هنر اگر از قله عقل برآید، جامعه را عاقل می‌کند
کد خبر: 1392813
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

هنر اگر از قله عقل برآید، جامعه را عاقل می‌کند

خبرنگاران افتخاری/ امیرمحسن سلطان احمدی: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از هنرمندان بسیجی و مسئولان فرهنگی، هنری استان قم به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: هنر اگر از قله عقل برآید، جامعه را عاقل می‌کند.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری اسراء، جمعی از هنرمندان بسیجی و مسئولان فرهنگی هنری استان قم در سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی دیدار کردند.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی و با اشاره به اینکه با بیان اینکه هنر اگر از قله عقل برآید و معقول باشد جامعه را عاقل می‌کند، اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی اول و دوم و با کودتای بیست و هشتم مرداد، مردم و هنرمندان تحت فشار قرار گرفتند تا اینکه در 22 بهمن‌ماه سال 57 آزاد شدند، لذا تمام هنر هنرمندان در آن مدت در راستای ستودن رهایی بود در حالی که ما پس از رهایی و آزادی نفهمیدیم که باید به کجا برویم و لذا در چنین شرایطی لازم است هنرمندان حال و آینده را به تصویر بکشند.



وی با بیان این مطلب که بسیاری از هنرمندان ما شاگردان هشت سال دفاع مقدس هستند، تصریح کرد: جنگ با زحمت و هزینه به ما فهماند که در چه مسیری قرار بگیریم، کشور ما با رمز «یا زهرا و یا کربلا» حفظ شده است و هنرمند ما باید این مطلب را خوب درک کند و با شعارهای انقلاب جلو برود و از مرحله خیال بیرون بیاید.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هنر آن است که چشم جان انسان را باز کند تا بهشت و جهنم را ببیند، اظهار کرد: اگر هنرمند این سه اصل را رعایت و درک کند موفق خواهد شد، اول اینکه باور کند انسان موجودی ابدی است و باید آثاری ماندگار خلق کند، دوم اینکه تمام دشمن‌های بیرون ما با ما کنار می‌آیند ولی در درون ما غرور، تکبر و خودخواهی است که با ما کنار نمی‌آید و تا شرع و شرف ما را نگیرد دست‌بردار نیست لذا باید با آن مقابله کرد و سوم اینکه تا نفهمیم دشمن ما کیست هنر معقول نخواهیم داشت.



وی با توصیه بر تولید محصولات فاخر جهانی در حوزه هنر اظهار کرد: هنرمند، یک وقت هنرمند محلّی است یک وقت هنرمند منطقه‌ای است و یک وقت هنرمند بین‌المللی. ما اگر بخواهیم حرف‌هایمان به خارج برسد و با این ماهواره‌ها، با این اینترنت‌ها، مقابله بکنیم باید هنرمند بین‌المللی باشیم، وگرنه هنرمند محلّی مشکل را حل نمی‌کند. 

captcha