ارائه آثار مرتبط با فرهنگ رضوی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
کد خبر: 1399947
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۱
محمدزاده‌مقدم عنوان کرد:

ارائه آثار مرتبط با فرهنگ رضوی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

گروه اندیشه: مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی گفت: امسال در بخش چینش کتاب‌های این مجموعه، فرهنگ رضوی را پیش‌بینی کرده‌ایم که 46 اثر در حوزه شخصیتی امام رضا(ع) در این زمینه ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جواد محمدزاده‌ مقدم، مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر)، ششم اردیبهشت‌‌ در نشست با اصحاب رسانه که در محل این انتشارات برگزار شد، از حضور این انتشارات در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی رویداد مهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بهار کتاب است ولی باید در همین جا یادآور شد که نمایشگاه‌های مشابه استانی در مقایسه با این نمایشگاه، شأنیت لازمشان ادا نمی‌شود و این مهم نیازمند یک توجه ملی است.

محمدزاده‌ مقدم با بیان اینکه در این نمایشگاه ضمن فروش کتاب، رایزنی‌های فرهنگی و نقد و نظر افراد مرتبط با حوزه نشر انجام می‌شود، ادامه داد: در سایر کشورها معمولاً نمایشگاه‌های کتاب را به‌صورت تخصصی‌تر برگزار می‌کنند، برای مثال نمایشگاهی مخصوص کتاب کودک و نوجوان دایر می‌شود.

وی با اشاره به حضور انتشارات به نشر در تمامی دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: این انتشارت در تمامی این دوره‌ها با توانایی بالایی حضور داشته است و در حال حاضر از بین 14 مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی، 9 مجموعه با کتاب‌هایش در نمایشگاه حضور دارد. این حرکت درونش هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف که با توجه محدودیت و حجم فضای نمایشگاه کتاب حقش ادا نمی‌شود.

مدیر عامل به نشر از اختصاص 240 متر فضا به این انتشارات در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و بیان کرد: با وجود چنین فضایی مجموعاً 30 هزار جلد کتاب را در این نمایشگاه عرضه می‌کنیم که این فضا قطعاً جوابگوی محصولات ما نیست.

وی با بیان اینکه از سایر محصولات مؤسسه آستان قدس رضوی در ایام نمایشگاه کتاب نیز رونمایی می‌شود، از حضور این انتشارات در سرای اهل قلم خبر داد و ابراز کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب ما با موضوعات «ضرورت بازتولید متون کهن» و «نقد و بررسی کتاب‌های فارسی چاپ شده» حضور داریم البته موضوعات دیگری نیز مدنظر بود که به‌دلیل محدودیت زمانی امکان ارائه آنها نیست.

محمدزاده‌ مقدم با ارائه آماری ابراز کرد: انتشارات به نشر در نمایشگاه کتاب در بخش آثار بزرگسال با یک‌هزار و 700 عنوان در 15 هزار تیراژ، در بخش آثار کودک با 600 عنوان در 10 هزار تیراژ و در بخش آثار دانشگاهی با 300 عنوان در 5 هزار تیراژ حضور دارد.

وی با بیان اینکه امسال در بخش چینش کتاب‌ها ما فرهنگ رضوی را پیش‌بینی کرده‌ایم که 46 اثر در حوزه شخصیتی امام رضا(ع) ارائه می‌شود، گفت: همچنین دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز مجموعه 8 جلدی «اقتصاد و تجارت اسلامی» را در این نمایشگاه ارائه می‌کند.

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی در ادامه نشست خبری، از راه‌اندازی باشگاه مخاطبان به نشر خبر داد و ادامه داد: ظرفیت مخاطبان یک ظرفیت بی‌نظیری است که باید در این حوزه به‌صورت هدفمند اقداماتی صورت پذیرد، همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به‌وسیله تیزرهای مختلف، با مجموعه آستان قدس رضوی آشنا کنیم.

محمدزاده‌ مقدم با بیان اینکه مجموع شمارگان در سال گذشته از مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، 5 میلیون و 115 هزار و 820 جلد بوده و متوسط تیراژ هر جلد در آستان قدس رضوی نیز 5 هزار و 983 عدد بوده است، اظهار کرد: بیشترین کتاب‌های چاپ شده در حوزه دین بوده است و پس از آن کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، ادبیات، زبان و ... رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه به‌ نشر طی سال‌های 65 تاکنون، 19 میلیون و 798 هزار و 130 تیراژ کتاب را منتشر کرده است، عنوان کرد: در مجموع باید گفت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تمرکز در بخش فروش خطا است لذا باید موضوع فروش را از عرضه محصولات فرهنگی جدا کرد.

محمدزاده‌ مقدم در رابطه با حضور به نشر در زمینه کتاب‌های الکترونیکی گفت: در زمینه نشر الکترونیکی ظرفیت‌های گسترده‌ای وجود دارد و این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم است.

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی با اشاره به شعار سال مبنی بر«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بیان کرد: امسال با رهنمودی از جانب رهبر معظم انقلاب مواجه هستیم که راهبردی، تمدن‌ساز و نیازمند چندین سال کار است اما متأسفانه ما قدرش را نمی‌دانیم و آن را در برنامه‌های خود لحاظ نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: از مقوله‌های فرهنگی که در عرصه نشر باید نسبت به آن اهتمام و توجه ویژه‌ای داشت می‌توان به طنز، خودکم بینی، کم‌کاری، خرافات، اعتماد به نفس ملّی و جریان شبهه‌افکنی که تحولات به روزی انجام می‌دهد، اشاره کرد.

مدیر عامل انتشارت به نشر اظهار کرد: ما در این انتشارات، در سال 1392 هفتاد اثر با 141 هزار تیراژ  چاپ اول و 249 اثر با یک میلیون و 158 هزار و 300 تیراژ مختص به چاپ دوم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در این سال 12 عنوان کتاب کودک و 2 عنوان کتاب بزرگسال برگزیده داشته‌ایم، یادآور شد: این انتشارات از سال 1365 تاکنون در حوزه کودک 78 عنوان آثار برگزیده و در حوزه بزرگسال 25 عنوان کتاب برگزیده را در بخش جوائز استانی و کشوری از آن خود کرده است.

محمدزاده‌ مقدم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه این انتشارات با معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی و سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: عمده فعالیت‌های انتشارات به نشر در حوزه علوم تربیتی، ادبیات، علوم اجتماعی و دین است که در حوزه دین بر موضوعاتی چون قرآن، دین و زندگی و رفع نیاز زائران متمرکز هستیم.

وی در رابطه با انتشار آثار قرآنی گفت: تولید و بازسازی قرآن‌های حرم مطهر امام رضا(ع) را نیز انتشارات به نشر انجام می‌دهد که بر این اساس در سال 1392 با تیراژ یک میلیون و 506 هزار 210 قرآن منتشر کرده است.

captcha