بیش از ۳۰ خطبه نهج‌البلاغه به قرآن اختصاص یافته است
کد خبر: 1447962
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

بیش از ۳۰ خطبه نهج‌البلاغه به قرآن اختصاص یافته است

گروه اندیشه: بیش از ۳۰ خطبه در نهج‌البلاغه به قرآن اختصاص یافته است، قرآن کریم در خصوص ۴۲ موضوع شامل مباحث مختلف دنیوی و اخروی ورود پیدا کرده و دریایی است که هرگز خشک نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام محمد بهشتی‌، مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران دوشنبه، 16 شهریور در کارگاه «اصول تعلیم و تربیت اسلامی» طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه آزاد همدان بیان کرد: قرآن کریم برای همه ملت‌ها و تمام اعصار تا روز قیامت است، هر فرد با هر تخصصی اگر در راه قرآن حرکت کند بدون تردید با مباحث جدیدی روبرو خواهد شد.

وی افزود: رحمت خداوند بر دو قسم رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه است، رحمت رحماینه شامل همه انسان‌ها شده و هرکس به اندازه تلاش خود مزد دریافت می‌کند، اما رحمت رحیمیه شامل افراد خاص خداوند است و پاک زندگی کردن نمونه‌ای از این رحمت است.

مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران عنوان کرد: هر چیزی که افول و غروبی نداشته باشد رحمت رحیمیه است و شامل افرادی بوده که همیشه اهل کار خیر هستند

حجت‌الاسلام بهشتی‌ اضافه کرد: حاصل عمر هر فرد از اهمیت بسیاری برخوردار است، بوعلی‌سینا حاصل عمر خود را در پنج بند عنوان می‌کند که شامل پذیرفتن و یا رد کردن همه مسائل با اقامه دلیل، وجود رابطه بین گناه و مجازات، وجود رابطه بین اعمال و برکات و نتیجه نهایی یعنی ناچیز بودن در برابر هستی است.

وی اضافه کرد: هر نظام تربیتی شامل مؤلفه‌های مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، مراحل، عوامل و موانع تعلیم و تربیت است که مبانی شامل مسائل نظری و زیرساخت‌های یک نظام تربیتی است و نظرات تربیتی را درباره هستی، خدا، معاد، عوامل وجود، انسان و ... مطرح می‌کند.

مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران عنوان کرد: روش‌های تربیتی فرآیند تربیت را عینی و کاربردی می‌کند، علم تنها کافی نیست و باید با ایمان همراه بوده و انسان به آن باور داشته باشد تا به منصه ظهور برسد، قلمری تربیتی شامل تربیت بدنی، تربیت دینی، اخلاقی، عاطفی، عرفانی، اجتماعی، جنسی و تربیت سیاسی است.

حجت‌الاسلام بهشتی‌ عنوان کرد: تربیت عرفانی با تربیت دینی متفاوت است، تربیت دینی برای اثبات وجود خداوند و تربیت عرفانی برای خداشناسی است در تربیت عرفانی انسان می‌آموزد چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کند تا به یک آرامش رسیده و آرمان و اهداف انسان متعالی‌تر شده و سعه صدر پیدا کند.

captcha