شناخت و حفظ حرمت مقام امام زمان(عج) از وظایف شیعیان در عصر غیبت است
کد خبر: 1390690
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
پژوهشگر قرآنی استان مرکزی:

شناخت و حفظ حرمت مقام امام زمان(عج) از وظایف شیعیان در عصر غیبت است

گروه اجتماعی: شناخت مقام و عظمت امام زمان(عج) و حفظ حرمت ایشان از جمله وظایف شیعیان در عصر غیبت است؛ چراکه آن حضرت پس از مقام ربوبی و مقام نبوی رتبه سوم را در عالم امکان داراست.

شایسته پزشکیان، پژوهشگر قرآنی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، گفت: از جمله وظایف شیعیان در عصر غیبت فراموش‌نکردن یاد امام زمان‌(عج) و ذکر نام ایشان است.

وی با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) در این رابطه فرموده‌اند؛ «خودش از دیدگاه مؤمنان پنهان می‌شود؛ ولی یاد او از دل‌های مؤمنان مخفی نمی‌شود»، اظهار کرد: از جمله بهترین راه‌ها برای فراموش‌ نکردن یاد حضرت مهدی(عج) خواندن دعا به‌ویژه دعای پرفیض و نورانی ندبه است.

مدرس دانشگاه‌های استان ادامه داد: امام زمان(عج) نیز از یاد شیعیان خود غافل نیستند و اگر ارتباط افراد با آن حضرت به‌درستی برقرار شود و در همه امور زندگی به یاد و ذکر آن حضرت باشند به‌طور قطع مورد عنایت و لطف ایشان قرار گرفته و آن حضرت در این باره فرموده‌اند؛ «ما ازرسیدگی به حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم».

محبت به امام زمان(عج)؛ از نکات مورد توجه در زندگی شیعیان

وی محبت به امام زمان(عج) را از دیگر نکاتی دانست که شیعیان باید در زندگی مورد توجه قراردهند و افزود: انسان و قتی به کسی علاقه داشته باشد یاد و خاطره محبوب همواره در فکر و ذهن او حضور دارد؛ لذا همین امر سبب می‌شود که زندگی وی رنگ و بوی معشوق بگیرد.

پزشکیان یادآور شد: اگر محبوب انسان موجودی متعالی و ملکوتی باشد این الگوپذیری زمینه رشد و تعالی او را فراهم می‌سازد و اگر محبوب موجودی پست و فرومایه باشد این الگوپذیری موجب سقوط و هلاکت او می‌شود؛ لیکن به این دلیل خداوند در قرآن کریم محبت به اهل بیت(ع) را مزد رسالت پیامبر(ص) قرار داده است.

وی عنوان کرد: به‌طوری‌که در آیه 23 سوره مبارکه شوری آمده است؛ «... قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ، ...پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهیم افزود، قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است».

پزشکیان مطرح کرد: در همین رابطه پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیثی فرموده‌اند؛ هیچ بنده‌ای ایمان واقعی نمی‌آورد؛ مگر اینکه در نزد او من از خودش محبوب‌تر و اهل بیت(ع) و خاندان من از اهل بیت و خاندان او محبوب‌تر باشند.

محزون بودن در دوری و فراق از دوست؛ یکی از نشانه‌های دوستی

وی با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های دوستی محزون بودن در دوری و فراق از دوست است، بیان کرد: بدیهی است که علاقه‌مندان به امام زمان(عج) در دوران غیبت در فراق ایشان اندوهگین هستند و این حزن و اندوه را همچون ائمه معصومین(ع) به گونه‌های مختلفی از جمله گریستن بروز می‌دهند.

پزشکیان عنوان کرد: شناخت مقام و عظمت امام زمان(عج) و حفظ حرمت ایشان از دیگر وظایف مؤمنان در عصر غیبت است؛ چراکه آن حضرت پس از مقام ربوبی و مقام نبوی رتبه سوم را در عالم امکان داراست و انسان‌های عادی با آن ها هرگز قابل مقایسه نیستند و امام علی(ع) در این باره می‌فرمایند؛ «نباید احدی از این امت را با آل محمد(ص) مقایسه کرد؛ چراکه آن‌ها اساس دین و ستون یقین هستند».

مدرس دانشگاه‌های استان در پایان با بیان اینکه دعا کردن برای فرج امام زمان(عج) نیز از برنامه‌های مهم و اصلی شیعیان است، اضافه کرد: در روایات معصومین(ع) دعا برای فرج آن حضرت به‌عنوان یکی از عوامل نجات انسان از فتنه‌ها در دوران غیبت بیان شده ودر این خصوص امام حسن عسگری(ع) فرموده‌اند؛ «به خدا سوگند که او غیبتی سخت می‌کند و در آن غیبت از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر کسی‌که خدای عزوجل او را بر قول و امامت آن حضرت ثابت بدارد و او را در دعای تعجیل به فرج موفق بدارد».

captcha