نهمین جشنواره ملی «مشاعره رضوی» در بوشهر آغاز شد
کد خبر: 1445158
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵
با حضور خدام حرم امام رضا(ع)؛

نهمین جشنواره ملی «مشاعره رضوی» در بوشهر آغاز شد

گروه اندیشه: نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی با پیام جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور هفت خدام حرم امام هشتم(ع) و ۶۰ نفر از برترین‌های مشاعره کشور در مجتمع فرهنگی و هنری شهر بوشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، در ابتدای آئین گشایش نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی، هفت نفر از خدام حرم آستان رضوی با حمل پرچم بارگاه امام هشتم و قرائت صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع)، با ورود به سالن اجرای جشنواره، مورد استقبال میهمانان شرکت‌کننده قرار گرفتند و سپس قرآن کریم توسط فقیه حسینی، قاری بوشهری تلاوت شد.

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی از ثبت نام 400 نفر در جشنواره سراسری مشاعره رضوی در سال جاری اشاره کرد و گفت: پس از داوری اولیه، از میان شرکت‌کنندگان، 60 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که امروز شاهد رقابت این عزیزان خواهیم بود و هشت نفر از برگزیدگان این جشنواره برای شرکت در جشنواره ملی رضوی در مشهد مقدس برگزیده خواهند شد.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی این جشنواره، افزود: برگزاری پنجمین جشنواره استانی مشاعره رضوی و همچنین هشتمین نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی از برنامه جنبی این اداره‌کل در دهه کرامت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر جوانان و نوجوانان شرکت‌کننده در جشنواره مشاعره استانی دانش‌آموزی را ذخیره‌ای برای جشنواره ملی ذکر کرد.

دبیر نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی استان بوشهر در ادامه به قرائت پیام جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ارسال شده بود را قرائت کرد.

در متن این پیام آمده است: «ایران دیرینه ما گوهری آسمانی در سینه دارد، قلبی تپنده که شریان‌هایش آب حیات را به جای جای ایران از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگترین شهرها می فرستد. قلب ایران در خراسان می‌تپد و رشته‌های الفت و ارادت به ساحت رضوی را در همه جا می‌گستراند و عطر عاشقی را در همه بوستان‌ها می‌پراکند تا درک معرفت آستان علی بن موسی الرضا(ع) در همه مرزها میسر شود و ظرفیت‌های نهفته را شکوفا کند.

هزاران هزار استعداد نهفته و سینه سرشار از اشتیاق روبه آستان ملک پاسپان رضوی به این رشته‌ها پیوسته‌اند و به منصه ظهور رسیده‌اند.امروز گنجینه ارزشمندی از آثار ادبی وهنری که در ساحت مقدس فرهنگ رضوی فراهم آمده، حاصل شکوفایی همین استعدادها و ظرفیت‌ها است.

چه شگفت‌آور است مشاهده انبوه نوجوانان و جوانان دلبسته به معارف رضوی که در بستر جشنواره امام رضا(ع) شناسایی و معرفی شده و به خلاقیت و شکوفایی رسیده‌اند و برای تعالی این مرز و بوم آثار ادبی و هنری کم‌نظیری خلق کرده‌اند.

بی‌تردید جشنواره امام رضا(ع) نهال طیبه‌ای است که در دوازدهمین دوره خود تبدیل به درخت تناوری شده که در سایه‌سار آن هزاران ادیب و هنرمند سر برآورده‌اند که هر کدام مایه تفاخر این مرز و بوم هستند. و این همه از عنایات ویژه حضرت ثامن‌الحجج و کوشش خالصانه و بی‌شائبه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره است که توفیق خدمت در راستای احیا امر امام را یافته‌اند و از این بابت خشنود و راضی‌اند.

