کد خبر: 4243949
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
ذوالفقارزاده:

هویت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها ضروری است

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: هویت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اعضای هیئت علمی از جمله بازنگری در پایه‌های تشویقی، آیین‌نامه سرآمدان فرهنگی و بازنگری در شاخص‌های استاد نمونه و طراحی و اجرا از بخش‌های مهم جشنواره ملی جریان است.

محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، امروز، دوم آبان‌ماه، در آیین آغاز به‌کار نخستین «جشنواره‌ ملی جریان» در دانشگاه تبریز اظهار کرد: مسائل و کارکردهای فرهنگی دانشگاه‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تمرکز ما بیشتر بر سایر کارکردهاست، از این رو لازم است تا بیشتر به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها توجه کنیم. 

وی با اشاره به سابقه‌ دانشگاه تبریز در مباحث آموزشی و فرهنگی تصریح کرد: دانشگاه تبریز به‌عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور، جایگاه مهمی در عرصه‌ فرهنگی کشور با تربیت نیروهای انسانی ایفا می‌کند.

ذوالفقارزاده با اشاره به برگزاری نخستین دوره‌ جشنواره جریان نیز گفت: رویکردها و اهداف این جشنواره باید متناسب با هدف‌ها تعیین شود تا بتواند در محیط دانشگاهی اثرگذار باشد و در این راستا امیدواریم آثار و نتایج ارزشمندی از این جشنواره به یادگار بماند.

وی در خصوص ضعف دانشگاه‌ها در بحث کارکردها و راهکارها، افزود: یکی از مهمترین مسائل و نکات که در دانشگاه‌ها مطرح است، این است که به کارکردهای علمی آموزشی آن‌ها بها می‌دهیم اما وقتی موضوع به عرصه فرهنگ می‌رسد، از بها دادن‌ها کاسته می‌شود و آن‌طور که باید موضوعات فرهنگی را نمی‌توانیم دنبال کنیم که این معضل نیازمند یافتن راهکار است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: هویت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی یاوران علمی و اعضای هیئت علمی از جمله بازنگری در پایه‌های تشویقی، آیین‌نامه سرآمدان فرهنگی و بازنگری در شاخص‌های استاد نمونه و طراحی و اجرا از بخش‌های مهم جشنواره ملی جریان است.

وی ادامه داد: دانشگاه تراز انقلاب اسلامی دانشگاهی است که کاملاً محتوای فرهنگی و تربیتی در آن جاری باشد تا اساتید و دانشجویان در کنار فعالیت‌های علمی نقش اصلی خود را به‌عنوان استاد و دانشجو ایفا کنند.

ذوالفقارزاده در خصوص آثار ارسال شده اظهار کرد: در این رویداد از اساتید دانشگاهی خواسته شد تا یک فیلم به مدت پنج دقیقه‌ای ضبط کرده و برای جشنواره ارسال کنند و در این فیلم بگویند که چه کرده‌اند و چه تجربه و ایده‌ای برای ادامه فعالیت در عرصه فرهنگی دارند و این فیلم‌های ارسال شده، منبع بسیار مهم و بانک اطلاعاتی برای بهره‌گیری در امر بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی اظهار کرد: نگاه ما در معاونت فرهنگی، این است که فرهنگ در متن و بطن کار قرار گیرد و منطق فعالیت‌ها و اقدامات ما این است که با محوریت قراردادن فرهنگ، بدانیم در تلاقی با آموزش، پژوهش، فناوری و مدیریت چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم.

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، اظهار کرد: تعداد ۷۵۰ اثر در ۲ بخش فردی و گروهی به دبیرخانه جشنواره جریان ارسال شده است. در این جشنواره تعداد ۸۲ دانشگاه در  شرکت کرده‌اند که فرصت مهمی برای ارتقای تعامل میان دانشگاه‌های سراسر کشور را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: معرفی فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی و دانشگاه‌های برتر فرهنگی از جمله اهداف این جشنواره به‌شمار می‌رود و معیار مهمی برای سنجش جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها، شناسایی خلأها و ارائه راهکارها برای آن‌هاست.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز گفت: جشنواره‌ جریان زمینه را ایجاد کرده تا اعضای هیئت علمی، مدیران و کارگزاران فرهنگی بتوانند با مشارکت در این رویداد و در فضای تعاملی با جاذبه مسابقه‌ای نسبت به شکل‌گیری جریان نوین فرهنگی در فضای آموزش عالی اهتمام ورزند.

انتهای پیام
captcha