معرفی نسخ اصلی شبیه‌خوانی در گردهمایی اصحاب تعزیه ایران
کد خبر: 1380206
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کوچک‌زاده خبر داد:

معرفی نسخ اصلی شبیه‌خوانی در گردهمایی اصحاب تعزیه ایران

گروه هنر: نسخ مادر شبیه‌خوانی موجود در دو کتابخانه مجلس شورای اسلامی و ملک که از دوران قاجار باقی مانده‌اند در طول این سال‌ها مهجور مانده و در قالب کارگاهی که در دومین گردهمایی اصحاب تعزیه برپا می‌شود، سعی در معرفی آنها داریم.

رضا کوچک‌زاده، نویسنده و پژهشگر تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: روز شنبه 10 اسفند به همت بنیاد علمی و فرهنگی تعزیه در سینما بهاران، دومین گردهمایی اصحاب تعزیه ایران برگزار می‌شود که در خلال آن تعدادی کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد شد.
وی گفت: در یکی از این کارگاه‌ها، من به معرفی نسخ مادر شبیه‌خوانی باقیمانده از دوران قاجار که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملک موجود است خواهم پرداخت.
کوچک‌زاده تصریح کرد: عناوین نسخ تعزیه موجود در کتابخانه مجلس در قالب یک گنجینه خطی فهرست شده  که هر کدام از آنها به شکل یک مجلد مجرد تنظیم شده است که شامل 117 نسخه می‌شود و نسخ کتابخانه ملک نیز 33 نسخه است که ویژگی مورد اخیر، این است که کمتر غلط املایی در آن وجود دارد و وزن شعرهای آن از انسجام خوبی برخوردار و به جرئت می‌توان گفت همسنگ با شاهنامه فردوسی است.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نسخ با وجود اهمیت و مرجع و مادر بودنشان در طول این سال‌ها مهجور مانده و اغلب مربوط به تکیه دولت می‌شوند که در پایین آنها مهر محمدباقر معین‌البکاء و محمدتقی معین‌البکاء از تعزیه‌گردانان نامی آن زمان به چشم می‌خورد و لذا در اصل بودن آنها شکی نیست.
کوچک زاده با اشاره به اینکه در این گردهمایی اغلب فعالان عرصه تعزیه حضور دارند در مورد ضرورت معرفی نسخ مادر و اصلی تعزیه به آنها گفت: سال‌هاست که گروهی در مورد به تاراج رفتن میراث مکتوب نمایش‌های آئینی ایرانی داد سخن می‌دهند و مثلاً می‌گویند که نسخ ناب و اصیل تعزیه ما در موزه‌هایی همچون واتیکان نگهداری می‌شود در حالی که در این مدت ما از آن چیزی که در اختیار داشتیم و حال نمونه‌ای از آنها را در کتابخانه مجلس و ملک می‌توانیم پیدا کنیم غافلیم.
وی در پایان گفت: امیدوارم با معرفی مؤثر این نسخ هر چند در قالب یک کارگاه محدود چند ساعته، تعزیه‌خوانان و شبیه‌خوانان ما ترغیب به استفاده از نسخ مادر برای اجرای تعزیه شوند و به ویژه در شرایطی که گروهی جوان تمایل به ورود به عرصه هنر تعزیه‌خوانی دارند، با این‌گونه اقدامات شاهد خروج هنر تعزیه از سطحی‌نگری و روزمرگی شویم.

captcha