حجاب حریمی خودکار جهت حفظ ارزش‌های بانوان است
کد خبر: 1427442
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

حجاب حریمی خودکار جهت حفظ ارزش‌های بانوان است

کانون خبرنگاران نبأ/ مریم علیزادمقتدر: منتظری اظهار کرد: حجاب یک حریم خودکار و اتوماتیک است که اگر زن بتواند مدیریتش کند ارزش‌های خود را حفظ کرده و لذت می‌برد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، منتظری، استاد حوزه و دانشگاه در نشست «یک جاده تشنگی، یک چشمه معرفت»(جوان پرسشگر، دین پاسخگو) که دوشنبه، 16 تیرماه در سالن نشست‌های بخش نهادها و مؤسسات بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: جاده زندگی یک مبدأ، یک مسیر و یک مقصد دارد. در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) آمده‌ است که «بهشت(طوبی) ارزانی کسی است که بداند از کجا آمده و در چه شرایطی است».

وی ادامه داد: امروزه به حسب اینکه ما جزئی از امت آخر‌الزمان هستیم و در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و همه در انتظار حضرت مهدی(عج) هستیم، مهم‌ترین تکلیف ما شناخت شرایط، زمان، مکان و موقعیت‌مان است، یعنی درک زمان، مکان و درک شرایط برای ما مهم‌ترین وظیفه است.

منتظری افزود: به نظر شما تکلیف یک انسان قرن 21 هم اکنون چه هست؟ اگر این فرض یا حقیقت را بگذاریم هیچ‌کس نمی‌داند امام زمان(عج) چه موقع ظهور می‌کند و تمام مکاتب هم به این مطلب اذعان دارند که منجی حتماً ظهور خواهد‌ کرد، تکلیف و وظیفه ما در برابر این منجی چیست؟

وی عنوان کرد: همه ما باید از قبل برای ظهور آمادگی پیدا کنیم؛ یکی از درک زمان‌ها این است که در هر زمانی که زندگی می‌کنیم و یا هر زمانی که ظهور اتفاق بیفتد ما باید زمان خود و حق و باطل را شناخته باشیم، پس یکی از تکالیف منتظر ظهور منجی یافتن راه است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دو نکته اینجا به وجود می‌آید، اینکه خارج از حیطه نماز هم می‌شود عبادت کرد و در آداب هر دینی الزامأ با رعایت آداب همیشه به مقصد نمی‌رسیم. نکته مهم در دین اسلام این است که هر عملی یک ادب و یک آداب دارد، نه زمانی که شما آداب را رعایت می‌کنید الزاما به ادب عبادت می‌رسید و نه آن‌هایی که شعار ادب می‌دهند آداب را رعایت می‌کنند و به مقصد می‌رسند.

وی اظهار‌ کرد: شاید علت اینکه امروزه از نمازها و دعاهای‌مان نتیجه نمی‌گیریم به این دلیل است که آداب را رعایت نمی‌کنیم، ادب و روح عبادت در ما زنده نیست و روح و خمیره نماز گم شده‌ است. یک منتظر امام زمان(عج) باید به دنبال روح و ادب نماز باشد.

منتظری با بیان اینکه برای به ادب عبادات رسیدن باید خدا را بشناسیم و بفهمیم وسعت وجودی او در چه حدی هست، گفت: ما راهی جز رعایت کردن آداب برای ارتباط برقرار کردن با او نداریم و این نیاز مطلق ما انسان‌هاست. برای این‌ کار نیاز داریم بدانیم خداوند ما را چگونه خلق کرده‌ است.

وی افزود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» به این معنی است که ما را طوری آفریده تا آن چیزی را که خدا از بنده‌اش خواسته را اجرا و اجابت کنیم، همه مخلوقات تنها بخشی از ظهور خدا در زمین را توانستند بپذیرند اما انسان همه اسماء خداوند را پذیرفت.( آیه 72 سوره احزاب)

این استاد ادامه داد: فقط یک انسان توانست تمامیت این اسماء را بپذیرد و آن هم پیغمبر اکرم(ص) بود؛ او تنها انسانی بود که توانست انسان‌ها را به خدا نزدیک‌تر کند. پس اگر من عبادت می‌کنم و آدابی را رعایت می‌کنم برای این است که به آن چشمه معرفت نزدیک‌تر شوم.

وی تصریح کرد: بسیاری از جوانان می‌پرسند خدا برای چه ما را آفریده و به زور از ما می‌خواهد نماز بخوانیم و یا روزه بگیریم و اگر اینکار را نکنیم چطور می‌تواند ما را به جهنم بفرستد؟ یک مثال ساده می‌زنم؛ شما اگر تاریخ علوم بشری و زمین را مطالعه کنید ابتدا جمادات آفریده شده‌اند مانند کوه، سنگ و خاک و بعد گیاهان و بعد از آن حیوانات و در آخر انسان‌ها و در عالم بالا هم ابتدا ملائک آفریده شده‌اند، از میان این‌ها یک گل را مثال می‌زنیم، گل ظریف است، لطیف است، زیبا و خوشبو است؛ این‌ها را به عربی برمی‌گردانیم یا لطیف، یا ظریف، یا جمیل.

منتظری بیان کرد: این‌ها اسماء خداوند هستند؛ خدا صاحب 101 اسم است که یک اسم آن پشت پرده‌های غیب و ذات خداوند است و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد ولی 100 اسم دیگر هست که عرضه شده‌ است. «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً» من می‌خواهم این 100 اسم در زمین ظهور کند آیا وسعت وجودی خدا در زمین جا می‌شود؟ خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهی به من برسی به دنبال یک وسیله باش که آن وسیله هم در بین موجودات عرضه شده‌است.

