ساز یاد کرد و افزود: این عالم وارسته نقش مهمی در تحولات سیاسی، فرهنگی و علمی منطقه داشت و منشا تحول و تربیت در جامعه و مشعلی پرفروغ برای مردم خطه آذربایجان شد.

ابوترابی‌فرد، ادامه داد: رسالت این شخصیت تقویت یافته در مدرسه قرآن و پیامبر اعظم(ص)، رسالت انبیای الهی است. انبیای الهی به ویژه پیامبران اولوالعزم دارای اراده و شریعت با یک شخصیت الهی، توحیدی و تربیت والای دینی به عنوان تربیت شده به دست توانای ذات اقدس احدیت بوده و رسالتشان نیز خلق امید در جامعه و ارتقای سطح دینی برای رسیدن به سعادت و کمال و به عالی‌ترین قلعه اقتدار است که در پرتو رفع اختلاف و رسیدن به وحدت به دست می‌آید. رسالت انبیاء، ساخت یک جامعه عالم و آگاه با دل‌های لبریز از امید در قله‌های وحدت و انسجام برای ساخت دنیایی آباد و قائم به عدالت و قسط است تا این دنیا مقدمه‌ای برای تربیت انسان‌ها و رسیدن به سعادت ابدی باشد.

امام جمعه موقت تهران، گفت: قرآن کریم برای فقهای در تراز قرآن، شخصیت‌هایی که معارف دین را با مبانی او دریافته‌اند و از یک تربیت شایسته اعتقادی، اخلاقی و رفتاری برخوردار هستند، رسالتی را تعریف می‌کند که برای انبیاء تعریف کرده است. از آنجایی که مسئولیت فقیه در تراز قرآن، رسالت انبیاء و تربیت جامعه است و این رسالت جز در سایه ایمان، دانش، معرفت و عمل صالح محقق نمی‌شود، لذا فقیه، انسانی است که علم را با عمل گره زده است.

وی تاکید کرد: یک عالم بدون عمل، هیچ اثر تربیتی نداشته و نمی‌تواند راه را برای سعادت هموار کند. آنچه زمینه تحول در جامعه را فراهم می‌کند، انسان عالم آراسته به ایمان و عمل صالح است.

ابوترابی فرد، افزود: دودمان قاضی طباطبایی، دودمان علم، دانش، عرفان و فهم دین و آراستگی به ارزش‌های اسلامی با حدود شش قرن، عقبه قدرتمند در خطه آذربایجان نقش مهمی در تحولات علمی و فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: این عالم، منشا تحول، تعالی و تربیت جامعه است. هنر بزرگ امام صادق(ع) این بود که راه را برای تربیت فقها و علمای شایسته در مدرسه علمی، فقاهتی، اخلاقی، توحیدی و سیاسی خود فراهم کرد و امروز این روحانیت با بیش از ۱۰۰۰ سال عقبه علمی و جایگاه فاخر اجتماعی و سیاسی توانسته عالم تشیع را در مسیر دفاع از اقتدار و عزمت امت اسلام در جایگاهی ممتاز قرار بدهد.

امام جمعه موقت تهران، غزه قهرمان را محصول مقاومت، ایستادگی، شهادت طلبی و اقتدار لشکر عاشورای خطه آذربایجان خواند و تصریح کرد: اگر دلاورمردی‌های ملت بزرگ ایران در دوران دفاع مقدس در مقابله با دسیسه‌های قدرت‌های بزرگ جهانی نبود امروز لبنان قهرمان، غزه مقاوم، یمن اقتدار آفرین و حشدالشعبی مقتدر عراق خلق نمی‌شد.

وی با اشاره به بمباران وحشیانه غزه و تلاش قدرت‌های شیطانی غرب برای حفظ خانه عنکبوتی رژیم غاصب صهیونیستی خاطرنشان کرد: قدرت نظامی رژیم صهیونیستی فرو ریخته و امنیت آن‌ها سلب شده و این بمب‌ها موجودیت رژیم اسرائیل را فرو خواهد ریخت.

ابوترابی‌فرد، اظهار کرد: رژیم صهیوینستی نه تنها موجودیت خود در مقابل غزه و کرانه باختری را در خطر کامل می‌بیند بلکه خود را در محاصره قدرت بزرگ و منسجم مشاهده کرده که این قدرت بزرگ به مبارزه با استکبار و مزدوران می‌اندیشد. این کار بزرگ انقلاب اسلامی، آغازی برای تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه نظام اسلامی زمینه بازگشت به هویت دینی و اسلامی را فراهم کرد تاکید کرد: مسیر سختی برای تشکیل دولت اسلامی در پیش است و باید با عزم و اراده و امید برای رفع مشکلات این مسیر قدم برداریم.

انتهای پیام
captcha