به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام محمد انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان، شامگاه 13 اردیبهشتماه، در آیین تکریم مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه تبریز، با اشاره به جایگاه والای معلمی در فرهنگ اسلامی اظهار کرد: معلمی نباید به یک شغل معمولی تبدیل شود؛ چراکه معلمی، رسالتی الهی است که با روح و جان دانشجویان سر و کار دارد و نقشی تربیتی و اثرگذار بر ذهن و قلب آنها ایفا میکند.
وی با تأکید بر اینکه در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، انتقال دانش دیگر نقشی انحصاری در اختیار معلمان نیست، افزود: دانشجویان امروز، میتوانند با چند کلیک ساده یا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. بنابراین، امروز معنای معلمی فراتر از انتقال صرف دانش است. آنچه به معلمی معنا میبخشد، تأثیرگذاری عمیق بر ذهن، دل و زندگی دانشجویان است.
انوری با اشاره بر اینکه آنچه از دوران تحصیل در یاد دانشجویان میماند، مباحث درسی و سرفصلهای آموزشی نیست، افزود: خاطرات ماندگار دانشجویان از استادانشان، در برخوردهای انسانی، رفتارهای صادقانه، لبخندها و انصاف و عدالت آنها شکل میگیرد. استادانی که نقش خاطرهانگیز بر ذهن و قلب دانشجویان دارند، در یادها ماندگار میشوند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجانشرقی همچنین با اشاره به ویژگیهای استادانی که در ذهن دانشجویان ماندگار میشوند، گفت: استادانی که با رفتار و گفتار صادقانه و شفاف در کلاس ظاهر میشوند، میتوانند ارتباطی عمیق با دانشجویان برقرار کنند. اصالت در کردار و گفتار، یکی از مهمترین عواملی است که دانشجویان را به اعتماد و احترام به استاد سوق میدهد.
وی افزود: از سوی دیگر، توجه به دانشجویان بهعنوان انسانهایی با تلاشها، چالشها و شرایط متفاوت، تأثیر عمیقی در زندگی آنان دارد. درک شکستها و همراهی با موفقیتهای دانشجو، حتی با لبخندی ساده، میتواند اثری ماندگار بر زندگی آنان برجای بگذارد.
انوری با تأکید بر اهمیت فضای تعاملی و الهامبخش در کلاسها تصریح کرد: کلاسی که دانشجویان در آن احساس شنیده شدن و دیده شدن کنند، میتواند به فضایی برای رشد جمعی و تربیتی تبدیل شود؛ فضایی که الهامبخش آنان در مسیر رشد فردی و اجتماعی باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجانشرقی همچنین به عدالت و انصاف بهعنوان ویژگی بنیادین استادان خاطرهانگیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان بهصورت غریزی انصاف و عدالت را در محیط آموزشی درک میکنند. استادانی که معیارهای روشن، رفتار پیشبینیپذیر و داوری منصفانه دارند، اعتماد دانشجویان را به دست آورده و در خاطره آنان ماندگار میشوند.
وی با اشاره به اینکه این ویژگیها در طی سالها و با تأمل، تجربه و یادگیری مداوم به دست میآیند، اظهار کرد: اساتید نیز همچون دانشجویان، باید پذیرای تغییر و رشد باشند. این پذیرش، نه تنها در کیفیت آموزشی آنان تأثیرگذار است، بلکه به دانشجویان نیز الهام میدهد که همیشه در مسیر یادگیری و پیشرفت باشند.
انوری در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاشهای استادان پیشکسوت و جوان دانشگاه تبریز در تربیت نسل جدید، بر اهمیت تکریم جایگاه معلم تأکید کرد و گفت: اگر میخواهیم معلمی معنای رسالت خود را حفظ کند، باید شرایطی فراهم کنیم که شأن و منزلت استادان و حداقل نیازهای معیشتی آنان تأمین شود. اینگونه میتوانیم نقشی ماندگار و اثرگذار در تربیت نسل جدید ایفا کنیم.
انتهای پیام