وی ادامه داد: انسان صاحب این اسماء شده‌ است، خداوند می‌فرماید «ما انسان را یک ظرف تو خالی آفریدیم در ظلمت مطلق بود زیرا جسم از خاک است و خاک نمی‌تواند از خود نوری داشته‌ باشد و در جهالت مطلق، چون در زمین و از عالم عرش دور بود و هیچ حقیقتی را نمی‌شناخت».

وی افزود: خداوند این دوری از علم را برای انسان گذاشت تا زمانی که به 100 اسم رسید آنقدر تشنه بود که همه 100 اسم را قبول کرد. وظیفه ما این است که به اسماء در قالب عبادت نزدیک‌تر بشویم و اکنون عبادت تعریف دیگری پیدا می‌کند؛ عبادت یعنی در خدمت بودن، دست و پا و همه جوارح من در خدمت خدا باشد.

منتظری در پاسخ به این پرسش که «چرا حجاب ما را زیرسؤال می‌برند و چرا وقتی ما با حجابان به خیابان‌ها می‌رویم مورد پسند عده زیادی نیستیم»، گفت: عده‌ای عقیده دارند که به بی‌حجابان روی خوش نشان بدهیم و یا اصلأ به روی خودمان نیاوریم، عده‌ای نیز می‌گویند با آن‌ها مقابله کنیم. ولی اگر من در عبادتم و در حفظ حجابم و در دین‌داری لذت ببرم دیگران هم تمایل پیدا می‌کنند مثل من باشند.

وی افزود: جوان امروزی در مقابل هجمه‌های فرهنگی متفاوت است و نسل قدیم را شعار و الگوی خود قرار نمی‌دهند و به دنبال یک الگو در زمان خودش است. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «فرزندان خود را به شیوه خودشان حرکت دهید، اما ما می‌توانیم این لذت را در با نشاط حرکت کردن، آمادگی عبادت داشتن و همه جا در خدمت بودن را به جوانان نشان دهیم».

وی ادامه داد: لبخند بزنیم، شعار ندهیم و علم روز داشته‌ باشیم؛ علم روز داشتن یعنی اگر کسی از من پرسید چرا این حجاب را دارید هم بتوانم با علم روز جوابگو باشم و هم به زبان عرفان. طبق آماری که به دستمان رسیده در اروپا در هر 15 دقیقه یک نفر مسلمان می‌شد که اکنون نوبت به ثانیه‌ها می‌رسد؛ لذا این‌ها همه از راه علم به این نتیجه می‌رسند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «حجاب چگونه می‌تواند نماینده شخصیت انسان باشد؟»، گفت: شخصیت انسان در نگاه، حرکت و رفتار او ظاهر می‌شود و این نوع رفتار و حرکت «عفاف» نام دارد. عفاف فرهنگ و رفتار حجاب است یعنی وقتی حجاب بر سر ما رفت عفاف باید پشتوانه آن باشد تا حجاب‌مان کامل شده، دیده شده و خواهان پیدا کند و ما به عفاف نمی‌رسیم مگر اینکه قلب پاک و سالمی داشته‌ باشیم.

وی بیان‌ کرد: هنگام خلقت خداوند بین زن و مرد یک تقسیم‌بندی کرد و از 100 اسم، 50 اسم را به زن و 50 اسم را به مرد بخشید، آن اسمایی که به زن بخشیده شد مانند ظرافت، لطافت، زیبایی، سیاست و... اسماء جماله بود به همین دلیل زن آهن‌ربای خدا در روی زمین شد و همه به واسطه این سرمایه‌های زن به آن جذب می‌شوند؛ زن با این نام‌ها صاحب قدرتی شد که هر کسی نمی‌تواند یارای مقاومت در برابرش داشته باشد.

وی افزود: خداوند یک مرد را در کنار زن قرار داد و با جلال، شکوه و قدرتش یک برج در اطراف زن کشید تا هر کسی اجازه نداشته باشد به سرمایه عظیمی که در اختیار زن است چنگ بیندازد لذا تکلیف مرد ایجاد حمایت و حریم امن برای زن شد و تکلیف زن دلربایی از مردی که حافظ حریمش است.

منتظری ادامه داد: خانه محلی است که می‌شود در آن حریم به واسطه زن آرامش گرفت ولی امروزه این حریم به بیرون از خانه‌ها انتقال پیدا کرده‌ است و در این صورت این جاذبه در اختیار چه‌‌ کسی قرار می‌گیرد؟ در اختیار کسانی که هیچ‌گونه تکلیف و تعهدی در مقابل این جاذبه ندارند و این فلسفه حجاب است. حجاب یک حریم خودکار و اتوماتیک است که اگر زن بتواند مدیریتش کند ارزش‌های خود را حفظ کرده و لذت می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر بسیاری از دخترانی که از حجاب دور هستند در خیابان‌ها نمی‌توانند با حجاب‌شان به نتیجه برسند به این دلیل است که هنوز به آن فرهنگ نرسیدند و لذت منحصر به فرد بودن را حس نکرده‌اند و اما آیا اسلام موافق دیده‌ شدن جمال زن هست یا مخالف آن؟ پوشش بیشتر پسندیده‌تر است هر چه زن پوشیده‌تر باشد آرامش و آسایش بیشتری دارد.

وی در پایان یادآور شد: اسلام می‌گوید این جمال و زیبایی خود را در همان استاندارد خدایی نگه‌ داریم و پررنگ‌ترش نکنیم تا به معرفت حجاب برسیم. پس برای وارد شدن به جامعه جنسیت خود را وسیله نکنید؛ بلکه وسیله شخصیت و استعداد‌های شماست.

captcha