استراتژی‌های قرآنی مهم‌ترین راهبرد پیامبر(ص) در اداره کشور بود
کد خبر: 1351652
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
رئیس اداره اوقاف فردوس:

استراتژی‌های قرآنی مهم‌ترین راهبرد پیامبر(ص) در اداره کشور بود

گروه اجتماعی: تأثیر غیربشری پیامبر(ص) با استفاده از وحی الهی در بررسی استراتژی‌های تشکیل حکومت دینی، نکته‌ای قابل توجه است، چراکه نقش قرآن و نحوه به‌کارگیری آن توسط پیامبر(ص) در ترسیم دورنمای مطلوب حکومت دینی کارآیی بسزایی دارد.


حجت‌الاسلام جواد طلایی، رئیس اداره اوقاف فردوس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه بررسی لزوم و مؤلفه‌های حکومت در اندیشه پیامبر(ص) از ضرورت و اهمیتی خاص برخوردار است، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر‌‌پایه چنین اندیشه ناب و مقدسی بنا نهاده شد که ولایت مطلقه فقیه بارزترین نمود عینی و عملی آن است.



وی با اشاره به اینکه انبیای الهی، به‌ویژه پیامبر(ص) شیوه حکومت را به‌ بهترین وجه معقول و در نهایت توانمندی فوق بشری خود به‌کار بسته‌ است، تصریح کرد: از آنجا که سعادت جوامع به فرآیند مجموعه به‌کارگیری عوامل مختلف بازمی‌گردد، از این جهت بررسی اندیشه و سیره پیامبر(ص) در مسیر تشکیل حکومت بسیار مهم است، زیرا با بررسی و تحلیل این اندیشه‌ها و رفتارها، می‌توان گامی مهم در نمایاندن دلایل تأکید آن حضرت درباره مسئله تشکیل حکومت و انتقال آن به دوران معاصر برداشت.



رئیس اداره اوقاف فردوس با بیان اینکه تصمیمات، سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های پیامبر(ص) نه تنها در محیط درونی جامعه اسلامی آن زمان، بلکه به‌دلیل ولایت تاریخی آن حضرت، دارای آثار و پیامدهایی پایدار در طول تاریخ نیز بوده است، گفت: از همین رو، نباید نقش پیامبر(ص) را منحصر در یک فضای خاص زمانی دانست.



حجت‌الاسلام طلایی تأکید کرد: بدین‌ ترتیب، دعوت پیامبر اعظم(ص)، دعوتی عمومی و جهانی است که تقید به زمان، خاص و یا مکان ویژه‌ای ندارد و راهکارهای انتخابی آن حضرت باید به‌عنوان یک نماد الهی مورد توجه قرار گیرد.



نگاهی به چرایی لزوم تشکیل حکومت از سوی پیامبر اعظم(ص)



وی در باب چرایی لزوم تشکیل حکومت از سوی پیامبر اعظم(ص)، گفت: همه اشکال حیات آدمى، با هدف اولى و قصد بالذات دعوت انبیاى عظام(ع) که سوق دادن انسان‌ها به معنویت و خدامحورى و در نهایت، وصول به سعادت اخروى است، سازگارى ندارد.



رئیس اداره اوقاف فردوس تصریح کرد: بدین‌ روى و نیز به‌دلیل آن‌که فقدان هدایت‌هاى راستین در عرصه حیات جمعى، منجر به آن مى‌شود که طبیعت آمیخته به خودخواهى، حب‌ذات، استخدام‌گرى، منفعت‌طلبى و ستیزه‌جویى بشر فضایى آکنده از ظلم، استبداد و زورمدارى را بر جامعه بشرى حاکم کند و وضعیتى به‌وجود آورد که به‌طور حتم، با اهداف اصیل انبیا(ع) سازگار نباشد، از این‌رو، به حکم عقل، لازم است تصحیح معیشت دنیوى انسان‌ها و تلاش براى اصلاح مناسبات اجتماعى بشر، با فراهم ‌شدن تشکیلاتى منسجم و نظام‌یافته، به‌عنوان هدفى بالتبع و قصدى ثانوى در سرلوحه برنامه انبیاى الهى قرار گیرد.



