کتاب «وحدت و انسجام اسلامی» در افغانستان منتشر شد
کد خبر: 1359488
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳

کتاب «وحدت و انسجام اسلامی» در افغانستان منتشر شد

شعب خارجی: کتاب «وحدت و انسجام اسلامی؛ تنها کلید حل مشکلات جهان اسلام» به همت سازمان جوانان میهن افغانستان در کابل به زینت طبع آراسته شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه غرب آسیا، در این کتاب مؤلف با توجه به شرایط جهان اسلام و به‌خصوص وضعیت کشور افغانستان و نیاز مبرم این کشور به وحدت و انسجام اسلامی، اتحاد و همبستگی مسلمانان را رمز موفقیت و تنها کلید حل مشکلات افغانستان و تمامی کشورهای اسلامی دانسته و با توجه به آیات و روایات اعم از شیعه و سنی به تحلیل و بررسی وحدت امت اسلامی پرداخته است.
این کتاب که در تیراژ 1000 نسخه و در 100 صفحه منتشر شده، شامل دیدگاه محققین مختلف در خصوص وحدت است که با استفاده از سخنان استاد شهید مرتضی مطهری، مقصود از وحدت را بیان کرده‌اند.
 برخی موضوعات این کتاب بدین شرح است: مقصود از وحدت اسلامی چیست؟ آیا مقصود این است که از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شود؟ یا مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود و مذهب جدیدی به این نحو اختراع شود که عین هیچ یک از مذاهب موجود نباشد؟ یا اینکه وحدت اسلامی به هیچ وجه ربطی به وحدت مذاهب ندارد و مقصود از مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین اختلافات مذهبی در برابر بیگانگان است؟
همچنین از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب می‌توان به مخالفین اتحاد مسلمین اشاره کرد. مخالفان برای اینکه از وحدت اسلامی مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند، آن را به نام وحدت مذهبی توجیه می‌کنند تا در قدم اول با شکست مواجه شود. بدیهی است که منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آن‌ها نیست، منظور این دانشمندان متشکل شدن مسلمین در یک صف در برابر دشمن مشترکشان است. این دانشمندان می‌گویند: مسلمین مایه وفاق‌های بسیاری دارند که می‌تواند مبنای یک اتحاد محکم شود.

captcha