دهه عاشورا؛ بهترین الگوی برای استقرار نهاد دهه کرامت
کد خبر: 1436704
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد:

دهه عاشورا؛ بهترین الگوی برای استقرار نهاد دهه کرامت

گروه اجتماعی: جعفری بهترین الگو را برای استقرار نهاد دهه کرامت، دهه عاشورا دانست و گفت: دهه عاشورا یک الگوی کاملاً عملیاتی و اجرایی برای دهه کرامت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) امروز، 15 مردادماه، در جلسه شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت کشور که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه جهت اجرایی شدن و عملیاتی کردن دهه کرامت باید الگو داشته باشیم، گفت: در این زمینه باید هم الگوی فرهنگی و هم مردمی داشته باشیم.

وی بهترین الگو را برای استقرار نهاد دهه کرامت، دهه عاشورا دانست و افزود: در دهه عاشورا احدی از آحاد جامعه نیست که در آن نقش ایفا نکند و همگان برای عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) به احترام آن روز قیام می‌کنند و یکپارچه به پا می‌خیزند بنابراین دهه عاشورا یک الگوی کاملاً عملیاتی و اجرایی برای دهه کرامت است.

جعفری اظهار کرد: همانگونه که مبتنی بر اعتقاداتمان که از روایات دریافت می‌کنیم در ایام حزن و اندوه اهل‌بیت(ع) باید محزون باشیم و در ایام فرح و شادمانی آنان هم شاد باشیم، طبیعتاً ایام دهه کرامت، ایام فرح و شادمانی برای اهل‌بیت(ع) است و اگر بتوانیم آن الگو را در جامعه جاری کنیم که تمام اقشار مختلف مردم در جشن‌های مردمی دهه کرامت حضور یابند، بدیهی است که در این صورت دهه‌ای سرشار از معنویت با الهام از آموزه‌های رضوی خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: برای اینکه به این الگو و هدف دست یابیم سه راهبرد اساسی که جزو مصوبات شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: راهبرد اول نهادسازی است که مقام معظم رهبری بر روی این قضیه تأکید فراوانی دارند، بنابراین دهه کرامت یک نهاد است و این نهاد که از 12 سال پیش مستقر شده است، امروز جوان‌هایی دارد اما هنوز تبدیل به آن درخت تنومندی که بتواند منطبق با الگوی عاشورا و الگوی دهه اول محرم عمل کند،‌ فاصله دارد، لذا اگر همه امکانات کشور هم برای استقرار این نهاد ورود پیدا کند باز هم به نظر می‌رسد که نیاز به ورود و حضور مردم هستیم.

جعفری با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و دستگاه‌های زیادی امروز در این امر مشارکت می‌کنند، گفت: فقط در موضوع بزرگداشت دهه اول ذی‌القعده،‌360 سازمان برنامه و فعالیت دارند اما هنوز تا رسیدن به نقطه نهایی فاصله داریم.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، دومین راهبردی که برای تقویت دهه کرامت باید در نظر گرفت را ظرفیت‌سازی برشمرد و افزود: ما ظرفیت امامزادگان داریم و با تمهیداتی که سازمان اوقاف و شورای دهه کرامت در نظر گرفته است، پنجم ذی‌القعده به‌عنوان روز تکریم امامزادگان نامگذاری و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه راهبرد سومی که باید برای تقویت نهاد دهه کرامت اقدام کنیم، جریان‌سازی است، گفت: فعالیت‌های فرهنگی باید مستمر و تبدیل به جریان باشد زیرا در غیر این صورت جواب نمی‌دهد بنابرین همانطور که عاشورا به یک جریان تبدیل شده دهه کرامت نیز باید به یک جریان تبدیل شود.

جعفری در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه سه شهر مشهد، شیراز و قم نهایت ابتکار و خلاقیت را برای این موضوع‌ها در دهه کرامت به‌کار گیرند، یادآور شد: امروز 31 استان و 200 شهر کشور در ساحت مقدس رضوی فعال هستند.

captcha