وقف مؤسسات قرآنی فرهنگ‌سازی شود/ توجه به تولید محصولات فرهنگی در حوزه قرآن
کد خبر: 1351136
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
حجت الاسلام برزگر:

وقف مؤسسات قرآنی فرهنگ‌سازی شود/ توجه به تولید محصولات فرهنگی در حوزه قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس با بیان اینکه وقف مؤسسات می‌تواند، آینده فعالیت‌های قرآنی را تضمین کند، گفت: یکی از عوامل موفقیت مؤسسات موقوفه، تولید محصولات فرهنگی است.


حجت‌الاسلام والمسلمین منصور برزگر، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه وقف مؤسسات قرآنی در میان آحاد جامعه فرهنگ‌سازی شود، اظهار کرد: همواره با تعدد مؤسسات قرآنی مواجه هستیم که اگر مدیریت فضای قرآنی در این راستا حاکم شود، نیروهای خلاق و مستعد قرآنی شناسایی و جذب این دست از مراکز قرآنی می‌شوند.



وی در رابطه با نحوه وقف مؤسسه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس گفت: مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) در سال 1371 به‌همت کارشناسان و پژوهشگران قرآنی در استان فارس راه‌اندازی شد، سپس با برگزاری مسابقات قرآن اوقاف و حضور گسترده حافظان و قاریان مکتب‌القرآن ثارالله(ع)، درصدد آن شدیم تا این مؤسسه قرآنی را وقف در راه قرآن کریم کنیم.



ایجاد وقف در قرآن/ راه و روش مؤسسات مطابق با قرآن باشد



این پژوهشگر قرآنی اضافه کرد: ما باید هرچه بیشتر وقف در قرآن را برای تأثیر بر روابط اجتماعی عموم مردم بالاخص مدیران مؤسسات قرآنی ـ مردمی فرهنگ‌سازی کنیم؛ در واقع باید راه و روش مؤسسات قرآنی مطابق با قرآن و جامعه قرآنی صورت گیرد.



مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآنی منطقه جنوب کشور به احداث 360 شعبه مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) اشاره و تصریح کرد: پس از وقف این مرکز قرآنی، تعداد بی‌شماری از آن در سطح کشور جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی و جذب توان مستعدان قرآنی راه‌اندازی شد که هم‌اکنون 360 شعبه از این مؤسسه مشغول به فعالیت است.



حجت‌الاسلام برزگر با بیان اینکه مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس دارای اموال وقفی است، عنوان کرد: به‌طورکلی با وقف مؤسسات قرآنی می‌توان آینده فعالیت‌های قرآنی را تضمین کرد، بدین دلیل که در صورت انحلال مؤسسه موقوفه، تمامی اموال وقف شده در اختیار نماینده محترم ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه قرار می‌گیرد.



وقف مؤسسات قرآنی؛ عامل مؤثر در پرورش حافظان و قاریان قرآن



مدیرعامل مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس معتقد است که وقف در قرآن کریم، به ویژه در حوزه مؤسسات ارتباط تنگاتنگی میان مستعدان قرآنی و این مراکز به وجود می‌آید که با تحقق این مهم، توسعه فرهنگ قرآنی با پرورش حافظان و قاریان متعدد افزایش می‌یابد.



وی با تأکید بر لزوم توجه خیران قرآنی نسبت به فعالیت مؤسسات قرآنی ـ مردمی مطرح کرد: همواره برخی از مؤسسات توسط خیران قرآنی حمایت می‌شوند که تحقق این مهم منجر به فضاسازی در آموزش، تقویت آموزش و منابع مالی و تربیت نیروی انسانی خواهد شد.



عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور افزود: پیشنهاد بنده به مؤسسات قرآنی ـ مردمی این است که هر چه سریعتر مراکز خود را وقف کنند بدین دلیل که به نوع سازنده و تأثیرگذار فرهنگ قرآنی توسعه می‌یابد.



عقد تفاهم‌نامه همکاری میان اوقاف و مکتب‌القرآن ثارالله(ع)



حجت‌الاسلام برزگر با بیان اینکه میان مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) و سازمان اوقاف و امورخیریه تفاهم‌نامه همکاری در جهت اشاعه فعالیت‌های قرآنی منعقد شده است، گفت: با عقد این تفاهم‌نامه مقرر شده است تا اهم برنامه‌های مؤسسه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) به صورت منسجم، مستمر و جامع صورت گیرد و اوقاف به عنوان پشتیبان و حامی این مراکز حضور یابد.



وی اضافه کرد: یکی از عوامل موفقیت مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس در سطح کشور، تولید محصولات فرهنگی است که افراد به خریداری این محصولات گرایش پیدا می‌کنند و در نهایت به نوعی درآمدزدایی جهت ترویج فرهنگ قرآنی اتفاق می‌افتد.



وقف؛ راهکار اصلی در رفع معضلات مؤسسات قرآنی



مدیرعامل مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس به معضلات مؤسسات قرآنی ـ مردمی اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون مؤسسات قرآنی سطح کشور دارای مشکلات گوناگونی همچون مکان ثابت، منابع مالی کافی، نیروی انسانی حاذق و کارآمد، برنامه‌ریز دقیق، مشاوران قرآنی، رهبری و مدیریت تخصصی و نحوه جذب مستعدان قرآنی هستند.



وی اضافه کرد: لازم است تا این مهم به صورت کاربردی برطرف شود، سپس هماهنگی‌های لازم جهت وقف این دست از مراکز قرآنی به منظور اعمال فعالیت‌های سازنده در حیطه قرآن کریم در دستور کار قرار گیرد.



اخبار مرتبط



...................................................................



جامعه القرآن؛ بزرگترین موقوفه قرآنی کشور/ وقف، توان جذب نخبگان را افزایش می‌دهد



معضلات مالی مؤسسات قرآنی با ترویج وقف کاهش می‌یابد

captcha