نمازخانه‌های ادارات، پیشانی ساختاری آن‌ها هستند
کد خبر: 1379970
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰

نمازخانه‌های ادارات، پیشانی ساختاری آن‌ها هستند

گروه اجتماعی: رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این‌که نمازخانه‌های ادارات، همچون پیشانی ساختاری آن‌ها به حساب می‌آیند، گفت: بهترین فضایی که در ساختمان نهادهای اجرایی وجود دارد، باید به‌عنوان نمازخانه در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور ظهر امروز، 6 اسفند در نشست خود با دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان زنجان، با تأکید بر این‌که در مسائل مدیریتی، باید نگاهمان به کارهایی که تاکنون صورت نگرفته است، باشد، گفت: اقامه نماز در ادارات و ارائه آمار از سوی مدیران، حرکت خوبی است اما باید به این توجه کنیم که آیا کارمندان با خروج از ادارات، نماز مغرب خود را نیز در مساجد اقامه می‌کنند یا خیر.

وی افزود: نمازی که با عجله و یا از روی اجبار در ادارات و دستگاه‌های دولتی اقامه می‌شود، دردی را از جامعه دوا نمی‌کند؛ این دیدگاه باید در مردم ایجاد شود که نماز را دوست بدارند و صرفاً به دلیل حکم واجب، به‌دنبال برپایی آن نباشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این‌که نمازخانه‌های ادارات، همچون پیشانی ساختاری آن‌ها به حساب می‌آیند، ابراز کرد: پیشانی در اقامه نماز، بالاترین عضو از بدن انسان است که باید به خاک برسد تا نماز قبول شود؛ از این‌رو بهترین فضایی که در ساختمان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، باید به‌عنوان نمازخانه در نظر گرفته شود.

ائمه جماعات باید حرف‌های نو برای گفتن داشته باشند

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اهمیت مطالعه ائمه جماعات، اظهار کرد: رکن بعدی، پس از فضای مناسب، امام جماعت هر نمازخانه یا مسجد است؛ ائمه جماعات باید حرف نو برای گفتن داشته باشند؛ چراکه در روایات آمده است که هر که به مسجد می‌رود، 8 فایده را از آن خود می‌کند که یکی از آن‌ها شنیدن حرف‌های نو است.

وی گفت: ائمه جماعات و طلاب حوزه‌های علمیه، باید به‌دنبال کشف راه‌های نو برای دعوت به نماز باشند؛ همچنان‌که هدیه دادن یک جلد کتاب دینی به کودکی که به همراه والدین خود در مسجد حضور می‌یابد، می‌تواند دیدگاه او را نسبت به امام جماعت و مسجد، به دیدگاهی مثبت تبدیل کند.

بانک‌ها با ساختن مسجد، خود را تبلیغ کنند

این مقام مسئول  در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با انتقاد از روند تخصیص اعتبارات بانک‌ها به امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی، گفت: این امر که چرا مدیران بانک‌ها با ساختن مسجد و نمازخانه، اعتبارات تبلیغی کلان خود را هزینه نمی‌کنند، باید مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: روستاهایی در سطح کشور وجود دارند که با وجود صدها جوان دین‌دار در آن‌ها، اعتباری برای دعوت امام جماعت به مسجد خود ندارند و جایی از کشور نیز اعتبارات در دستگاهی دولتی به ساخت نمازخانه‌ای عظیم می‌انجامد که نمازخوان چندانی ندارد و این امر دور از عدالت اجتماعی و اسلامی است.

در ادامه این نشست، عادل علی‌پور، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار زنجان با ارائه گزارشی از عملکرد دبیران نماز دستگاه‌های اجرایی استان در طول 5 سال اخیر، گفت: خوشبختانه پیشرفت خوبی در حوزه ترویج فرهنگ نماز در دستگاه‌های اجرایی استان دیده شده و افزایش تعداد فعالان حوزه نماز از 54 به 84 دستگاه، گواه این مدعاست.

وی افزود: در بازدیدهای اخیر از نمازخانه‌های مجتمع‌های بین راهی زنجان، وضعیت قابل قبولی دیده شده و امیدواریم در تعطیلات نوروزی سال آینده، شکایتی در خصوص نمازخانه‌های بین راهی نداشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار زنجان گفت: برپایی خیمه‌های نماز از سوی شهرداری زنجان در مسیر‌های بین راهی، برگزاری اجلاس‌های استانی نماز در سه سال اخیر در زنجان، حضور رابطان نماز دستگاه‌های اجرایی استان در دوره‌های توانمندسازی، ساماندهی جلسات یاوران نماز، برپایی نمایشگاه تخصصی نماز و همچنین تولید دو اثر پویانمایی با موضوع نماز، از جمله فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف استان در حوزه ترویج فرهنگ نماز است.

علی‌پور یادآور شد: در نظر داریم با مجازی‌سازی برنامه‌های ترویجی ستاد اقامه نماز استان زنجان، با هزینه کمتر، مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.

captcha