شادی حقیقی با اطاعت پروردگار ممکن می‌شود
کد خبر: 1466369
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲

شادی حقیقی با اطاعت پروردگار ممکن می‌شود

گروه اندیشه: نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: کسی که با اطاعت پروردگار و ترک محرمات از اهل یمین شده است طعم شادی حقیقی را در عالم آخرت می‌چشد.

حجت‌الاسلام مهدی قرشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، با اشاره به جایگاه شادی در اسلام، اظهار کرد: شادی حقیقی در قیامت متوجه کسانی است که در دنیا سختی عبادت پروردگار را تحمل کرده‌اند و در آخرت در جمع اصحاب یمین محشور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام دین شادی‌ها است و تنها با حزنی که برای خدا باشد موافق است ادامه داد: شادی در اسلام دوگونه است یک نوع آن برگرفته از امورات مادی و دنیایی است و نوع دیگر آن شادی معنوی است که به دلیل احساس رضایتمندی خالق جهان از خود به وجود می‌آید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: دین اسلام ما را به شاد زیستن دعوت می‌کند اما شادیی که برگرفته از طاعات و عبادت حق تعالی و بخاطر بهره‌مندی از نعمت‌های پاک و حلال او در دل انسان به وجود آید.

وی به توصیف صفات بهشت و بهشتیان پرداخت و عنوان کرد: انسان در بهشت به حالتی می‌رسد که تمام زندگی و لحظه به لحظه حیاتش سرشار از شادی و لذت خواهد بود.

حجت‌الاسلام قرشی بیان کرد: خداوند در سوره‌ای که به نام پیامبر اکرم(ص) است نعمت‌های بهشتی را می‌شمارد و نام نهرهایی را می‌شمارد و می‌فرماید که برخی از نهرها هستند که از عسل خالص‌اند و یا شیری که طعمش تغییر نمی‌کند و فاسد نمی‌شود و یا چشمه‌هایی که کاملا زلال هستند.

وی از دیگر نعمت‌های بهشتی را که خداوند در قرآن می‌شمارد نوشیدن خمری که مستی نمی‌آورد معرفی کرد و ادامه داد: از جمله نعمت‌های بهشتی شرابی است در بهشت که خداوند می‌فرماید نوشندگان آن هرگز دچار سردرد و مستی نمی‌شوند و لذت زیادی برای نوشندگان خود دارد.

بهشت غایت زندگانی انسان است

حجت‌الاسلام قرشی با اشاره به اینکه بهشت غایت زندگانی انسان است تصریح کرد: بهشت که غایت زندگانی انسان است پروردگار تبارک و تعالی در آنجا وعده شادی و سرور داده است.

امام جمعه ارومیه سعادت حقیقی را متوجه اهل ایمان و بهشت دانست و افزود: خداوند نسبت به اهل بهشت می‌فرماید اینان در عالم آخرت به خاطر آنچه که خداوند به آن‌ها عطا فرموده است خوشحالند و از زندگانی خود لذت می‌برند.

وی با اشاره به حدیثی از ائمه معصومین(ع) بر لزوم شادی در زندگی تاکید کرد و افزود: اهل‌بیت(ع) فرموده‌اند که وقت خود را به سه قسمت تقسیم کنید قسمتی از آن را صرف کسب معونه خود و خانواده کنید، قسمتی را به عبادت و رازونیاز بین خود و خالق‌تان قرار دهید و قسمتی را صرف شادی و تفریح و بهره‌مندی از نعمت‌های مشروعی که خداوند در اختیارتان قرار داده کنید.

دین اسلام مخالف با شادی است که معصیت و ظلمی را به همراه داشته باشد

امام جمعه ارومیه با تأکید بر اینکه دین اسلام مخالف با شادی و فرحی است که معصیت و ظلمی را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: آنچه در اسلام نهی شده است عبارت است از فرح وشادی که همراه با معصیت باشد مانند اینکه کسی از مسخره کردن دیگران و یا به غارت بردن اموال دیگران احساس شادی و لذت کند.

حجت‌الاسلام قرشی آزار رساندن به دیگران را عملی ناپسند خواند و تصریح کرد: دین اسلام از آزار رساندن به دیگران نهی می‌کند و علت مخالفت‌اش با تفریحاتی که با معصیت همراه است، آزرده شدن اشخاص است.

وی تفریحات ناسالم را به ضرر اشخاص دانست وگفت: هر چند ممکن است از ارتکاب اعمالی نادرست و معصیت‌آمیز در ابتدا احساس شادی و مسرت کنند ولی این لذت تنها به مدت کوتاهی است و به زودی سپری خواهد شد وآنچه به جا می‌ماند نتیجه اعمال است که هم در دنیا دامن‌گیر افراد می‌شود و هم در آخرت فرد را مستوجب عذاب می‌کند.

امام جمعه ارومیه شادی حقیقی را در یاری رساندن به دیگران معرفی کرد و ادامه داد: کسی که به یاری دیگران می‌شتابد یا از دست فقیری می‌گیرد ونیاز او را برطرف می‌کند و یا از کودکی یتیم سرپرستی می‌کند و امورات زندگی او را اداره می‌کند، خود را بهره‌مند از شادی و لذتی می‌کند که همیشگی است و در عالم آخرت نیز بخاطر عملی که می‌کند پاداش می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دین اسلام شادی معنوی را که بالاترین نوع شادی است می‌پسندد، اظهار کرد: شادیی که برخواسته از عبادت و اطاعت حضرت حق در دل انسان ایجاد می‌شود شادی و سرور معنوی است و دین اسلام این‌نوع شادی را می‌پسندد و آن را بالاترین نوع شادی می‌داند.

captcha