اشاعه فرهنگ نماز از اقبال خوبی در رسانه‌ها برخوردار نیست
کد خبر: 1385334
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
معاون اقامه نماز وزارت آموزش‌ و ‌پرورش:

اشاعه فرهنگ نماز از اقبال خوبی در رسانه‌ها برخوردار نیست

گروه اجتماعی: محمدرضا عاقل‌زاده از انعکاس اخبار مربوط به نماز از طریق رسانه ملی و سایت‌های خبری ابراز نارضایتی کرد و گفت: نماز یکی از مباحث مهم در حیطه قرآن است، اما از اقبال خوبی از سوی رسانه‌ها برخوردار نیست.

محمدرضا عاقل‌زاده، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: والدین برای احیاء و اشاعه فرهنگ نماز باید خلاقیت به خرج داده و فرزندان خویش را به اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت تشویق کنند.

وی ضمن تأکید بر تحقیقات به عمل آمده در رابطه با فعالیت انجام شده در حیطه نماز در مدارس، مناطق، شهرستان‌های کشور، اضافه کرد: بررسی‌های کارشناسانه از دانش‌آموزان اثبات می‌کند که این آینده‌سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص مسائل اعتقادی و قرآنی بسیار مقید هستند و به راحتی از این مهم دست نمی‌کشند.

میزان تقید دانش‌آموزان به نماز جماعت

عاقل‌زاده اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که میزان تقید دانش‌آموزان به حضور در نماز جماعت داوطلبانه مدارس بیش از 15 برابر حضور بزرگترها در نماز جماعت مساجد است.

این مقام مسئول همچنین حضور نوجوانان و دانش‌آموزان در آیین روح‌افزای اعتکاف را نشان از علاقه وافر این عزیزان به مباحث دینی و اعتقادی برشمرد و اظهار کرد: در تمامی مراسم مذهبی از جمله عزاداری سید و سالار شهیدان شاهدیم که نوجوانان طلایه‌دار هستند و برنامه‌های مذهبی را با مساعدت پیشکسوتان هیئات مذهبی اداره می‌کنند.

اجبار؛ راه‌حل پذیرش و تبعیت نوجوانان از مسائل دینی نیست

وی با تأکید براینکه اجبار راه حل پذیرش و تبعیت نوجوانان و کودکان از مسائل شرعی و دینی نیست، افزود: متأسفانه برخی از والدین و مسئولان با تفکری اشتباه راه حل را در الزام داشتن فرزندان برای ادای فرائض الهی می‌دانند؛ اما اگر تشویق جایگزین اجبار شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

عاقل‌زاده، داشتن کادر مجرب در راستای ایجاد فضایی مناسب و تشکیلات مدون را از جمله راهکارهای ترغیب دانش‌آموزان برای ادای فریضه الهی عنوان کرد و گفت: فرزندان بیشترین الهام را از والدین و سپس محیط آموزشی دریافت می‌کنند؛ از این رو والدین باید در تربیت صحیح این عزیزان نهایت دقت را به کار گرفته و خود از ادای فرائض الهی کوتاهی نکنند.

معاون اقامه نماز اداره کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش، اضافه کرد: فرزندان با مشاهده انجام فرائض دینی در منزل ناخودآگاه تحت تأثیر قرار گرفته و در مسیری امن و درست گام برمی‌دارند؛ ازاین رو بسیار پسندیده است که متصدیان و والدین نقش الگویی خویش را به نحو احسن اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه وجود نمازخانه و فضایی روحانی در مدارس در جذب دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد، اعلام کرد: دانش‌آموزان با ادای این فریضه الهی می‌توانند در تقویت باورهای دینی خود قدم مثبت برداشته و در سال‌های جوانی در مقابل تهدیدات شوم دشمنان از ارزش‌های اسلامی ـ قرآنی نهادینه شده در فطرت پاکشان حفاظت کنند.

تولید برنامه‌های ترویج فرهنگ نماز برای کودکان

عاقل‌زاده در ادامه به تأثیرپذیری کودکان از رسانه و بهره‌مندی از وسایل ارتباط جمعی همچون رسانه دیداری و شنیداری نیز اشاره کرد و گفت: ساخت و اکران برنامه‌های مربوط به کودکان در خصوص ترویج فرهنگ نماز و اقامه این فریضه الهی در رشد فکری، روحی و روانی دانش‌آموزان بسیار مهم ارزیابی می شود.

وی از انعکاس اخبار مربوط به نماز از طریق رسانه ملی و سایت‌های خبری ابراز نارضایتی کرد و گفت: نماز یکی از مباحث مهم در حیطه قرآن است؛ اما از اقبال خوبی از سوی رسانه‌ها برخوردار نیست و با توجه به خدمات صورت گرفته در این راستا جایگاه خود را پیدا نکرده است.

عاقل‌زاده در ادامه آگاهی‌بخشی و فضاسازی مطلوب را از جمله راهبردهای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: با توجه به خدمات و اقدامات انجام شده توسط رسانه و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در راستای ترویج فرهنگ نماز هنوز رسالت کامل نشده و جای کار دارد.

معاون اقامه نماز اداره کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش در پایان، کودکان را دارای فطرتی پاک و روحی خدایی عنوان کرد که سرشت بی‌غل و غش، آنان را به سمت ارزش‌های دینی و مکام اخلاقی سوق می‌دهد.

captcha