مایه خیر و برکت در حوزه سلامت شویم
کد خبر: 1464550
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
با گسترش فرهنگ وقف جمعی؛

مایه خیر و برکت در حوزه سلامت شویم

گروه سلامت: نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه امیدواریم با گسترش فرهنگ وقف جمعی بتوانیم مایه خیر و برکت در حوزه سلامت شویم و نیات خیر واقفان را به نام خودشان ماندگار کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف با بیان اینکه این جلسات قدمی مهم برای احیای نیات واقفان خیراندیش جهت حفظ سلامت جامعه است، گفت: این ایام که مقارن با ماه محرم است، را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که خون پاک حضرت سید الشهدا در این امر خیر کمک کننده باشد تا این مهم محقق شود.
وی در خصوص اقداماتی که تاکنون در سازمان اوقاف صورت گرفته است، افزود: ایجاد بانک اطلاعات موقوفات به صورت جامع طراحی شده و در سطح کشور نیز بیش از 600 نقطه از این ابزار روز بشری استفاده می‌کنند. همچنین تمام وقف نامه‌ها و اسناد و مدارک واقفان به عنوان یک سند شرعی، حقوقی، و قانونی تنظیم و در سراسر کشور جمع بندی و ثبت شد تا از آسیب‌ها و آفات مصون بماند.
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: طبق گزارشات انجام شده، بیش از 500 هزار صفحه وقف نامه و اسناد مربوطه از گذشتگان و نیاکان ملت ایران وجود داشته که ثبت و ضبط شده و براساس نیات واقفان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت دسته بندی این اسناد صورت گرفته است.
در حوزه سلامت سرمایه خوبی به عنوان وقف داریم
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت سرمایه خوبی به عنوان وقف داریم، گفت: براساس گزارشات بیش از 400 بیمارستان و مرکز درمانی به صورت وقف وجود دارد که تعدادی در تهران و برخی نیز در استان‌ها و شهرستان‌ها است. از آنجا که تصمیم داشتیم از این ظرفیت خوب و سرمایه مطلوب استفاده بهینه کنیم، لازم بود که در حوزه موقوفات متخصصان بخش بهداشت و درمان مشارکت و همراهی داشته باشند.
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه یکی دیگر از موقوفات بیمارستان جامع تخصصی سرطان در شهرری است که 25 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، تصریح کرد: ضمنا طی توافقاتی با موسسه رویان مقرر شد یک زمین موقوفی دیگر در شرق تهران که در حوزه درمان 50 سال معطل مانده بود، به مساحت 15 هزار متر در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بیمارستان سلول‌های بنیادی برای خدمت در حوزه سلامت احداث شود.
وی در ادامه افزود: نیت واقفان قدم برداشتن در راه خداست بنابراین ضروری است که در این راه با شناسایی و ساماندهی موقوفات درمانی، آن‌ها را برای ارائه خدمات به مردم آماده کنیم که این امر مستلزم هم افزایی دستگاه‌های ذیربط است.
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید براینکه، باید از ظرفیت‌ها بالفعل و بالقوه در این حوزه برای تحقق امر خیر استفاده کنیم، افزود: سازمان اوقاف، وزارت بهداشت و شهرداری به تنهایی قادر نیستند که موقوفات در حوزه سلامت را به بهره برداری برسانند، اما وقتی که همه این دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند، با استفاده از سرمایه‌های مادی و معنوی یکدیگر، توانایی مضاعفی برای تحقق این مهم ایجاد خواهد شد.
وی حوزه وقف را عرصه‌ای بین المللی خواند و گفت: ایرانیان خارج از کشور برای کمک و یاری رساندن در حوزه بهداشت و درمان انگیزه زیادی دارند و اگر شاهد اقدامات اساسی و حساب شده در  حوزه وقف در داخل کشور باشند، اعتمادشان برای مشارکت دوچندان خواهد شد.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد خیریه و وقف هستند، افزود: ما باید از الگوهای قوی‌تر و باانگیزه‌های بالاتری در این خصوص استفاده کنیم.
