دانشگاه آزاد بندرعباس؛ میزبان آیین طفلان مسلم و یلدا در کوچه‌های فقر
کد خبر: 1345217
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸

دانشگاه آزاد بندرعباس؛ میزبان آیین طفلان مسلم و یلدا در کوچه‌های فقر

گروه اجتماعی: دبیر جمعیت مستقل امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) هرمزگان گفت: پردیس دانشگاه آزاد بندرعباس به‌مناسبت شب یلدا و اربعین حسینی میزبان دو برنامه آیین طفلان مسلم و یلدا در کوچه‌های فقر می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، عصمت سرافراز، دبیر جمعیت مستقل امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) هرمزگان ظهر امروز، 30 آذر در جمع خبرنگاران گفت: آیین «یلدا در کوچه‌های فقر» برای کودکان کار، عصرامروز از ساعت 16 در محله بندرعباس واقع در خانه علم شهناز اجرا می‌شود.



وی در این خصوص بیان کرد: در این آیین، بسته‌های ویژه شب یلدا توسط مردم و دانشجویان به دست کودکان می‌رسد کودکانی که حتی نمی‌دانند شب یلدا چه معنایی دارد انگار از پسِ هزاران سال، هنوز خبر این ایام بزم و شادی به گوششان نرسیده است.



دبیر جمعیت مستقل امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) هرمزگان افزود: این همایش برای دومین سال با همکاری کانون اصلاح و تربیت استان با رویکرد آزادسازی کودکان و نوجوانان در بند و با هدف آگاهی بخشی نسبت به عوامل ریشه‌ای بروز این اتفاقات برگزار می‌شود.



سرافراز ادامه داد: پردیس دانشگاه آزاد بندرعباس نیز، دوشنبه، دوم دی‌ مصادف با اربعین حسینی از ساعت 16 میزبان همایش آیین طفلان مسلم است.



 وی با بیان اینکه آیین طفلان مسلم با محوریت کودکان کار و خیابان که در اثر بزه در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برند،از جمله طرح‌هایی است که جمعیت امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) بر پایه ریشه‌های عمیق فرهنگی و دینی ایرانیان از سال 1385 اقدام به برگزاری آن کرده است، گفت: در طرح مذکور عمدتاً رویکرد به مددجویانی است که زمینه جرم نداشته‌اند و بر اثر حادثه به نوعی قربانی ناهنجاری‌های محیط اطراف خویش شده‌اند.



دبیر جمعیت امام علی(ع) هرمزگان با اشاره به اینکه جمعیت امام علی(ع) به‌عنوان یک نهاد دانشجویی ـ مردمی با سابقه فعالیت در زمینه مشکلات و معضلات مربوط به کودکان جامعه نظیر کودکان سرطانی، کودکان کار و به دور مانده از تحصیل و رفاه است، تصریح کرد: محله‌های معضل‌خیز و فقیرنشین همواره خطراتی را برای کودکان ساکن این محله به‌دنبال داشته و به دلیل اینکه کودکان خانواده‌های ساکن این محله‌ها که اکثراً به دلیل وضعیت محل از خشونت بالایی برخوردار هستند، معمولاً به دلیل عدم آگاهی دست به اقداماتی می‌زنند که سبب بروز بزه می‌شود.



وی با اشاره به اینکه کانون‌های اصلاح و تربیت امروز نشان‌دهنده وضعیت این بحران اجتماعی در جامعه هستند، اظهار کرد: این کانون‌ها پر از کودکان کار و خیابان که به دلیل حوادث و اکثراً از روی ناآگاهی مرتکب بزه شده‌اند و بسیاری از این کودکان سرپرست خانواده خود نیز بوده‌اند و حالا هم خود و هم خانواده‌های آنان در اثر یک اشتباه دچار بحران بزرگتری شده‌اند.



دبیر جمعیت امام علی(ع) هرمزگان بیان کرد: این نهاد دانشجویی ـ مردمی به‌طور رسمی در سال 78 به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی تأسیس شده و همچنین در سال 89 موفق به کسب مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد شده است.



سرافراز با اشاره به اینکه دانشجویان عضو این جمعیت به فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی و امدادی برای کمک به کودکان و زنان نیازمند در جامعه می‌پردازند، بیان کرد: این جمعیت در دانشگاه صنعتی شریف دارای دفتر رسمی است و در سایر شهرستان‌ها نزدیک به 5000 عضو فعال دارد.



وی ادامه داد: اعضای جمعیت در سال 84 نخستین دفتر رسمی مردمی خود را در جنوب شهر تهران و در محله مولوی بازگشایی کردند و نام خانه ایرانی را بر آن نهادند تا نمادی از قدمی بزرگ برای آبادانی ایران توسط دانشجویان ایرانی باشد.



سرافراز با بیان اینکه جمعیت در حال حاضر هشت خانه ایرانی فعال در مناطق محروم تهران دارد، تصریح کرد: همچنین نمایندگی‌های این جمعیت در شهرستان‌ها و در مناطق محروم نیز دفاتر امدادرسانی خود را برپا کرده است.



دبیر جمعیت مستقل امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) هرمزگان خاطرنشان کرد: گروه‌های هدف جمعیت امداد دانشجویی، مردمی امام علی(ع) را کودکان و زنان آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند و از مهم‌ترین زمینه‌های کاری که جمعیت خود را در قبال آن مسئول می‌داند.



وی ادامه داد: جمعیت با برگزاری برنامه‌های درآمدزایی مانند نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های خیریه و جشنواره‌های غذا به معرفی و جذب امکانات و منابع مالی برای برنامه‌های خود می‌پردازد.



سرافراز اظهار کرد: جمعیت امام علی(ع) علاوه بر تهران، در شهرهای مشهد، کرمانشاه، کرج و ساری فعالیت داشته و در استان هرمزگان نیز از سال 1391 فعالیت خود را آغاز و به شناسایی خانواده‌های محروم در بخش‌های مختلف استان پرداخته است.



دبیر جمعیت دانشجویی ـ مردمی امام علی(ع) هرمزگان خاطرنشان کرد: این نهاد مردمی دانشجویی تاکنون با برپایی طرح‌های طفلان مسلم، بوی عید و کعبه کریمان، در زمینه مقابله با معضلات اجتماعی و رسیدگی به خانواده‌های محروم فعالیت کرده است.

captcha