دستیابی به اهداف دینی با شکوفایی فطرت انسان محقق می‌شود
کد خبر: 1409613
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
حجت‌الاسلام الهی‌زاده:

دستیابی به اهداف دینی با شکوفایی فطرت انسان محقق می‌شود

گروه اندیشه: این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر بخواهیم بر اساس روان و روانشناسی، انسان‌ها را مدیریت و شکوفا کنیم، از هم دور خواهیم ماند و اگر به فکر شکوفایی فطرت انسان باشیم پیشرفت کرده و به هم نزدیک می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسین الهی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز، اول خرداد‌ماه در ششمین پیش همایش از همایش بین‌المللی «اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان» که با عنوان «زوایایی پنهان از کاربرد علوم و معارف قرآن و حدیث در تفسیر المیزان» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با بیان اینکه انسان‌ها دارای قوایی همچون قوه فکریه، شهویه و ... هستند، اظهار کرد: باید به درستی از قوایی که در وجود یک انسان وجود دارد، استفاده شود زیرا به طور مثال افراط در قوه شهویه خوب نبوده، تفریط در آن سبب خمودگی و اعتدال آن عفت به شمار می‌رود و در قوه فکریه نیز افراط آن جرأت، تفریط آن کودنی و اعتدال آن حکمت است.

حجت‌الاسلام الهی‌زاده با بیان اینکه انسان‌ها باید به دنبال تحصیل فضائل و اصلاح رذائل باشند، عنوان کرد: معلم اخلاق به ما یادآور خواهد شد که اگر به دنبال کسب فضائل نیک باشیم، نزد دیگران و خدای متعال عزیز بوده و اگر به دنبال رذائل برویم برای دیگران خطرناک می‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر تربیت را بر محور نفس انسان قرار دهیم، قطعا به اهداف دینی خود دست پیدا نخواهیم کرد، اظهار کرد: اگر بخواهیم بر اساس روان و روانشناسی، انسان‌ها را مدیریت و شکوفا کنیم، از هم دور خواهیم ماند و اگر به فکر شکوفایی فطرت انسان باشیم پیشرفت کرده و به هم نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به آیه 7 سوره حجرات «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُوْلَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ، و بدانید که پیامبر خدا در میان شماست اگر در بسیارى از کارها از [راى و میل] شما پیروى کند قطعا دچار زحمت مى‌‏شوید لیکن خدا ایمان را براى شما دوست‏داشتنى گردانید و آن را در دل‌هاى شما بیاراست و کفر و پلیدکارى و سرکشى را در نظرتان ناخوشایند ساخت آنان [که چنین‌‏اند] ره‌‏یافتگانند.»، ابراز کرد: این آیه قرآن کریم بیان می‌کند اگر بخواهیم امت اسلامی را تشکیل دهیم باید مشترکات خود را پیدا کنیم و روی آن‌ها اقدامات مناسبی را انجام بدهیم.

حجت‌الاسلام الهی‌زاده با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی(ره)، گفت: از علامه طباطبایی(ره) نقل کرده اند که ایشان می فرمایند از گریه بچه ها نگران نباشید زیرا گریه آن ها در چهار ماه اول اعتراف به وحدانیت الله است، در چهار ماه دوم اعتراف به رسالت رسول گرامی اسلام(ص) بوده و در چهار ماه سوم دعا در حق پدر و مادرشان است.

وی افزود: زمانی که نوزاد جیغ می‌کشد، مبتنی بر یک باور فطری و درونی است که یک دادرسی وجود دارد و اگر پدر و مادر بخواهند فرزندشان موحد بار آید، باید از نزاع و درگیری بین یکدیگر خوددارای کنند زیرا این نزاع به درون فرزندشان رجوع پیدا می‌کند.

captcha