روابط انسانی در جامعه عصر غیبت باید براساس فرهنگ انتظار تعریف شود
کد خبر: 1463170
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴
حجت‌الاسلام خوشخو:

روابط انسانی در جامعه عصر غیبت باید براساس فرهنگ انتظار تعریف شود

گروه اجتماعی: مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت تبین معنای حقیقی غیبت برای مردم، گفت: جامعه آرمانی عصر غیبت جامعه‌ای است که تمامی تعاملات و روابط شهروندانش براساس فرهنگ انتظار تعریف شده است.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه انتظار مفهومی است جامع و کامل که می‌تواند همه زندگی انسان را تحت پوشش قرار دهد، بیان کرد:: غیبت را افراد به معانی مختلفی همانند نبودن، پنهان شدن، عروج به آسمان، نامرئی شدن و پشت پرده بودن تعبیر می‌کنند که هیچ‌کدام از این معانی درست نیست.



وی افزود: غیبت به معنای عدم تشخیص است، امام زمان(عج) متولد شده در روی زمین زندگی کرده و میان مردم هستند ولی متأسفانه ما نمی‌توانیم ایشان را بشناسیم.



برای ظهور تنها ندبه‌‌خوانی و زاری به درگاه خداوند کافی نیست



خوشخو با تأکید بر اینکه سعادت انسان در گروی شناخت امام زمان(عج) و تبعیت از ایشان است، اظهار کرد: برای ظهور تنها ندبه‌خوانی و زاری به درگاه خداوند کافی نیست بلکه کسی که انتظار فرج را می‌کشد، نباید نشسته باشد بلکه شایسته است پویا، فعال و هدفمند برای تعجیل در فرج و فراهم‌سازی بسترهای ظهور تلاش کند.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی بر ضرورت تبیین فرهنگ مهدویت در بین آحاد جامعه تأکید کرد و یادآور شد: اگر انتظار و زمینه‌سازی ظهور در افراد تحقق یابد، ظهور هم نزدیک می‌شود زیرا جامعه در مسیر عبودیت الهی قرار گرفته و اراده خدا بر ظهور آن حضرت تعلق می‌گیرد.



وی اولین ویژگی منتظران را ایمان دانست و افزود: ائمه(ع) در رابطه با شناخت امام مباحث فراوانی مطرح کرده‌اند و امام را حجت خدا بر بندگان دانسته‌اند. از جمله امام کاظم(ع) در این رابطه فرمود «هر کس امام را رها کند، گمراه می‌شود».



خوشخو عنوان کرد: انبیایی همانند حضرت خضر(ع)، عیسی(ع) و یوسف(ع) نیز غیبت داشته‌اند ولی غیبت ولی عصر(عج) شبیه غیبت حضرت یوسف(ع) است چراکه این نبی الهی در میان مردم بوده ولی کسی نمی‌دانسته که پیامبر الهی است.



وی اظهار کرد: جامعه آرمانی عصر غیبت جامعه‌ای است که تمامی تعاملات و روابط شهروندانش براساس فرهنگ انتظار تعریف شده است و همه همسو و هم‌جهت با این فرهنگ متعالی در جهت تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تلاش می‌کنند.



حیات طیبه بدون نیاز به امام زمان(عج) امکان‌پذیر نیست



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با بیان اینکه حیات طیبه بدون نیاز به امام زمان(عج) امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: در باور دینی ما ثبت شده است که جهان به ولی و امام نیازمند است و بدون وجود ولی فقیه و امام معصوم(ع) زندگی ادامه پیدا نمی‌کند.



خوشخو بیان کرد: تنها شناخت ظاهری نسبت به ولی عصر(عج) کافی نیست، بلکه شناخت حقیقی این است که بدانیم خواسته اهداف، تعالیم و رهنمودهای امام زمان(عج) چیست.



وی آموزش زیارات و ادعیه‌های اهل بیت(ع) مانند زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و یا دعای عهد، دعای ندبه و دعای توسل و غیره را از جمله راه‌های علمی جهت آموزش فرزندان بر محبت اهل بیت(ع) دانست و افزود: از مجموع آیات و روایات استنباط می‌شود که قیام حضرت مهدی(عج) آخرین حلقه از مجموع حلقه‌های مبارزه حق و باطل است.

captcha