امسال دوازدهمین سال آغاز جشنواره امام رضا(ع) را در حالی جشن می‌گیریم که فتنه‌های مذهبی و قومی با هدایت و حمایت دشمنان قسم خورده اسلام بالا گرفته و موجب نگرانی مسلمانان در سراسر جهان شده است. خدا را سپاس می‌گوییم که کشور ما در پناه علم رضوی با یکپارچگی و اتحاد از گزند این فتنه‌ها مصون مانده و مردم فهیم و فرهنگ‌پرور ما با درایت و دقت جز به تعالی میهن و فرهنگ و آئین خویش نمی‌اندیشند.

آغاز دوازدهمین دوره جشنواره را به فال نیک می‌گیریم و به نام دوازده ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت، برنامه‌های این جشنواره را در دهه کرامت و زادروز کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می‌کنیم و ان‌شاءالله تا سالروز میلاد با سعادت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا(ع) ادامه پیدا خواهد کرد و با عنایت خداوند متعال به توفیق و تعالی این دوره نیز مطمئنیم و تلاش ارزشمند و فروتنانه همه دست‌اندرکاران را ارج می‌نهم و به تمامی آنان که در گوشه و کنار کشور و خارج از کشور با شور و اشتیاق در حال فراهم آوردن مقدمات برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) هستند صمیمانه درود می‌فرستم».

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌‌‌‌‌جمعه بوشهر نیز در این آئین با اشاره به اینکه شعر یک خلاقیت است، اظهار کرد: شعر تجلی خلاقیت انسان در معماری بیان است و این یکی از مواهب آسمانی و الهی است که خداوند به انسان داده است و مشاعره یک مسابقه منظوم به شکل ویژه در عرصه شعر و بیان آن است و بر اساس تاریخ شعر و مشاعره می‌توان گفت مشاعره سابقه خود را از ایران گرفته است و شعر در تاریخ ایران کهن، مثل حوزه بین‌النهرین بسیار مورد توجه بوده و همچون شهرها که جایگاه خاصی در ساختار اجتماعی منطقه داشتند طبقه شعر نیز مورد توجه جامعه و دولتمردان بوده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر ادامه داد: ظهور اسلام تأثیر شگرفی در محتوای شعر گذاشت و شعر از فضای زمینی به آسمانی تبدیل و اشعار مقاومت در ایران و کشورهای عربی مرسوم شد و شعر در این منطقه آریایی و در بین دولتمردان گذشته ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است و همچنین استان ولایت‌مدار بوشهر در عرصه‌های مذهبی و معنوی همواره پیشتاز بوده و امروز نیز در حوزه ادبیات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در این استان، شعر بومی، شعر مقاومت و شعر هدایت به پهنای ذهن انسان نامحدود است.

وی با بیان اینکه از برکات دهه کرامت که با میلاد فاطمه ثانی حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت آغاز و با میلاد حضرت ثامن‌الحجج(ع) پایان می‌یابد، اضافه کرد: باید از برگزاری این جشنواره‌ها نهایت استفاده را برای شناسایی استعدادهای مختلف هنری بهره جست و به‌طور مشخص در عرصه شعر بوشهر ظرفیت‌های زیادی دارد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد: شعر یک موهبت الهی است که باید در خدمت انسان برای صعود از مسیر بندگی قرار بگیرد و شعرهای مقاومت در ایران جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان دارد و شعرهای شاعران شیلی، یونانی و انگلیسی در مقابل شعر فردوسی و شعرهای سرزمین اسلامی، سر تعظیم فرود آوردند، چون اسلام به شعر هدایتی، بصیرتی و مقاومتی تجلی بخشید و شاعران اسلامی توانستند شعر مبتذل را به شعر آسمانی تبدیل کنند و در ادبیات عرب افرادی بودند که با شعر بدمستی می کردند و شعر مقاومت تحول عظیمی در منطقه آفرید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: شعر شعرای ایرانی با فضای شرایطی در زمان حضرت رضا(ع) به تجلیات خودش راه پیدا کرد و به اوج خود رسید و امام هشتم در فضای شعر ایران تأثیر بسیار داشته است و در بوشهر شعر و شروه جایگاه خاصی داشته است و صاحب رشد در این عرصه بوده و رنج‌نامه‌های منظوم به شکل شروه تدوین و تولید کرده‌اند و مردم این استان در سنین مختلف در بخش شعر جایگاه ویژه‌ای دارد و در بوشهر شعر با انسان قرین است، زیرا شعر یک موجود فرازمانی است.

