سبک زندگی رضوی زمینه‌ساز حرکت به سمت تعالی است
کد خبر: 1447319
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵

سبک زندگی رضوی زمینه‌ساز حرکت به سمت تعالی است

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: اگر سبک زندگی امام رضا‌(ع) را الگوی عملی خویش قرار دهیم، مسیر حرکتمان به سوی کمال و تعالی خواهد بود و در دنیای مادی و معنوی به سعادت و عزت و اقتدار می‌رسیم.

سید‌عزیز سید‌ولیلو، استاد دانشگاه پیام‌ نور ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان غربی، با اشاره به اهمیت نوع پوشش مؤمن در جامعه اظهار کرد: انتخاب نوع پوشش به سبک رضوی باعث حفظ کرامات و ابعاد سبک زندگی اسلامی می‌شود، زیرا نوع پوشش انسان‌ها بیانگر اخلاق، فرهنگ و طرز فکر آن‌ها است.

وی ادامه داد: علی‌ بن‌موسی‌الرضا‌(ع) تأکید فراوان بر نوع پوشش داشتند و در بیشتر روایات به پوشش و لباس ساده و آراسته وی اشاره شده است. آن حضرت در منزل خویش لباس‌های زبر و ساده می‌پوشیدند ولی هنگامی که قصد خارج شدن از منزل را داشتند بهترین و زیباترین لباس خویش را می‌پوشیدند و در عین حال ساده‌پوشی را رعایت می‌کردند.

ولیلو با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نوع پوشش جامعه افزود: در حال حاضر نوع پوشش و سبک زندگی جامعه ایرانی در حد وسط، یعنی میان سبک اسلامی و غربی قرار دارد که مردم ایران با دارا بودن سه مؤلفه اصلی عقاید، احکام و اخلاق می‌توانند زندگی بهتری را برای خود به وجود بیاورند و اساس زندگی خویش را بر این عناصر بنا کنند.

وی سبک زندگی رضوی را الگویی مناسب برای سرمشق قرار دادن مؤمنین بر زندگی فردی و اجتماعی خویش دانست و گفت: اگر سبک زندگی امام رضا‌(ع) را الگوی عملی خویش قرار دهیم، مسیر حرکتمان به سوی کمال و تعالی خواهد بود و در دنیای مادی و معنوی به سعادت و عزت و اقتدار می‌رسیم.

ولیلو، به اهمیت و تأثیر فرهنگ‌سازی داخلی اشاره کرد و افزود: برای تبیین و گسترش فرهنگ رضوی در جامعه باید رسانه‌ها، مراکز علمی و دینی، اساتید و روحانیون، مدارس و دانشگاه‌ها با همکاری و تلاش یکپارچه و هدفمند برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

وی بیان کرد: حدود حجاب و میزان آراستگی افراد، مدل و رنگ لباس از جمله مؤلفه‌های معرفی جوامع به دیگر کشور‌ها است و پوشش زنان و مردان مسلمان جامعه بیانگر اخلاق، فرهنگ و افکار جامعه است که مستلزم توجه و حساسیت خاص مسلمانان مؤمن و خدادوست است.

استاد دانشگاه پیام‌ نور ارومیه در پایان با استناد به روایتی از حضرت امام حسین‌(ع) در مورد نوع پوشش، تصریح کرد: کسی که پوشش زننده داشته باشد، خداوند در قیامت از او روی برمی‌گرداند، بنابراین آموزه‌ها و الگو‌های دینی همواره چراغ راه سعادت بشریت و به دست آوردن لطف و کرم الهی است.

captcha