حضور ظاهری شرط زیارت نیست
کد خبر: 1451440
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
حجت‌الاسلام مؤمنی:

حضور ظاهری شرط زیارت نیست

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه شرط زیارت، حضور ظاهری نیست بلکه باید با دل به زیارت بروید، ابراز کرد: برای رسیدن به انضمام، سنخیت لازم است و لازمه سنخیت، خالی کردن دل از رذائل، پاک کردن زنگار، متصل شدن به اوصاف حمیده و قول دادن برای ترک گناه است.

حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، مدرس حوزه و دانشگاه در مراسمی که عصر روز گذشته، 28 شهریورماه به مناسبت روز زیارتی امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد، با بیان اینکه انسان باید برای ایجاد انضمام و پیوستگی، ابتدا سنخیت ایجاد کند، اظهار کرد: برای پیوند اعضا و یا حتی انتقال خون باید سنخیت برای فرد وجود داشته باشد که در صورت نبود هماهنگی، پیوند اعضا و انتقال خون، نه تنها مفید نبوده، بلکه مضر نیز هست.

وی با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) بیان کرد: افرادی از جانب امام عصر(عج) نزد عطاری رفتند تا کافور تهیه کنند، عطار با دیدن لباس‌های مشتری‌ها، فهمید که این افراد غریبه هستند و چون متوجه شد از جانب امام زمان(عج) آمده‌اند، اصرار کرد تا وی را با خود نزد حضرت ببرند، از همین رو فرستادگان حضرت مهدی(عج) با این شرط که اگر امام به عطار اجازه ورود دادند، می‌تواند نزد امام حاضر شود، ایشان را همراه خود بردند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام زمان(عج) عطار را نپذیرفت و به یاران خویش فرمودند که این عطار فقط به زبان ما را قبول دارد و هیچ کاری برای دیدن ما انجام نداده است، بر این اساس باید دقت داشت که ایمان به زبان کافی نیست بلکه باید با اعمال خویش ایمان خود را به ائمه(ع) ثابت کنیم.

حضور ظاهری شرط زیارت نیست

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر اینکه شرط زیارت، حضور ظاهری نیست بلکه باید با دل به زیارت بروید، ابراز کرد: برای رسیدن به انضمام، سنخیت لازم است و لازمه سنخیت، تخلیه کردن دل از رذائل، پاک کردن زنگار، متصل شدن به اوصاف حمیده و قول دادن برای ترک گناه است.

وی با اشاره به اینکه روح و جان باید از رذائل اخلاقی پاک شود، ادامه داد: هنگامی که دل انسان از رذائل اخلاقی پاک شود، مکارم اخلاقی به سرعت جایگزین رذائل می‌شود به نحوی که انسان در نهایت به انضمام می‌رسد و این کار با انجام یک زیارت همراه با معرفت میسر می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن می‌شود، هر غمناک و محزونی او را زیارت کند، بدون شک خداوند غم و اندوه او را برطرف می‌سازد و هر گنهکاری که او را زیارت کند، بی‌شک خداوند گناهان او را می‌آمرزد»، گفت: زائران امام رضا(ع) فرصت برقراری رابطه معنوی و فرصت آرام شدن دل را در حرم این بزرگوار دارند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «فرزندم در غربت دفن می‌شود»، ابراز کرد: غربت امام رضا(ع) به معنای دوربودن از اهل بیت(ع) است و اگر غربت به معنای نداشتن حرم و مکان زیارت باشد، باید به بقیع اشاره کرد.

زائران امام رضا(ع) باید بدانند از خواص هستند
وی با اشاره به اینکه جواد الائمه(ع) فرموده است: «پدر مرا کسی زیارت نمی‌کند، مگر خواصی از شیعیان» گفت: اگر کسی غمی در دل داشته باشد با حضور مردم در حرم امام رضا(ع) غم وی از بین می‌رود، به شرط آنکه این زیارت همراه با اخلاص باشد و از فیض حضور در حرم استفاده شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اطاعت از فرمان امام رضا(ع) واجب است، ابراز کرد: انسان با نگاه امام رضا(ع) می‌تواند به سنخیت برسد، لذا اگر امام به کسی نگاه کند، امام زمان(ع) نیز به وی نگاه ویژه خواهد داشت، از همین رو زائران باید در حرم مطهر رضوی همه حواس خود را معطوف اذن گرفتن از امام رضا(ع) کنند تا امام زمان(ع) نیز نگاه خاص به زائران داشته باشد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه والدین باید بدانند که فضای مجازی موجب بروز بسیاری از مشکلات اخلاقی در جوانان می‌شود، عنوان کرد: جوانان با ورود به فضای مجازی گاهی از دنیای معنوی اطراف خود غافل می‌شوند، بنابراین باید مراقب هجمه دشمنان در محیط سایبری، اینترنت و فضای مجازی باشید.

captcha