ولایت ‌فقیه؛ جوهره اصلی حکومت اسلامی در عصر غیبت
کد خبر: 1323653
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶

ولایت ‌فقیه؛ جوهره اصلی حکومت اسلامی در عصر غیبت

گروه سیاسی: مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی گفت: ولایت فقیه امتداد امامت و شالوده اصلی حکومت اسلامی در عصر غیبت است و ضرورت دارد که در رأس حکومت اسلامی فقیه و مجتهدی که در واقع کارشناس دین است قرار داشته باشد.


حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: در جامعه انسانی به‌ویژه جامعه اسلامی حرکت باید بر محور اتحاد مردم، ایجاد عدالت و با هدف دستیابی و پیشرفت صورت گیرد.



وی ادامه داد: باید در چنین جوامعی تشکیلاتی که مورد قبول دین و امت اسلامی است، به‌عنوان جلو‌دار در جامعه تعریف شود که مردم با حمایت و اطاعت از آن به قله‌های پیشرفت دست یابند و این جایگاه در دیدگاه اسلامی شیعه با عنوان ولایت فقیه تعریف شده است که باید برای رسیدن به اهداف مهم به این جایگاه مقید و معتقد باشیم.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در زمان غیبت امام زمان(عج) سؤالی مطرح می‌شود که چون امام عصر غائب است باید احکام و قواعد دینی تعطیل شود، افزود: اگر گفته شود که قوانین دینی باید تعطیل شود از منطق و عقل به‌دور است؛ چراکه عقل حکم می‌کند جامعه به‌ویژه جامعه اسلامی نیازمند قوانین اسلامی است و برای پاک کردن این خلل و ادامه اجرای قوانین الهی به مجتهدان و فقهای جامع شرایط نیاز است.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد عنوان کرد: امام عصر(ع) امت اسلامی را در زمان غیبت خود به‌روی آوردن به‌سوی عالمان و متخصصان دینی سفارش کرده‌اند، برای اینکه احکام الهی تعطیل نشود و جامعه با مدیریت و رهبری آنان به اهداف مقدس دست یابد.



ضرورت عجین بودن حکومت و سیاست با قوانین الهی



وی با بیان اینکه ولایت فقیه از تشکیلات مهم و اساسی برای هدایت جامعه است، اظهار کرد: حکومت و سیاست باید با قوانین الهی عجین باشد؛ بنابراین ضرورت دارد که در رأس حکومت اسلامی فقیه و مجتهدی که در واقع کارشناس دین است قرار داشته باشد.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأکید کرد: وجود فقیه جامع‌الشرایط در رأس حکومت از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا‌که جدایی دین از سیاست امکان‌پذیر ندارد و باید جامعه بر اساس قوانین اسلامی اداره شود.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد ادامه داد: برای اثبات ضرورت ولایت فقیه دلایل مختلفی وجود دارد. چه از نظر قرآن و چه از نظر عقل ضرورت ولایت فقیه تأیید می‌شود و جامعه اسلامی نیازمند شخصی است که در رأس حکومت آشنا به احکام و قوانین الهی باشد.



وی با بیان اینکه ولی‌ فقیه باید جامع‌الشرایط باشد و شرایط مدیریتی را داشته باشد، یادآور شد: مردم در صورتی به ولی فقیه روی می‌آورند و از فرمانش اطاعت می‌کنند که شرایط مدیریتی را داشته باشد.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: حکم حاکمی نافذ است که خود اجرا‌کننده احکام الهی باشد و در این صورت است که سخن او بر دل‌ها می‌نشیند و همه این موارد زمینه‌ساز پیشرفت و تکامل جامعه به‌سوی اهداف یعنی رسیدن به رفاه و آسایش در عین بهره‌مندی از دستورات الهی و در چارچوب قوانین دینی است.

captcha