کد خبر: 4243479
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
استاندار آذربایجان‌شرقی:

نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق دانش‌آموزان نیست

بهرام سرمست با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست، گفت: رویکرد شورای آموزش و پرورش استان باید دانش‌آموزمحور و متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید باشد.

بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، بهرام سرمست، استاندار آذربایجان‌شرقی، روز گذشته، 29 مهرماه، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت ما پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست، گفت: رویکرد شورای آموزش و پرورش استان باید دانش‌آموزمحور و متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید باشد. 

وی افزود: بنده قبل از هر چیز، یک معلم هستم و معلم خواهم ماند و بهترین لحظات من لحظاتی بوده که برای دانش‌آموزان و دانشجویان تدریس کرده‌ام.

سرمست با اشاره به تغییر و تحولات زیاد در نظام آموزشی کشور، گفت: امروز نهادهای متعددی، تربیت نسل جدید و جامعه‌پذیری این نسل را عهده‌دار هستند؛ خانواده به‌عنوان اولین نهاد و سپس مدرسه و جمع دوستان و فضای کار و همچنین رسانه‌های ارتباط جمعی که به موازات همه اینها بیشترین نقش را دارند. دولت هم در تربیت نسل جدید مؤثر است و معتقدم که امروز دولت علاوه بر دو وظیفه ذاتی خود یعنی تأمین امنیت و خدمات عمومی، دو مأموریت مهم دیگر شامل ترویج تولید و تربیت را هم برعهده دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شاهد یک ناکارآمدی و کژکارکردی در حوزه تربیت هستیم، افزود: امروز نقش خانواده در رابطه با تعلیم و تربیت به درستی انجام نمی‌یابد و ارکان نظام آموزش و پرورش از انسجام برخوردار نیست؛ در نتیجه چیزی که ذهن خلاق و نوآور دانش‌آموز در جست‌وجوی آن است با ذهنیت خانواده و معلمان مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این امروزه شاهد یک نوع وارونگی دانش و دانایی در مدارس و خانواده‌ها هستیم؛ یعنی دانش‌آموزان در دستیابی به دانش و اطلاعات مهارت بالاتری دارند و خانواده و مدرسه نمی‌توانند به روحیه پرسشگری و کنجکاوی آنها پاسخ دهند.

سرمست افزود: در این شرایط، تعارضات تربیتی بین خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتد و دولت هم در این میان با اقتضائات و نیازهای نسل جدید فاصله زیادی دارد و با فضای ذهنی دانش‌آموزان نسبتی ندارد. خروجی این وضعیت، بروز پارادوکس در نظام سیاسی و اعتقادی است که این مسأئله نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای آموزش و پرورش، گفت: اگر این شورا به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، باید رویکردش متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید و درواقع دانش‌آموزمحور باشد. باید آموزش و پرورش و نقش آن را باور کنیم و در وهله نخست، خود معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید این باور را داشته باشند.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز که به خاطر آموزش و پرورش از مال و دارایی خود می‌گذرند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، این خیران جلوتر از آموزش و پرورش حرکت می‌کنند و کار آنها فوق‌العاده ارزشمند است.

سرمست با اشاره به اینکه مدارس کانکسی در شأن آذربایجان‌شرقی نیست، گفت: از ظرفیت خیرین برای برچیده شدن این مدارس در یک زمان‌بندی معین استفاده می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی بر الگوسازی از دانش‌آموزان موفق و افتخارآفرین در مسابقات و جشنواره‌های علمی هم تأکید کرد وافزود: آموزش و پرورش استان برای افزایش تعداد این دانش‌آموزان هدف‌گذاری و برنامه مشخص داشته باشد.

وی بر پیگیری تکمیل مدارس نیمه‌تمام از محل مولدسازی دارایی‌های دولت نیز تأکید و اظهار کرد: از محل اجرای این قانون حتماً سهمی هم برای رفاه معلمان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha