تعبد در آموزه‌های دینی یعنی بندگی خالصانه انسان از خداوند متعال
کد خبر: 1206
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام بیاتی عنوان کرد:

تعبد در آموزه‌های دینی یعنی بندگی خالصانه انسان از خداوند متعال

استاد مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه تعبد در آموزه‌های دینی یعنی بندگی خالصانه و اطاعت بی‌چون و چرای انسان از خداوند متعال، گفت: اصول دین و عقیده هر شخصی باید بر اساس دلیل باشد اما در فروع دین همین قدر که ثابت شود که آن حکم از جانب خداوند است کفایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین نبی‌الله بیاتی از اساتید مرکز تخصصی نماز در جلسه دانش‌افزایی معارف نماز که با حضور اعضای طرح یاوران نماز و تعدادی از دبیران اقامه نماز ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرایی، 30 مهرماه در ستاد اقامه نماز استان قم برگزار شد، گفت: طبع انسان به گونه‌ای است که دوست دارد مورد توجه و علاقه دیگران باشد و کارهای خوب و مثبت او زبانزد شود و همه زبان به تعریف و تمجید او بگشایند، به همین دلیل برخی حاضرند با صرف هزینه‌های کلان تیتر اول شوند و اسم‌شان سر زبان‌ها بیفتد و مشهور شوند.
وی افزود: راهکار خداوند متعال برای ارضای این غریزه در وجود انسان طبق آیه 138 سوره بقره این است که به کارهایتان رنگ و بوی خدایی بدهید و تمام رفتارهایتان برای جلب رضایت الهی باشد.
این استاد مرکز تخصصی نماز بیان کرد: خداوند بر اساس آیه 105 سوره توبه برای اینکه دل ما را قرص و محکم شود و بدانیم او همه چیز را می‌بیند تصیح می‌کند که کارهای ما را نه تنها خودش می‌بیند و اگر صلاح بداند می‌تواند در کمتر از ثانیه‌ای محبت، شهرت و شوکت شما را در قلب‌ها که در دست خود اوست بیفکن؛ او شاهدان نامرئی و دوربین‌های مخفی کار گذاشته تا طبق آیه 61 سوره یونس همه اعمال ما به دقت ثبت و ضبط شود.
حجت‌الاسلام بیاتی عنوان کرد: تمام چیزهایی که در اطراف ماه هستند و ما کمترین درک و شعوری برای آنها قائل نیستیم درک و شعور دارند و عبادات و یا خدای نکرده گناه و معصیت را ثبت می‌کنند و روزی در پیشگاه خداوند به شهادت لب به سخن خواهند گشود.
وی با اشاره به اینکه بهترین راه شکست شیطان در میدان مبارزه دنیا اقامه نماز اول وقت و احساس حضور و برقراری ارتباط محکم با خداوند است، گفت: بی‌توجهی به وسوسه‌ها و اندیشه‌های بد مانند وسواس و وسوسه باعث می‌شود دماغ شیطان به خاک مالیده شود و شکست بخورد.
استاد مرکز تخصصی نماز اظهار کرد: گروهی که موفق به فتح قله می‌شوند پرچم گروه و کشورشان را در قسمت مرتفع نصب می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند. بنابراین، هر جا هستیم پرچم مسلمانی خود را برافرازیم.
حجت‌الاسلام بیاتی عنوان کرد: یکی از راه‌های نفوذ شیطان تشکیک در ابعاد مختلف نماز و اصول عقاید است برخی اصل موضوع نماز، آثار و برکات بی‌شمار آن‌را رها می‌کنند و تنها به فکر حل چرایی رکعت‌های نماز هستند و پیوسته می‌پرسند چرا تعداد رکعات نماز دو، سه یا چها رکعت است.
وی با بیان اینکه تعبد در آموزه‌های دینی یعنی بندگی خالصانه و اطاعت بی‌چون و چرای انسان از خداوند متعال، گفت: اصول دین و عقیده هر شخصی باید بر اساس دلیل باشد اما در فروع دین همین قدر که ثابت شود که آن حکم از جانب خداوند است کفایت می‌کند.
این استاد مرکز تخصصی نماز بیان کرد: گاهی از مهم‌ترین عوامل و ریشه‌های شکل‌گیری تصور منفی نسبت به دین، عملکرد برخی دینداران است. آنان قوانین و مقررات اسلام را چنان خشک و بی‌روح جلوه می‌دهند که افراد را از گام گذاشتن در مسیر ایمان و دینداری باز می‌دارند.
وی افزود: حقیقت قرآن و نماز سرشار از شادی، نشاط، طروات، آرامش، سرزندگی و پویایی فراوان همراه است؛ شادترین کتاب جهان هستی قرآن مجید است که خبر از واقعیت‌ها، ارائه نقشه مطمئن و بی‌عیب و نقص دارد.
حجت‌الاسلام بیاتی اظهار کرد: همان‌طور که در چارچوب ساختمان، استحکام پایه مهم است و در ماشین سالم بودن موتور اصل است، در نماز اگر با طهارت، قرائت صحیح و رکوع و سجود طولانی باشیم اما بدون مغز و بدون ولایت ائمه اطهار(ع) نمازی بی فایده خواهد بود.
استاد مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه نماز هدیه‌ای تقدیم به خداوند است که گاه هدیه معنوی به مراتب بهتر و لذت‌بخش‌تر از هدایای مادی است، یادآور شد: آنچه اعتقادات و دین انسان را ثابت و محکم نگه می‌دارد اقامه نماز جماعت اول وقت است و آنچه باعث قبول، رشدیافتگی و تأثیرگذاری نماز است قبول ولایت و محبت اهل بیت(ع) است.

captcha