ضرورت گسترش وقف جمعی
وی با تاکید بر اجرای اقداماتی در خصوص توسعه وقف جمعی گفت: وقف صرفا در انحصار افراد مرفه و ثروتمند خلاصه نمی‌شود و باید با گسترش وقف جمعی همه اقشار مردم در این امر خیر مشارکت داشته باشند چرا که در شرایط فعلی وقف‌های بزرگ آن هم صرفا توسط یک فرد کمی مشکل است چون احداث برخی مراکز درمانی به صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از عهده یک فرد برنمی‌آید. اما همین امر به صورت صادر کردن اوراق مشارکت وقف جمعی به راحتی محقق خواهد شد.
حجت‌الاسلام علی محمدی احداث بیمارستانی در استان فارس را یک نمونه از وقف جمعی اعلام کرد و گفت: می‌توانیم با ایجاد موقوفات کلان و مدیریت مناسب آن‌ها، در این حوزه موثر واقع شویم. امیدواریم با گسترش فرهنگ وقف جمعی بتوانیم مایه خیر و برکت در حوزه سلامت شویم و نیات خیر واقفان را به نام خودشان ماندگار کنیم.
فرصت‌های بالقوه زیادی برای سرمایه گذاری خیرین در حوزه سلامت کشور وجود دارد
براساس گزارش ایکنا، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم طی سخنانی، عنوان کرد: بدون شک در حوزه سلامت، مردم عزیز و مسلمان ایران از گذشته‌های دور در امور خیریه پیش قدم بودند و در زمینه‌های مختلف بهداشتی اماکنی را برای بهرمندی مردم وقف می‌کردند.
هاشمی با بیان این که امروز نوع وقف نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر فرصتی فراهم شده است که واقفان و خیرین در کمک به ساخت مراکز بهداشتی و بیمارستانی کمک کنند و اماکنی را در اختیار مراکز آموزشی قرار دهند که حاصل آن تربیت افرادی برای پیشگیری و درمان مردم کشور باشد.
وی با تاکید بر این که باید فرصت بیشتری برای سرمایه گذاری خیرین در حوزه سلامت فراهم شود، گفت: باید افراد را تشویق کرد تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند و با این کار جهت کمک به مسائل بهداشت و درمان مردم پیش قدم شوند.
هاشمی با اشاره به حساسیت این وزارتخانه در اجرای صحیح سنت وقف خاطرنشان کرد: در زمینه وقف نهایت دقت را خواهیم کرد چرا که ما امانتدار هستیم و غیر از مسیری که واقف تعیین کرده است، قدمی برنخواهیم داشت.
وی افزود: معتقدیم هرکس صرفنظر از هرگونه اعتقاد و در هر دوره از حاکمیت هرگونه موقوفه‌ای را وقف کرد، در همان مسیری که وقف کرده است، استفاده شود و نام و نشانش در سردر آن موقوفه نصب شود و در این زمینه بسیار سختگیر هستیم. امیدواریم بتوانیم چه در قالب وقف جمعی و چه در قالب وقف فردی، ظرفیت‌های مناسبی را برای سرمایه گذاری خیرین ایجاد کنیم.
هاشمی خطاب به سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اولویت‌هایی را در استانهای مختلف کشور مشخص و به این سازمان معرفی خواهیم کرد که علاقمندان بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
براساس گزارش ایکنا، به منظور بهره‌برداری بهینه از امکانات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح‌های عام‌المنفعه در این حوزه، تفاهم نامه‌ای صبح امروز بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.
براساس این تفاهم نامه که به امضای سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رسیده است، طرفین در جهت یکپارچه‌سازی مدیریت مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه از طریق ساختارسازی، هدف گذاری و ارتقاء بهره‌وری موقوفات همکاری خواهند کرد.

captcha