ضرورت وجود گزینش برای حضور مراکز مختلف در نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 1420844
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
حکیم‌باشی تأکید کرد:

ضرورت وجود گزینش برای حضور مراکز مختلف در نمایشگاه قرآن مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک پژوهشگر علوم قرآنی بر ضرورت توسعه کیفی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد تأکید کرد و افزود: در زمینه مشارکت مراکز مختلف در نمایشگاه باید به امر گزینش دست زد و حدنصابی برای فعالان این عرصه جهت افزایش مشارکت بهترین‌ها و بالا رفتن کیفت در‌نظر گرفت.

حسن حکیم‌باشی، مدرس علوم قرآن و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بر ضرورت توسعه کیفی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد تأکید کرد و افزود: در زمینه مشارکت مراکز مختلف در نمایشگاه باید به امر گزینش دست زد و حد‌نصابی برای فعالان این عرصه جهت افزایش مشارکت بهترین‌ها و بالا رفتن کیفت در‌نظر گرفت.

وی با اشاره به نیازهای برگزاری نمایشگاه قرآن در مشهد، بیان کرد: یکی از وظایف و فاکتورهای فرهنگی نظام اسلامی توسعه، تحکیم و تقویت فرهنگ قرآنی و پشتیبانی از فعالیت‌های مرتبط در زمینه قرآن است، از همین رو نظام اسلامی وظایف و مسئولیت‌هایی در این بخش دارد و در کنار آن هم یک‌سری کارها برعهده مردم متدین، علاقه‌مند به قرآن و فرهنگ‌دوست شهرها است.

ضرورت پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی

این پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: مسئولان باید به تکالیف خود در این حوزه عمل کرده و از فعالیت‌های غیردولتی و مردمی پشتیبانی کنند، به‌ویژه نهادهای دولتی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی مسئول هستند، مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت اصلی برگزاری نمایشگاه قرآن را برعهده دارد، زمینه انعکاس فعالیت مراکز دولتی و مردمی مرتبط با قرآن را فراهم کند.

حکیم‌باشی در مورد ضرورت حضور بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی در عرصه فعالیت‌های قرآنی نمایشگاه قرآن، گفت: این دو نهاد را نباید از یکدیگر جدا کرد و ضروری است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌ای را فراهم کند تا مشارکت برای برپایی و اداره نمایشگاه قرآن با حضور خود غرفه‌داران و نهادهای دولتی در کنار مؤسسات مردمی صورت گیرد.

وی جدا کردن نهادهای دولتی و مؤسسات مردمی در زمینه برپایی نمایشگاه قرآن را کار نامناسبی دانست و عنوان کرد: در واقع اصطلاح واگذاری غرفه‌ها و نمایشگاه را به فلان بخش نامناسب می‌دانم، چون انجام این فرایند، فعالیت مشارکتی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فضای مناسب را به غرفه‌داران اختصاص داده و زمینه پشتیبانی از آنها را فراهم کند، زیرا مؤسسات به تنهایی نمی‌توانند چنین ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند.

لزوم رفع معایب نمایشگاه‌های قرآن، برای رشد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی

این پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه رفع معایب برای رشد نمایشگاه‌های فرهنگی کشور ضرورت دارد، افزود: البته با تلاش‌هایی که مسئولان در این حوزه انجام دادند می‌توان گفت، رسیدن به سقف آرمانی تا حدود 60 درصد محقق شده است، لذا برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه قرآن مشهد، می‌توانیم از برنامه‌ریزی و اقدامات نمایشگاه تهران الگوبرداری کرد.

captcha