روزه‌داران دیابتی نیازمند مراقبت بیشتری هستند
کد خبر: 1365919
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
تحقیقات انگلیس نشان داد:

روزه‌داران دیابتی نیازمند مراقبت بیشتری هستند

گروه بین‌الملل: تحقیقات جدیدی که از سوی دو دانشگاه منچستر و کیل انگلستان به عمل آمد، نشان داد که روزه‌داران مبتلا به دیابت در بریتانیا نیازمند مراقبت‌های بیشتری در طول ماه رمضان هستند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ماهنامه پزشکی «PharmaTimes» انگلیس در آخرین شماره خود با درج مقاله‌ای نوشت: این تحقیقات که برای اولین‌بار در بریتانیا انجام شده است، نشان داد مسلمانان که روزه‌داری در ماه رمضان را فریضه‌ای دینی می‌دانند، اغلب با وجود داشتن دیابت هم به روزه‌داری ادامه می‌دهند.



این تحقیقات نشان داد که برخی از مسلمانان مبتلا به دیابت در انگلستان به پزشک یا پرستار خود در مورد اینکه روزه هستند، چیزی نمی‌گویند. کسانی هم که روزه بودنشان را به پزشکشان اعلام می‌کنند، با وجود توصیه پزشکان مبنی بر خطرناک بودن روزه گرفتن برای بیماران دیابتی، به روزه‌داری خود ادامه می‌دهند.



بنابر آمارها از حدود 3 میلیون مسلمان مقیم انگلیس، حدود 325 هزار نفر مبتلا به دیابت هستند.



رمضان سال آتی به دلیل واقع شدن در روزهای ابتدایی فصل تابستان که بلندترین روزهای سال هستند، بیشترین ساعات روزه‌داری را برای روزه‌داران در پی دارد که عدم توجه به این مسئله، کسانی را که مشکلات دیابتی دارند و باید به طور مرتب مواد غذایی و دارو مصرف کنند، با خطراتی مواجه می‌کند.



نیشا پاتل، از دانشگاه منچستر و سرپرست نویسندگان این گزارش می‌گوید: اگرچه در قوانین اسلامی، بیماران از روزه‌داری منع شده‌اند، اما بررسی وضعیت اکثریت مسلمانان دیابتی نشان می‌دهد که آن‌ها خود را آنقدر بیمار نمی‌دانند که روزه نگیرند.



وی افزود: عدم تبعیت از رژیم‌های درمانی در بیماران دیابتی منجر به افزایش خطر و عوارض مربوط به دیابت و پایین آمدن کیفیت زندگی این افراد و افزایش استفاده آن‌ها از خدمات سلامت همگانی می‌شود.

captcha