حجت‌الاسلام طلایی ادامه داد: بنابراین، انسان نه تنها در وصول به سعادت اخروى، بلکه در تنظیم مناسبات اجتماعى خویش، نیازمند انبیا(ع)است.



حکومت پیامبر(ص) نمونه کامل حکومت دینى است



وی با بیان اینکه حکومت پیامبر اعظم(ص) نمونه کامل حکومت دینى با ویژگى‌‏هاى خاص خود بود، تصریح کرد: دستور پیامبر(ص) به تجمع مسلمانان در مدینه نمونه‌ای از شیوه حکومتی ایشان است، چراکه دستور آن حضرت به هجرت تمامی مسلمانان از همه مناطق عربستان به مدینه، با هدف گردآوری یک تجمع واحد و تأسیس حکومت دینی بود.



رئیس اداره اوقاف فردوس عنوان کرد: تشکیل حکومت دینی در زمانی‌که تعداد مسلمانان هنوز قابل توجه نبوده، کاری بس بزرگ و تا حدودی متکی بر کمیت افراد جامعه اسلامی بوده است، این دستور پیامبر اعظم(ص)، نشان‌دهنده درایت فوق‌العاده ایشان در زمینه تشکیل حکومت دینی و استفاده از تمامی استراتژی‌های ممکن در این راه است.



حجت‌الاسلام الهی با اشاره به گزینش کارگزاران حکومت اسلامی در عقبه عنوان کرد: برگزیدن نمایندگان و کارگزاران سیاسی حکومت دینی در ماجرای بیعت عقبه که در متون تاریخی از آنان به نقیب تعبیر شده است، یکی از بارزترین اقدامات ایشان در تشکیل حکومت دینی است.



وی اظهار کرد: ممکن است شالوده و زیربنای حکومت دینی با انتخاب نقبای دوازده‌گانه از میان بیش از 70 نفر از اوس و خزرج که به تقاضای پیامبر(ص) بود، گذاشته شده باشد، در دومین بیعت عقبه، سه نفر از اوس و 9 نفر از خزرج با پیامبر اعظم(ص) بیعت کردند و وظیفه آنها نشر و تبلیغ اسلام در یثرب و زمینه‌سازی برای مهاجرت پیامبر اعظم(ص) و مسلمانان جهت تشکیل حکومت دینی بود.



رئیس اداره اوقاف فردوس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در هر حکومتی اعم از دینی یا غیردینی، نحوه و نوع گزینش کارگزاران سیاسی است، عنوان کرد: اگر مؤسس حکومت نتواند در انتخاب‌های خود بهترین گزینه‌ها را داشته باشد، مسلماً در همان بخش با مشکل جدی مواجه می‌شود و پیامبر(ص) با چنین گزینشی نشان داد که فکر تأسیس حکومت دینی را از مدت‌ها قبل در سر می‌پرورانده است.



برقراری پیمان برادری بین مسلمانان؛ از مهم‌ترین اقدامات پیامبر(ص) در تکوین حکومت دینی



حجت‌الاسلام الهی برقراری پیمان برادری بین مسلمانان را از مهم‌ترین اقدامات پیامبر(ص) برای رفع مشکلات و موانع موجود و تکوین حکومت دینی دانست و یادآور شد: این پیمان‌نامه در واقع قانون مختصری بود که وظایف اولیه مدنی افراد را به‌عنوان شهروندانی که باید همکاری متقابل داشته باشند، بیان می‌کرد.



وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) با این پیمان، آزادی دینی یهود را تضمین کرد و میان مسلمانان و یهود اتحاد برقرار ساخت، بدین ترتیب قدرت و سلطه‌ای عمومی ایجاد کرد که تا پیش از آن اعراب با آن آشنا نبودند.

captcha