وی به شاعران بومی فایز و مفتون اشاره کرد و گفت: فایز و مفتون، شعر را به سبک الفبایی و ملموس شروع کرده و به پایان رسانده است و شعر تخصصی، کار شعرای بزرگ است که انجام می‌دهند و شعر بزرگان عرصه خلاقیت و حسن ابتکار بوده است و در بوشهر شعرای بزرگی در این عرصه تلاش کردند و فایز دشتی یکی از این اشخاص برجسته است و شعر باید یک مسیر به سمت عبودیت باشد و شعر هدایتی، مقاومتی و بصیرتی این چنین است.

خدمت به بارگاه ثامن‌الحجج یک نعمت است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌‌‌‌‌جمعه بوشهر عنوان کرد: وجود خدام حرم رضوی در استان ولایت‌مدار بوشهر همانند خورشید روشنایی و درخشان است و خادمی به حضرت امام رضا(ع) یک نعمت است و خدام بارگاه امام هشتم یک چیزی دارید که دیگران ندارند و آن خدمت به امامت و ولایت است و بارگاه ثامن‌الحجج یک نعمت است و خدمت در این حرم یک نعمتی دیگر است و ایران خورشید درخشان اسلامیت است و معیار عظمت اسلامی است.

محمدحسن پرآور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز در ادامه گفت: هنرمندان و شاعرانی که در راه نشر فرهنگ رضوی تلاش می‌کنند به‌عنوان سربازان عرصه هنر در ادای دین محسوب می‌شوند و این هنرمندان و شاعران با ایجاد پویایی جامعه و تقویت ایمان اقشار مختلف مردم اشعاری ماندگار و بسیار اثربخش می‌سرایند و به یمن حضور پر برکت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در ایران اسلامی، کشور در امنیت و آرامش به‌سر می‌برد و شعر گفتن هنر است ولی هنری شایسته است که در راستای کسب رضای خدا و توشه معنوی باشد و برگزاری این جشنواره هم برای برگزارکنندگان و هم شرکت‌کنندگان افتخار بزرگی است و شاید شاعران در جشنواره‌های متعددی شرکت کنند اما این جشنواره خاص است و استان بوشهر مفتخر است که مردم آن همیشه در نوبت رفتن به زیارت امام رضا(ع) هستند به همین منظور مسئولان استان به‌دنبال ایجاد زائرسرایی برای مردم استان بوشهر در مشهد مقدس هستند.

در ادامه رسما نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) جهت 60 نفر از برترین‌های مشاعره از 20 استان کشور در هشت گروه در خیل عظیم هنرمندان و میهمان بومی و ملی در محل مجتمع فرهنگی هنری نهم دی بوشهر کلید خورد و این رقابت با داوری سعید بیابانکی و همراهی علی هوشمند، حسین دارند و محمدرضا احمدی فرد قضاوت شد و با معرفی برترین‌ها، با شکوه هرچه تمام به ایستگاه آخر رسید و زهرا معصومی، مرتضی اسدالهی، زینب کاظمی، زهره نیکنام، عبدالمهدی آسیایی فرد، احسان گرگین زیارتی، فاطمه بحرینی مطلق و جواد حسینی به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا هشتم این جشنواره ملی مشاعره شناخته و مشمول دریافت لوح تقدیر، تندیس جشنواره و کمک هزینه حج عمره، سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس شدند.

یادآور می‌شود، این افراد در آئین اختتامییه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در شب میلاد ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود اجرای زنده خواهند داشت.

captcha