اعتراض انگلیسی‌ها به طرح صهیونیستی پاکسازی فلسطینیان
کد خبر: 1325885
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴

اعتراض انگلیسی‌ها به طرح صهیونیستی پاکسازی فلسطینیان

گروه بین‌الملل: گروهی از شخصیت‌های شناخته شده جامعه بریتانیا از جمله هنرمندان، موسیقیدانان و نویسندگان طراز اول این کشور با امضای نامه‌ای، طرح رژیم صهیونیستی برای اخراج اجباری 70 هزار فلسطینی بادیه‌نشین از سرزمینشان را محکوم کردند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از روزنامه «Guardian»، این نامه که در روزنامه گاردین انگلیس به چاپ رسید، همصدایی انگلیسی‌ها با مردم سراسر جهان در «روز خشم» بود که شنبه، 9 آذر، در سرزمین‌های اشغالی، فلسطین و ده‌ها کشور دیگر در اعتراض به لایحه جدید پارلمان اسرائیل که قرار است تا پایان امسال به تصویب برسد، صورت گرفت.



در این نامه آمده است: پاکسازی و تخریب حدود 35 روستای «به رسمیت شناخته نشده» در صحرای نقب به معنی اخراج اجباری فلسطینیان از خانه‌ها و سرزمینشان و تبعیض و تفکیک سیستماتیک است.



امضاکنندگان این نامه که در میان آن‌ها هنرپیشگان، کارگردانان و هنرمندان برجسته انگلیسی نیز حضور دارند، اقدام سریع دولت بریتانیا برای مجازات رژیم اسرائیل به خاطر نقض حقوق بشر و بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی را خواستار شدند.



بنابر اعلام رژیم غاصب اسرائیل، اهداف طرح «پراور»، که به نام «ایهود پراور» رئیس یک کمیسیون دولتی اسرائیل نامگذاری شده، توسعه اقتصادی صحرای نقب و کنترل فلسطینیان ساکن روستاهای صحرای نقب است که از سوی دولت اسرائیل به رسمیت شناخته نمی‌شوند.



به گفته اسرائیلی‌ها، بومیان این روستاها به شهرهای مشخص شده‌ای فرستاده خواهند شد و شهرک‌های یهودی جدیدی در این منطقه احداث می‌شوند.



اما مرکز حقوق بشر «عدالت» در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: هدف اصلی این طرح گسستن کامل و نهایی پیوندهای فلسطینیان بادیه‌نشین با سرزمینشان است.



روستاهای به اصطلاح به رسمیت شناخته نشده صحرای نقب، هر کدام از چندصد نفر تا 2 هزار نفر جمعیت دارند و از امکانات اولیه مانند آب، برق، تلفن، جاده، دبیرستان و مراکز درمانی محروم هستند.



بادیه‌نشین‌ها 30 درصد جمعیت نقب را تشکیل می‌دهند اما روستاهای آن‌ها 2.5 درصد این زمین‌ها را تشکیل داده است. پیش از آغاز اشغالگری اسرائیل، آنان در سراسر این صحرا پراکنده بودند اما اکنون دو سوم این صحرا به زمین‌های آموزش نظامی و تیراندازی تبدیل شده است.



بنا بر طرح پراور، بین 40 هزار تا 70 هزار فلسطینی بادیه‌نشین باقی‌مانده‌اند که به 7 شهر بیش از حد شلوغ، فقیر و جنایت‌زده منتقل خواهند شد. اما دولت اسرائیل می‌گوید: این فرصتی برای فلسطینیان بادیه‌نشین است که در خانه‌های مدرن زندگی کنند، شغل داشته باشند و فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.



«میراندا پنل»، فیلم‌ساز بریتانیایی و یکی از امضاکنندگان این نامه می‌گوید: حقوق شهروندی در سرزمین‌های اشغالی مادامی که یک فلسطینی باشید، هیچ معنایی ندارد. ده‌ها هزار فلسطینی بادیه‌نشین به صورت اجباری باید خانه‌ها و زمین‌های خود را ترک کنند. از آن طرف در تبلیغات گسترده، دولت اسرائیل از یهودیان بریتانیا و دیگر کشورها می‌خواهد که با مهاجرت به اسرائیل در «جوامع پر جنب‌وجوش» نقب زندگی کنند. این یک پاکسازی قومی است.

captcha