کد خبر: 4312601
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۲

معلمی که چراغ امید را در دل کوه‌ها روشن کرد

خرده قشلاق، روستایی عشایری در ۴۰ کیلومتری هوراند، جایی با مسیرهای پرپیچ و خم و طبیعت بکر، مدرسه‌ای کوچک دارد که معلمی بی‌ادعا بیش از هشت سال زندگی‌اش را صرف کرده تا دانش‌آموزان این منطقه عشایری از نعمت تحصیل محروم نباشند.

تورج محمودیان آذر، آموزگار مدرسه غنچه‌لر خرده قشلاق هوراند

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، خرده قشلاق، روستایی عشایری در ۴۰ کیلومتری هوراند، جایی با مسیرهای پرپیچ و خم و طبیعت بکر، مدرسه‌ای کوچک دارد که معلمی بی‌ادعا بیش از هشت سال زندگی‌اش را صرف کرده تا دانش‌آموزان این منطقه عشایری از نعمت تحصیل محروم نباشند. این روستای عشایری در دل کوهستان است و در این دیار، هر پیچ جاده و هر صخره، زیبایی و اقتدار طبیعت را به نمایش می‌گذارد و در این میان مدرسه‌ای کوچک در طبیعت زیبای این منطقه، قلب آموزش را روشن نگه داشته است. معلم این روستا، بیش از هشت سال است که زندگی خود را صرف آموزش کودکان مناطق عشایر کرده است و نه تنها علم و دانش را منتقل می‌کند، بلکه با نگاه پدرانه و مهربانانه، چراغ امید و انگیزه را در دل دانش‌آموزان روشن نگه می‌دارد.

تورج محمودیان آذر، آموزگار مدرسه غنچه‌لر خرده قشلاق هوراند می‌گوید: موقع کوچ ایل به ییلاق با آن‌ها همسفر شده و کوچ می‌کنم تا بچه‌ها از درس عقب نیفتند و فرد موثر و مفیدی برای جامعه باشند و هیچ شغلی به انداره بودن در کنار بچه‌ها و تدریس به آن‌ها برایم لذت‌بخش نیست.

هر سال، با شروع کوچ عشایر به ییلاق، او همراه دانش‌آموزان حرکت می‌کند و در مسیرهای پرپیچ و خم طبیعت، درس را ادامه می‌دهد تا هیچ کودک عشایری از کلاس عقب نماند.

 گفتنی است؛ در سطح استان آذربایجان‌شرقی، تعداد ۱۸۸ مدرسه عشایری وجود دارد که ۵ هزار و ۲۵۳ دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند و این مدارس با کمک ۶۱۰ معلم اداره می‌شوند که در شش شهرستان کلیبر، خداآفرین، هوراند، اهر، چاراویماق و میانه پراکنده‌ هستند.

زندگی دانش‌آموزان عشایری، همراه با کوچ‌های فصلی است و آن‌ها حدود سه تا چهار ماه از سال را در ییلاقات و بقیه سال را در قشلاق سپری می‌کنند و معلمان عشایری با همراهی و درک این سبک زندگی، آموزش را ادامه می‌دهند تا دانش‌آموزان همیشه با فرصت‌های یادگیری همراه باشند.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به نهضت «توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» و «ارتقای کیفیت آموزشی» به‌عنوان دو اولویت اساسی دولت، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما، تحقق عدالت آموزشی در همه نقاط استان است. حتی در مناطقی که تنها یک دانش‌آموز و یک معلم حضور دارد، اطمینان می‌دهیم هیچ کودکی از آموزش محروم نماند و در این راستا در آذربایجان‌شرقی، ۵۴ مدرسه چنین شرایطی دارند و این تلاش نشان‌دهنده عزم همکارانم برای رسیدن به عدالت آموزشی است.

وی با اشاره به مدارس عشایری و نقش آن‌ها در توسعه آموزشی استان می‌افزاید: توجه ویژه به آموزش دانش‌آموزان عشایری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و سبک زندگی کوچ‌رو و زندگی در مناطق صعب‌العبور، هرگز نباید مانع دستیابی کودکان به آموزش با کیفیت شود و معلمان عشایری با فداکاری و همراهی دانش‌آموزان، مسیر یادگیری را هموار می‌کنند و نمونه‌های بارز تعهد و ایثار هستند.

صادقی رتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای تمامی دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق عشایری و دورافتاد را از اولویت‌های اساسی مطرح کرد و افزود: معلمان شجاع و دلسوز، با تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر، چراغ علم و امید را در دل کودکان روشن نگاه می‌دارند و نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری آینده این دانش‌آموزان دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی بر قدردانی از همکاران فرهنگی تأکید می‌کند: می‌خواهم از تمامی فرهنگیان و همکاران ایثارگر که در نقاط دوردست و محروم استان خدمت می‌کنند، صمیمانه قدردانی کنم. آن‌ها با فداکاری و دلسوزی خود، نه تنها آموزش را تداوم می‌بخشند، بلکه الگویی برای نسل‌های آینده می‌شوند.

معلمی که در دل کوه‌ها چراغ امید روشن کرده استمعلمی که در دل کوه‌ها چراغ امید روشن کرده استمدرسه عشایری

انتهای پیام
captcha